Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Af: Simon Hallenslev / d. 12. januar 2022
Det er sjovere at have sin opsparing stående i garagen end i banken. I en tid med negative renter og gebyrer skal der heller ikke så meget til før, at opsparingen i garagen bliver en bedre forretning end den i banken.
For at komme i gang med investeringseventyret i garagen skal du bruge omkring 200.000 kr. og en sølvfarvet S-model fra Audi – i hvert fald hvis du følger denne artikel. Her finder jeg 3 sportslige modeller fra Audi, der ikke er hverdagskost, og som alle kan noget lidt udover det sædvanlige.
Ved første øjekast er der ikke meget, der tyder på, at denne Audi S6 er noget specielt. Kendere vil selvfølgelig vide, at det ikke er tilfældet. Audi S6 i denne generation C6, der blev produceret fra 2006 til 2011, er nemlig velsignet med en helt særlig motor.
Under kølerhjelmen på den ellers tilforladelige, sølvfarvede sedan ligger en vaskeægte superbilsmotor. En 5,2-liters V10-motor med 435 hk og en selvsagt himmelsk motorlyd. Motoren er en videreudvikling af den, som Audi leverede til Lamborghini Gallardo, hvor blandt andet momentet ved lave omdrejninger er forhøjet for at gøre den mere hverdagsvenlig.
Motor: V10, 5.204 ccm
Ydelse: 435 hk / 540 Nm
0-100 km/t: 5,2 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 7,5 km/l
Nypris i ’06: Ca. 1.900.000 kr.
Audi brugte også motoren i deres egen superbil Audi R8, og det er selvfølgelig i sig selv specielt med en sådan motor i en blød Audi A6. Det er særligt specielt, fordi denne Audi C6 S6 markerer den sidste af sin slags.
I både S- og RS-modeller har Audi siden nedskalleret på motorvolumen og i stedet tilføjet turboer, som tidens miljøtendenser naturligvis kalder på. Faktisk er de seneste Audi S4 og S6 blevet dieseldrevne.
LÆS OGSÅ | 3x chefslæder fra 90’erne med millionbesparelse
Audi kommer næppe til at lave en superbilsmotoriseret sedan som denne Audi S6 igen. Det faktum alene gør, at den er interessant at holde øje med som investeringsbil de kommende år. Den Audi S6 du ser på billederne står tilmed veludstyret og med lavt kilometertal, der gør den mere spændende som investering, hvis du kan holde den i garagen.
Det er også den dyreste med en pris på 234.900 kr. Hvis det er en investering i dit økonomiske leje, kan du se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Inden Audi-entusiasterne griber høtyven, skal jeg slå fast, at jeg godt ved, der findes en Audi S4 før denne Audi B5 S4. Den S4 der kom før B5-udgaven er dog lanceret på et tidspunkt, hvor Audi ikke havde helt styr på navngivningerne.
Den første model der fik navnet ‘S4’ var baseret på en Audi 100, der i dag kan sidestilles med en Audi A6.
Denne Audi B5 S4 er derfor den første S4, der er født som en mellemklasse Audi A4 og peppet op med biturbo og firehjulstræk. Denne generation Audi S4 er lidt en overset entusiastbil, hvilket betyder, at der ikke er mange til salg.
Motor: V6, 2.671 ccm
Ydelse: 265 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrud: 8,8 km/l
Nypris i ’99: Ca. 900.000 kr.
På Bilbasen er denne Audi S4 den eneste af sin slags, og selv hvis man dykker ned i det tyske brugtvognsmarked, er der kun to håndfulde til salg ud af en million biler. Med andre ord betyder det, at jo tættere denne Audi S4 kommer på klassikerstatus, desto mere vil den blive værd. Ganske enkelt fordi der er så få af dem.
LÆS OGSÅ | 3x billig Porsche til under 130.000 kr.
Denne Audi S4 er oven i købet en uhyre velholdt garagebil, der har stået stille siden 2005. Det betyder, at kilometertallet er åndssvagt lave 120.000 km – og det er altså for en bil fra 1999. Parkerer du denne bil i garagen i bare en håndfuld år, vil den med al sandsynlighed blive én af meget få eksemplarer i tilsvarende stand i hele Europa.
Hvis den charmerende stationcar af en investering skal blive din, må du af med 195.000 kr. Du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Hvil dine øjne på en kommende kantet klassiker. Her er tale om den første S-Model fra Audi nogensinde. I 1983 åbnede Audi en underafdeling med navnet Quattro (i dag Audi Sport), der skulle tilføre firehjulstræk og sportslige køreegenskaber til Audis ellers folkelige modelprogram. Den første bil der fik en overhaling var Audi 80 i 1990.
Audi startede med at peppe Audi 80 Coupe op i forsøget på at lave en arvtager til den ikoniske Audi Quattro. Det stod dog hurtigt klart, at der var potentiale til flere S-modeller på Audi 80-platformen, der i dag kan sidestilles med A4-modellen. Derfor kom denne Audi S2 Avant.
Motor: R5, 2.225 ccm
Ydelse: 230 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 6,1 sek.
Tophastighed: 242 km/t
Forbrud: 9,8 km/l
Nypris i ’94: Ca. 800.000 kr.
En sportslig stationcar med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder, en topfart tæt på 250 km/t og en turbodrevet, 5-cylindret motor var ganske uhørt dér i begyndelsen af 90’erne. Audi S2 Avant tog verden med storm, og gjorde Audi selvsikre nok til at skrue endnu mere op for charmen. På samme platform som S2 Avant byggede de nemlig RS2 Avant i 1994.
LÆS OGSÅ | 3x seriøse stationcars til under 150.000 kr.
Til at bygge Audi RS2 Avant fik Audi hjælp fra Porsche, og bilen er i dag blevet lidt af en enhjørning, der ikke kan købes for menneskepenge. Det kan denne Audi S2 Avant dog – altså, indtil videre. Udvalget af Audi S2 Avant er nemlig særdeles begrænset i Europa, og fordi den kantede S-model nærmer sig klassikerstatus, vil det presse priserne op ad.
For denne Audi S2 Avant skal du af med 175.000 kr. Du kan se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.