august 6, 2023

3x alternative direktørslæder til under 150.000 kr.

Jeg er blevet træt af at se på de klassiske direktørslæder, så her er tre bud på alternativer, der kan noget andet end de tyske favoritter.

AF: Zacharias Lund
FOTO: Salgsbilleder

Det bliver så ensformigt, hvis alle direktører kører rundt i Audi, BMW, Mercedes eller Volkswagen. Derfor har jeg samlet tre bud på, hvordan man som direktør kan gå mod strømmen og vælge noget lidt mere atypisk. 

Der er blevet plads til en gammel amerikaner, en fransk ministerbil og sidst en hidsig japansk luksusbil. Alle til under 150.000 kr. 

Prisen gør, at man som menigmand også kan være med og få direktør-fornemmelser.

Den gamle amerikaner: Lincoln Town Car

Sådan en fætter her, har man set i utallige amerikanske film og forestiller man sig en amerikansk politibil, er det nok en lignende silhuet, der står klarest i erindringen, men den titel tager Ford Crown Victoria.

Du har måske set den i serier som Twin Peaks, Ugly Betty eller i den nye film Air. Tilfælles er, at den i flere film og serier bliver kørt af chefer eller rigmænd, hvilket også er derfor, jeg har den med i denne 3x.

Lincoln Town Car er en sjov størrelse og apropos størrelse, var den med sine 5,5 meter den længste producerede bil i Nordamerika i perioden 1997 til 2011. Udover i forvejen at være en ret lang bil er den også en af de biler, der er blevet lavet flest limousine-udgaver af på verdensplan.

Lincoln Town Car

Motor: V8 benzin, 4.601 cm3
Ydelse:265 hk
0-100 km/t: 9,7 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Mål (L/B/H): 
547/198/147 cm
Køreklar vægt: 
1.835 kg


I stor kontrast til de gængse tyske direktørbiler, kommer den med en 4.6-liters V8-motor. Er man direktør for noget bæredygtigt eller klimaorienteret, bør man nok kigge en lidt anden retning, ellers giver du den bare gas.

Det er sjældent direktører skejer ud og slipset sidder ofte lidt for stramt, men her er altså århundredets mulighed for at få lidt kulør på direktør-tilværelsen. 

Da George H.W. Bush var præsident for USA i 1989-1993, benyttede han en Lincoln Town Car og det i sig selv, må vist være en blåstempling, da præsidenten selvfølgelig skal fragtes på bedst mulige vis. En lignende bil kan blive din for den nette sum af 129.990 kr. og du kan blive klogere på den amerikanske politibil her. 

Den japanske luksussedan: Lexus LS400

Fra amerikansk politibil og direkte videre til et japansk ikon. Lexus LS400. Lexus er synonym med luksus og teknologiske finurligheder. Denne LS400 fra 1998 gemmer bestemt også på nogle interessante tricks. 

Elektronisk er den langt foran sin tid og matcher de store tyske flagskibe. LS400’eren er udstyret med ting som elektriske sæder, nakkestøtte og memory, så man hurtigt kan indstille sit sæde, som man foretrækker det. Derudover er der indbygget GPS, der nok efterhånden er en smule udateret, adaptiv fartpilot og læselamper til passagererne på bagsædet. 

Et særligt partytrick, som Lexus LS400 kan prale med, er, at man kan stille et fyldt vinglas på den store V8-motor og selv ved 6000 omdrejninger vil væsken i glasset ikke bevæge sig. Det har krævet 60 ingeniører at opnå så få vibrationer fra motoren, men smooth, det er den.

Lexus LS400

Motor: V8 benzin, 3.969 cm3
Ydelse: 284 hk / 398 Nm
0-100 km/t: 6,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,2 km/l
Mål (L/B/H): 
500/183/144 cm
Køreklar vægt: 
1.755 kg
Nypris: 1.349.994 kr.


Lexus, der er ejet af Toyota, startede tilbage i 1989 med at lave luksuriøse sedaner og har gennem tiden føjet SUV, coupé og cabrioleter til modelprogrammet. LS, som står for Luksus Sedan, er flagskibet, hvilket modellen har været lige fra starten. 

Udover at være præget af luksus, er LS400 også en pålidelig bil, der er bygget til at holde i lang tid. Det siges at Matt Farah, der har bilpodcasten ‘The Smoking Tire’, har rundet 1.600.000 km i sin LS400 uden at skifte motor eller gearkasse.

Tilbage i 1990’erne skulle man på den gode side af 1.000.000 kr. for at erhverve sig en Lexus LS400 herhjemme, men i dag kan de fås til mere overkommelige priser. Såsom denne udvalgte flotte og ganske velholdte LS400 fra 1998, der i dag koster 75.500 kr. Hvis du spørger mig, virker den som ret meget bil for pengene. Du kan opleve den pæne japaner her. 

Den franske ministerbil: Citroën C6

Franskmændene er meget stolte mennesker og selvfølgelig bliver den franske premierminister, Emmanuel Macron, fragtet rundt i en fransk bil. I dag er det nye DS’ere, der fragter præsidenten rundt, men havde han lidt mere klasse, havde han holdt fast i sin gamle Citroën C6.

Netop C6 er for mig en af de flotteste biler fra Citroën gennem tiden. De gamle DS’ere er også flotte, men der er bare noget specielt og sjovt over den skøre C6’er. Hvad end det er den skøre, bøjede udformning på bagruden eller at man kan se baglygterne fra kabinen. Jeg synes den kan noget, som ingen andre biler kan. Og så har den et aktivt affjedringssystem, som jeg tror ingeniørerne bag ikke engang kan forklare.

Citroën C6

Motor: V6, Diesel, 2.946 cm3
Ydelse: 208 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 11,5 km/l
Mål (L/B/H): 
491/186/146 cm
Køreklar vægt: 
1.846 kg
Nypris: 1.030.718 kr.


Ligesom Bugatti Chiron og Porsche 911 har C6 en aktiv spoiler, der kan hjælpe ved nedbremsninger og med aerodynamikken. Den lille spoiler, der popper op, når man bremser eller når en vis hastighed –  præcis på samme måde som superbilen og sportsvognen.

Hvis man som direktør ruller op i en Citroën C6, så er der altså en million bonuspoint fra mig og jeg har tre gange mere respekt for vedkommende, end hvis de kørte i en af de kedelige tyskere. 

Som det nok efterhånden står ret klart, er jeg fan af Citroën C6 og til 139.500 kr. er det altså et genialt valg, hvis man er direktør eller bare har god smag. Det er klart, de tyske flagskibe kan helt bestemt også noget, men dem ser man også bare så mange af. Så hellere vælge en C6 og skille sig en tand mere ud. Lyder det som noget for dig, kan du opleve den skøre og sjove franske flyder her.

Del artikel:

Brugte Lexus og Lincoln til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS