Kategorier
3X

3x V8 til under 100.000 kr.

Skal du nå at eje en V8’er, før det er slut? Vi finder 3 svinebillige biler med V8-motor til salg på Bilbasen.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Sæt du bare Chopins begravelsesmarch på anlægget for fuld udblæsning. Det er snart slut med V8-motoren, der med sin udprægede ufornuft ikke længere passer ind nogen steder. Den er for tørstig, for udledende og for ineffektiv.

De få V8-motorer, som fortsat har sin buldrende gang i denne elektrificerede verden, bliver lagt i milliondyre superbiler – og selv her har de en stakket frist.

Hvis du vil nå at eje en V8’er i din levetid, før alt på fire hjul bliver elektrificeret, fornuftigt og snotforkølet, er der hjælp at hente på Bilbasen. Også hvis budgettet er pivstramt. Se bare her, når jeg finder tre biler med V8-motor til under 100.000 kr.

Direktørslæden: Audi A8

Første gang bilbyggerne fra Ingolstadt introducerer en V8-motor i en personbil er i Audi V8. De opkalder modellen efter motoren, der med sit firehjulstræk og automatgear, er med til at køre Audi i stilling hos direktørsegmentet.

LÆS OGSÅ | 3x maksimal komfort til under 150.000 kr.

Udfordringen med Audi V8 bliver, at den ved introduktionen i 1988 er bygget på en aldrende stålplatform fra Audi 100, hvilket ifølge direktør Ferdinand Piëch harmonerer dårligt med titlen som direktørvogn. Konkurrenterne BMW 7-Serie og Mercedes S-Klasse er på dét tidspunkt spækket med nyskabende i teknologi.

Derfor påbegynder Piëch arbejdet på efterfølgeren allerede før den første Audi V8 ruller på gaden. Audi A8 skulle blive et teknologisk vidunder!


Audi A8

Motor: V8 benzin 4.172 ccm
Ydelse: 300 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Vægt: 1.725 kg
Mål (L/B/H): 503/188/144 cm
Bagagerumsvolumen: 
525 liter
Nypris i ’95: Ca. 1.300.000 kr.


Efter flere år i støbeskeen og milliarder af kroner brugt i udvikling, står Audi A8 klar i 1994. Den bliver verdens første produktionsbil, der er bygget på en komplet aluminiumsplatform. Det giver en kampvægt på 1.725 kg, som er aldeles beskeden, når man tager et Quattro-system, en automatgearkasse og en +200 kg V8-motor med i betragtning.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Kør stationcar som Senna med 5-cyl, turbo og Quattro

Foruden den teknologiske bedrift i aluminiumschassiset, er denne Audi A8 også den første produktionsbil til at blive udstyret med seks airbags. Derudover kommer luksus som 2-zonet klimaanlæg, køl i handskerum og jeg skal komme efter dig. Alligevel kan denne sikre, veludstyrede og V8-drevne direktørslæde blive din for kun 84.990 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Køreskolevognen: BMW 540i

Køreskolevogn? Ja, her henviser jeg på plat facon til Danmarks bedste dårlige film: Polle Fiction. Her kører den altid ulækre Karsten Kørelærer i en BMW, der er magen til denne BMW 540i. Et ligegyldigt fun fact, der ikke har betydning for denne artikel overhovedet.

LÆS OGSÅ | 3x fede V6’ere på budget

Det, der betyder noget, er selvfølgelig den 4-liter store V8’er, der gemmer sig under hjelmen på denne kantede og ikoniske E34 BMW 540i. Helt specifikt er der tale om M60B40-motoren, der egentlig blev udviklet til storebror 7-Serie.

E34 BMW 5-Serie blev lanceret i 1987, men efter fem år på gaden får BMW den fikse idé at skohorne en V8’er i 5-Serie for første gang i modellens historie. En beslutning, der undrer mange, fordi den mest hårdkogte variant af modellen, BMW M5, ‘kun’ kører med rækkesekser på dét tidspunkt.


BMW 540i

Motor: V8 benzin 3.982 ccm
Ydelse: 268 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,7 km/l
Vægt: 1.650 kg
Mål (L/B/H): 472/175/141 cm
Bagagerumsvolumen: 
460 liter
Nypris i ’93: Ca. 800.000 kr.


Bevares, denne BMW 540i er ingenlunde lige så sportsligt sat op som en M5, ligesom den også er 72 hk svagere og et sekund langsommere fra 0 til 100 km/t som den står her med automatgear. Den eftertragtede M5’er er også kun produceret i lige over 12.000 eksemplarer, mens 540i blev sat på vejene i over 26.000 eksemplarer.

LÆS OGSÅ | BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5!

Hvad BMW M5 ikke har, som denne BMW 540i besidder til over begge ører, er et buldrende V8-lydspor af Guds nåde. Du skal kun af med 74.900 kr. for vidunderet, og her er kompromisset, at den har været et par gange rundt om blokken med 436.000 km på klokken. Til gengæld er den nysynet, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Den amerikanske måde: Cadillac Seville

Det ville være en farce, hvis en artikel omhandlende V8-motorer ikke havde en amerikaner med. Amerikanerne er tossede med den vellydende motorkonfiguation, og hvis ret skal være ret, var det også dem, der var først til at smide den i personbiler i stort antal.

LÆS OGSÅ | 3x fede 90’er-slæder, vi har glemt

Det amerikanske V8-tilskud til artiklen er amerikansk når det er bedst (eller værst). Under den kantede kølerhjelm på denne Cadillac Seville gemmer sig nemlig en V8-motor på svimlende 6-liter. Ydelsen fra dette monstrum? 145 hk.

V8-motoren er med andre ord ikke sat i verden for sportslighed eller kraftpræstationer men derimod kompromisløshed. Det er en blød flodpram på over fem meter i længden, og det var præcist, som amerikanerne kunne lide det i de fede 80’ere.


Cadillac Seville

Motor: V8 benzin 6.036 ccm
Ydelse: 145 hk / 359 Nm
0-100 km/t: 12,9 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 8 km/l
Vægt: 1.810 kg
Mål (L/B/H): 520/180/137 cm
Bagagerumsvolumen: 
– liter


Denne Cadillac Seville er anden generation, og selvom det er svært at tro, blev den faktisk udviklet som ‘et mindre og bedre manøvrebart alternativ’ i Cadillac-regi: Primært fordi en aldrende målgruppe fandt de fuldfede Caddy’s for store. At den stadig måler det samme som en lang BMW 7-Serie fra samme tidsperiode, fortæller mere om amerikanernes forståelse af størrelser.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Dodge Viper er uspoleret vanvid

De store sofasæder og den træbeklædte kabine fortæller til gengæld også lidt om amerikanernes forståelse af silkeblød luksus – og undervognen også for den sags skyld. Denne bandit er fra 1981 og har kun trillet 130.000 km. Alligevel kan den blive din for bare 89.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.