februar 23, 2023

3x Alpina fra tre årtier

For den uvidende er Alpina blot skilte-tuning til BMW, men kendere vil vide, at det er god smag. Vi samler tre Alpina’er fra tre forskellige årtier.

Tekst: Zacharias Lund
Foto: Salgsbilleder

Du har måske set det lille røde og blå logo på nogle BMW’er og tænkt, hvad i Brians navn er nu det for noget skiltetuning. Men hvis du vidste bedre, var du fuldkommen opmærksom på, at det lille logo indikerer, at vedkommende bag rattet, med stor sandsynlighed, er langt mere sofistikeret end som så.

Men frygt ej, du kan også opnå den sofistikerede udstråling. Jeg har samlet tre bud på, hvordan du selv kan blive Alpina-ejer.

90’ernes flagskib: Alpina B12 5.0

Det der mest af alt ligner en ældre BMW 750i med et nyt skilt, lidt striber ned af siden i bedste tribal-stil og et stort “B12 5.0”-skilt bagpå er meget mere end bare det.

B12’eren var Alpinas første bil med V12-motor og da motoren er fra 750i fra start 90’erne, var det både en kombination af luksus og en stor buldrende motor.

På verdensplan blev der produceret 305 eksemplarer af B12’eren. Udover en stor tysk flyder, får man altså en yderst særlig bil, man sjældent ser lignende på de danske veje.

Alpina B12 5.0

Motor: V12 benzin, 4.988 cm3
Ydelse: 350 hk / 470 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 275 km/t
Forbrug: 8,6 km/l
Mål (L/B/H): 
491/184/141 cm
Køreklar vægt: 
1.735 kg
Bagagerumsvolumen: 500 liter


Efter kyndig gennemgang af Alpina præsterer B12’eren nu 275 km/t på toppen, hvilket er en forøgelse på 25 km/t fra en standard 750i. Motorydelsen er også øget med 50 hk, så motoren nu præsterer samlet 350 hk.

LÆS OGSÅ | 3x forrygende fede japanske biler fra 90’erne

Med andre ord er det ikke bare eksteriøret, der har fået en lille justering. Alpina-folket er nemlig mere ude efter at have fingrene ned i maskineriet og optimere det tyske håndværk.

Her får du en luksuriøs BMW 7-serie, der er optimeret til lige at være en tand sjovere og hurtigere. Du kan erhverve det store tyske flagskib, der har 179.000 km på tælleren for 369.900 kr. og se den her.

00’ernes store succes

Silhuetten er genkendelig og modelkoden E39 forbindes for mange med en velkendt BMW. Det er heller ingen hemmelighed, at netop denne Alpina B10 S var Alpinas store succes i 00’erne.

Alpina B10 S var nemlig baseret på den populære BMW 5-serie fra 00’erne. Med baghjulstræk og god power er der lagt op til sjov – også når Alpina har været inde over. I vanlig Alpina-stil er der selvfølgelig skruet lidt op for kræfterne og topfarten er øget betydeligt.

Alpina B10 S 4.8

Motor: V8 Benzin, 4.837 cm3
Ydelse: 375 hk / 510 Nm
0-100 km/t: 5,4 sek.
Tophastighed: 286 km/t
Forbrug: 7,9 km/l
Mål (L/B/H): 
477/180/141 cm
Køreklar vægt: 
1.690 kg
Bagagerumsvolumen: 460 liter


Alpina B10 S præsterer at runde 100 km/t på blot 5,4 sekunder. Sammenlignet med en tilsvarende M5 fra BMW, ja, så er M5’eren kun 0,1 sekund hurtigere til 100 km/t. Men B10 S har et es i ærmet. Den er nemlig ikke begrænset til 250 km/t ligesom M5’eren er. Den ruller videre op til 286 km/t og så har du håneretten over M5’eren.

LÆS OGSÅ | 3x V8 til under 100.000 kr.

Alpina producerede kun 145 B10 S og med M5-lignende præstationer, kan denne B10 S være en billigere mulighed, men også en unik mulighed, da B10 S er yderst sjældne.

Er man hooked på at få M5-lignende tilstande krydret med en højere topfart, kan man erhverve denne Alpina B10 S med 186.000 km på tælleren for 299.900 kr. og den kan ses her.

10’ernes lynhurtige stationcar

En vaskeægte ulv i fåreklæder. Hvad der for mange ligner en helt standard 3-serie stationcar, er et vaskeægte motorvejsmissil. Fuldt oppakket og med familien i bilen rammer B3 S stadig op mod de 300 km/t uden problemer, mens omverdenen taber kæben over at en 3-serie høvler sådan afsted.

Fælgene er det eneste udenpå, der for kendere afslører, at Alpina har været inde over. Alt magien ligger nemlig i motorrummet, hvor performance er forøget betydeligt.

Alpina B3 spinner med sine to turboer og er indbegrebet af en ‘Sleeper’. Altså en bil, man ikke forventer sig det store af, men når det så kommer til stykket, ser du kun det brændte gummi, når den er stukket afsted.

Alpina B3 3.0 S Bi-Turbo Touring

Motor: I6 Benzin, 2.979 cm3
Ydelse: 440 hk / 660 Nm
0-100 km/t: 4,4 sek.
Tophastighed: 303 km/t
Forbrug: 11,0 km/l
Mål (L/B/H): 
463/181/143 cm
Køreklar vægt: 
1.770 kg
Bagagerumsvolumen: 495 liter


Med sine 440 hk og 660 nm er der lagt op til fremdrift og den præsterer da også at ramme de 100 km/t på 4,4 sekunder. Den er med andre ord ikke langsom, tværtimod. B3’eren er baseret på en BMW 340i, som fra fabrikken har 326 hk, hvilket Alpina grinte lidt af, før de pustede den op til 440 hk.

Alpina B3 S kan med sine præstationer følge pænt med selv hårdkogte BMW M-modeller og til en snes af prisen, virker Alpinaen som et yderst attraktivt alternativ. Sammenligner man priserne med for eksempel en M3 Competition fra samme modelår, vil man opdage, at B3’eren er tæt på halvt så dyr.

Nu er BMW M3 godt nok kommet som stationcar, men der er nu alligevel noget særligt over at vælge en Alpina.

LÆS OGSÅ | 3x hurtiger biler, der ser helt almindelige ud

Lyder det tiltalende med en stationcar og 440 hk, så kan du købe denne hurtige familieslæde med 73.000 km på tælleren for 325.000 kr og vil du læse mere om den, kan du se mere her.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS