Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 21. december 2021
Lad mig starte med at sætte 90’er-scenen for dig. Du er på vej fra et veloverstået bestyrelsesmøde med cognac og cigar (nydt indendørs, naturligvis), tækkeligt klædt i et bredt, kasseformet jakkesæt og en slank Bollé-brille. Din Nokia 2110 i bukselommen er slukket, og foran dig venter kun hjemturen langs Strandvejen.
Hvilken bil skal hjemturen køres i? Klart én af de 3 biler, jeg udvælger til dig her. Her er tale om 3 af de største chefbiler, penge kunne købe i 90’erne. Det er store luksuscoupéer med store, benzintørstige motorer for uovertruffen cruise-komfort. Plads og praktik er der ikke meget af, fordi de ene og alene er bygget med fokus på den store kanon, der sidder bag rattet.
Hvis du skulle købe én af de 3 udvalgte biler fra nye i 90’erne, skulle der mange nuller på checken. I dag får du dem med millionbesparelse.
Den første chefslæde af rang er denne BMW 850i. Her får du en 12-cylindret benzinmotor på 5 liter, der yder 300 hk. Med en kampvægt på 1,8 ton er der ikke tale om en racer, der dominerer trackdayarrangementer. Der er i stedet tale om en kompromisløs Grand Tourer, der dominerer overhalingssporet og gør turen til sommerresidensen i Provence legende let.
LÆS OGSÅ : 3x spritnye (og svinedyre) drømmebiler på Bilbasen
Når jeg skriver kompromisløs, mener jeg kompromisløs. Bilbyggerne fra Bayern brugte nemlig hvad der svarer til 6 milliarder kr. i dag til at udvikle 8-Serien med det ene formål, at den skulle løfte barren betragteligt fra den allerede luksuriøse BMW 6-Serie, modellen skulle afløse. BMW 8-Serie skulle appellere til et nyt og endnu mere velhavende publikum.
Motor: V12, 4.988 ccm
Ydelse: 300 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Vægt: 1.790 kg
Forbrug: 8,3 km/l
Nypris i ’91: Ca. 1.500.000 kr.
Kun få dage efter præsentationen af det nye, luksuriøse flagskib på motormessen i Frankfurt, måtte BMW melde modellen udsolgt hele tre år frem. De mest købeklare kunder betalte gerne dobbelt op for at være blandt de første til at få fingrene i 8-Serien.
LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?
Som en af de første modeller i BMWs historie blev 8-Serien udviklet i vindtunnel, hvilket blandt andet forklarer de ikoniske pop-up lygter. 8-Serien kører således med en Cd-værdi på bare 0,29, som sikrer, at den lydløst skærer gennem luften selv ved høje hastigheder. Den lave luftmodstand har derfor intet at gøre med lav benzinøkonomi, og denne BMW 850i kører da også beskedne 8,3 km/l med vind i ryggen og behersket speederfod.
Som milliondyr flagskibsmodel er 8-Serien naturligvis pakket med banebrydende 90’er-teknologi. Her kan nævnes fartafhængig servostyring, elektrisk justerbart rat med hukommelse, elektrisk justerbare forsæder, to kørecomputere, sikkerhedsseler integreret i forsæderne samt dynamisk stabilitets kontrol. De to sidstnævnte var første gang BMW rullede med den slags.
Trods det massive udviklingsbudget, nåede BMW ‘kun’ at afsætte godt 30.000 eksemplarer i løbet af de 10 år, modellen var i produktion. Dette skyldes både den høje salgspris, der i Danmark sneg sig op over 1,5 mio. kr., mens Golfkrigen pressede benzinpriserne i vejret og gjorde tørstige luksusmodeller svære at sælge.
I dag kan du slippe noget billigere. Denne BMW 850i kan blive din for 249.900 kr. og hvis ikke den er solgt, kan du se den lige her.
S’et i S-Klasse står for ’Sonderklasse’ på tysk, hvilket på dansk oversættes til særklasse eller specialklasse. S-Klasse er, som du sikkert ved, toppen af kransekagen hos Mercedes og sætter standarden for både teknik og luksus i Mercedes’ øvrige modeller.
LÆS OGSÅ : 3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker
Mercedes bruger med andre ord S-Klassen til deres introducere seneste, luksuriøse opfindelser, og det er ingen undtagelse med denne W140-generation, der blev lanceret i 1991. Denne Mercedes S500 er eksempelvis den første Mercedes nogensinde til at blive udstyret med dobbeltisolerede ruder, der sikrer maksimal støjdæmpning.
Motor: V8, 4.973 ccm, benzin
Ydelse: 320 hk / 470 Nm
0-100 km/t: 6,7 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,2 km/l
Vægt: 2.100 kg
Nypris i ’94: ca. 1.870.000 kr.
