Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst: Zacharias Lund
Foto: Salgsbilleder
Du har måske set det lille røde og blå logo på nogle BMW’er og tænkt, hvad i Brians navn er nu det for noget skiltetuning. Men hvis du vidste bedre, var du fuldkommen opmærksom på, at det lille logo indikerer, at vedkommende bag rattet, med stor sandsynlighed, er langt mere sofistikeret end som så.
Men frygt ej, du kan også opnå den sofistikerede udstråling. Jeg har samlet tre bud på, hvordan du selv kan blive Alpina-ejer.
Det der mest af alt ligner en ældre BMW 750i med et nyt skilt, lidt striber ned af siden i bedste tribal-stil og et stort “B12 5.0”-skilt bagpå er meget mere end bare det.
B12’eren var Alpinas første bil med V12-motor og da motoren er fra 750i fra start 90’erne, var det både en kombination af luksus og en stor buldrende motor.
På verdensplan blev der produceret 305 eksemplarer af B12’eren. Udover en stor tysk flyder, får man altså en yderst særlig bil, man sjældent ser lignende på de danske veje.
Motor: V12 benzin, 4.988 cm3
Ydelse: 350 hk / 470 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 275 km/t
Forbrug: 8,6 km/l
Mål (L/B/H): 491/184/141 cm
Køreklar vægt: 1.735 kg
Bagagerumsvolumen: 500 liter
Efter kyndig gennemgang af Alpina præsterer B12’eren nu 275 km/t på toppen, hvilket er en forøgelse på 25 km/t fra en standard 750i. Motorydelsen er også øget med 50 hk, så motoren nu præsterer samlet 350 hk.
LÆS OGSÅ | 3x forrygende fede japanske biler fra 90’erne
Med andre ord er det ikke bare eksteriøret, der har fået en lille justering. Alpina-folket er nemlig mere ude efter at have fingrene ned i maskineriet og optimere det tyske håndværk.
Her får du en luksuriøs BMW 7-serie, der er optimeret til lige at være en tand sjovere og hurtigere. Du kan erhverve det store tyske flagskib, der har 179.000 km på tælleren for 369.900 kr. og se den her.
Silhuetten er genkendelig og modelkoden E39 forbindes for mange med en velkendt BMW. Det er heller ingen hemmelighed, at netop denne Alpina B10 S var Alpinas store succes i 00’erne.
Alpina B10 S var nemlig baseret på den populære BMW 5-serie fra 00’erne. Med baghjulstræk og god power er der lagt op til sjov – også når Alpina har været inde over. I vanlig Alpina-stil er der selvfølgelig skruet lidt op for kræfterne og topfarten er øget betydeligt.
Motor: V8 Benzin, 4.837 cm3
Ydelse: 375 hk / 510 Nm
0-100 km/t: 5,4 sek.
Tophastighed: 286 km/t
Forbrug: 7,9 km/l
Mål (L/B/H): 477/180/141 cm
Køreklar vægt: 1.690 kg
Bagagerumsvolumen: 460 liter
Alpina B10 S præsterer at runde 100 km/t på blot 5,4 sekunder. Sammenlignet med en tilsvarende M5 fra BMW, ja, så er M5’eren kun 0,1 sekund hurtigere til 100 km/t. Men B10 S har et es i ærmet. Den er nemlig ikke begrænset til 250 km/t ligesom M5’eren er. Den ruller videre op til 286 km/t og så har du håneretten over M5’eren.
LÆS OGSÅ | 3x V8 til under 100.000 kr.
Alpina producerede kun 145 B10 S og med M5-lignende præstationer, kan denne B10 S være en billigere mulighed, men også en unik mulighed, da B10 S er yderst sjældne.
Er man hooked på at få M5-lignende tilstande krydret med en højere topfart, kan man erhverve denne Alpina B10 S med 186.000 km på tælleren for 299.900 kr. og den kan ses her.
En vaskeægte ulv i fåreklæder. Hvad der for mange ligner en helt standard 3-serie stationcar, er et vaskeægte motorvejsmissil. Fuldt oppakket og med familien i bilen rammer B3 S stadig op mod de 300 km/t uden problemer, mens omverdenen taber kæben over at en 3-serie høvler sådan afsted.
Fælgene er det eneste udenpå, der for kendere afslører, at Alpina har været inde over. Alt magien ligger nemlig i motorrummet, hvor performance er forøget betydeligt.
Alpina B3 spinner med sine to turboer og er indbegrebet af en ‘Sleeper’. Altså en bil, man ikke forventer sig det store af, men når det så kommer til stykket, ser du kun det brændte gummi, når den er stukket afsted.
Motor: I6 Benzin, 2.979 cm3
Ydelse: 440 hk / 660 Nm
0-100 km/t: 4,4 sek.
Tophastighed: 303 km/t
Forbrug: 11,0 km/l
Mål (L/B/H): 463/181/143 cm
Køreklar vægt: 1.770 kg
Bagagerumsvolumen: 495 liter
Med sine 440 hk og 660 nm er der lagt op til fremdrift og den præsterer da også at ramme de 100 km/t på 4,4 sekunder. Den er med andre ord ikke langsom, tværtimod. B3’eren er baseret på en BMW 340i, som fra fabrikken har 326 hk, hvilket Alpina grinte lidt af, før de pustede den op til 440 hk.
Alpina B3 S kan med sine præstationer følge pænt med selv hårdkogte BMW M-modeller og til en snes af prisen, virker Alpinaen som et yderst attraktivt alternativ. Sammenligner man priserne med for eksempel en M3 Competition fra samme modelår, vil man opdage, at B3’eren er tæt på halvt så dyr.
Nu er BMW M3 godt nok kommet som stationcar, men der er nu alligevel noget særligt over at vælge en Alpina.
LÆS OGSÅ | 3x hurtiger biler, der ser helt almindelige ud
Lyder det tiltalende med en stationcar og 440 hk, så kan du købe denne hurtige familieslæde med 73.000 km på tælleren for 325.000 kr og vil du læse mere om den, kan du se mere her.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.