Forsæder og rat er elektrisk justerbare samt med hukommelse. Ja selv bakspejlet er elektrisk og kan indstilles på samme hukommelse som rat og førersæde. Der er ingen besværligheder eller smalle steder, når først du får plantet dig i denne bordeaux-røde kabine.
LÆS OGSÅ : Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny
Ligesom det var tilfældet med den førnævnte BMW 850i, brugte Mercedes eksorbitant mange penge på at udvikle denne W140-generation af S-Klassen. De skal eftersigende have brugt næsten 10 millarder kr. i nutidens valuta på udviklingen, hvilket var 25 procent mere, end de havde brugt på den forgangne W126-generation.
En af hovedårsagerne til at W140-generationen blev så dyr, var fordi Lexus kom Mercedes i forkøbet. Lexus LS blev lanceret kort før S-Klassen i 1989, og den var proppet med højteknologisk udstyr, der fik Mercedes til at ryste i bukserne. Derfor gik Mercedes tilbage til tegnebrættet, hvor de sprang udviklingsbudgettet og forsinkede lanceringen af modellen med hele 18 måneder.
I sidste ende var det Mercedes-køberne, der kom til at betale. Den nye W140 S-Klasse blev betragteligt dyrere end forgængeren, hvilket naturligt påvirkede salgstallene. I kølvandet på lanceringen rullede der hoveder på direktionsgangen i Mercedes, som siden da har skruet ned for den frie leg, ingeniørerne tidligere har haft i udviklingen af S-Klassen.
Af coupé-varianten af S-Klassen, som denne Mercedes S500, blev der kun solgt omkring 26.000 eksemplarer. Måske fordi prisen herhjemme oversteg 1,8 mio. kr. For denne Mercedes S500 kan du nøjes med at slippe 259.000 kr.
Porsche 928 er indrømmet ikke en bil, der udspringer fra 90’erne. Den så nemlig dagens lys allerede i 1977, og på det tidspunkt var der tale om, at den skulle erstatte den legendariske Porsche 911. Pengene lå i de luksuriøse Grand Tourers, mente flere på direktionsgangen i Stuttgart, der samtidigt mente, at tiden var løbet fra 911, som oplevede et nedadgående salg.
LÆS OGSÅ : 3x billig Porsche til under 130.000 kr.
Porsche skulle løsrive sig fra det nichebaserede sportsvogn-marked, som de levede af med Porsche 911, og i stedet æde markedsandele fra luksusmærker som BMW og Mercedes. Porsche lavede mange prototyper af 928: En med centermonteret V8’er samt en med en glubsk V10’er i snuden. I sidste ende valgte de en mellemting, og 928 blev således den første Porsche nogensinde med en V8-motor.
Motor: V8, 4.957 ccm
Ydelse: 320 hk / 430 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 270 km/t
Vægt: 1.600 kg
Forbrug: 9,1 km/l
Pris i ’90: Ca. 1.600.000 kr.
Ser man lidt kreativt på modelhistorien hos Porsche, kan man også argumentere for, at Porsche 928 blev den første selvstændige Porsche-model. Porsche 356 var kraftigt inspireret af VW Bobbel, og Porsche 911 var blot en videreudvikling af Porsche 356. Porsche 914 blev udviklet i fællesskab med VW, og det samme med Porsche 924.
LÆS OGSÅ : Porsche 911 GT3 RS er den første af sin slags
Selvom du sikkert ved, at Porsche 928 aldrig blev den gyldne afløser til Porsche 911, markerer den alligevel et sats fra Porsche, der senere har sikret deres overlevelse. For mens 911-modellen er for smal en model at overleve på økonomisk, var det senere springet ind i den fagre SUV-verden med Cayenne, der senere reddede Porsche fra konkurs.
Som jeg startede med at beskrive, er 928 som model udviklet i slutningen af 70’erne. Alligevel er denne Porsche 928 en sand 90’er-slæde. I slutningen af 80’erne gav Porsche nemlig 928 en kæmpe overhaling, der skulle sende modellen godt ind i 90’erne. En opdatering, de kaldte S4, som foruden et stort facelift med nye baglygter, kofangere og andre kosmetiske dele også sikrede 928 en verdensrekord.
Den 5-liter store V8-motor fik i denne Porsche 928 S4 opdateret alt indmaden fra cylindre til ventiler og benzinindsprøjtning. Selvom det på papiret kun gav 10 ekstra hk, blev 928 hurtigere, og med en gæv amerikansk racerkører bag rattet, satte den en fartrekord i den ikoniske saltørken kaldet Bonneville. Porsche 928 blev den hurtigste produktionsbil uden turbo.
Blandingen af luksus, komfort og køreegenskaber gjorde Porsche 928 til et bekosteligt bekendtskab, og nyprisen sneg sig over 1,6 mio. kr. i 1989. For denne Porsche 928 S4 kan du nøjes med at slippe 434.900 kr.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.