december 21, 2021

3x chefslæder fra 90’erne med millionbesparelse

Hvis du var chefen for det hele i 90’erne, havde du med al sandsynlighed én af disse 3 udvalgte luksuscoupéer. Dengang lå priserne nord for 1,5 mio. kr. – i dag er de noget billigere!

Af: Simon Hallenslev / d. 21. december 2021

Lad mig starte med at sætte 90’er-scenen for dig. Du er på vej fra et veloverstået bestyrelsesmøde med cognac og cigar (nydt indendørs, naturligvis), tækkeligt klædt i et bredt, kasseformet jakkesæt og en slank Bollé-brille. Din Nokia 2110 i bukselommen er slukket, og foran dig venter kun hjemturen langs Strandvejen.

Hvilken bil skal hjemturen køres i? Klart én af de 3 biler, jeg udvælger til dig her. Her er tale om 3 af de største chefbiler, penge kunne købe i 90’erne. Det er store luksuscoupéer med store, benzintørstige motorer for uovertruffen cruise-komfort. Plads og praktik er der ikke meget af, fordi de ene og alene er bygget med fokus på den store kanon, der sidder bag rattet.

Hvis du skulle købe én af de 3 udvalgte biler fra nye i 90’erne, skulle der mange nuller på checken. I dag får du dem med millionbesparelse.

Bayersk bulderbasse: BMW 850i

Den første chefslæde af rang er denne BMW 850i. Her får du en 12-cylindret benzinmotor på 5 liter, der yder 300 hk. Med en kampvægt på 1,8 ton er der ikke tale om en racer, der dominerer trackdayarrangementer. Der er i stedet tale om en kompromisløs Grand Tourer, der dominerer overhalingssporet og gør turen til sommerresidensen i Provence legende let.

LÆS OGSÅ : 3x spritnye (og svinedyre) drømmebiler på Bilbasen

Når jeg skriver kompromisløs, mener jeg kompromisløs. Bilbyggerne fra Bayern brugte nemlig hvad der svarer til 6 milliarder kr. i dag til at udvikle 8-Serien med det ene formål, at den skulle løfte barren betragteligt fra den allerede luksuriøse BMW 6-Serie, modellen skulle afløse. BMW 8-Serie skulle appellere til et nyt og endnu mere velhavende publikum.

BMW 850i

Motor: V12, 4.988 ccm

Ydelse: 300 hk / 450 Nm

0-100 km/t: 7,4 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Vægt: 1.790 kg

Forbrug: 8,3 km/l

Nypris i ’91: Ca. 1.500.000 kr.

Kun få dage efter præsentationen af det nye, luksuriøse flagskib på motormessen i Frankfurt, måtte BMW melde modellen udsolgt hele tre år frem. De mest købeklare kunder betalte gerne dobbelt op for at være blandt de første til at få fingrene i 8-Serien.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Den bedste BMW M3 nogensinde?

Som en af de første modeller i BMWs historie blev 8-Serien udviklet i vindtunnel, hvilket blandt andet forklarer de ikoniske pop-up lygter. 8-Serien kører således med en Cd-værdi på bare 0,29, som sikrer, at den lydløst skærer gennem luften selv ved høje hastigheder. Den lave luftmodstand har derfor intet at gøre med lav benzinøkonomi, og denne BMW 850i kører da også beskedne 8,3 km/l med vind i ryggen og behersket speederfod.

Som milliondyr flagskibsmodel er 8-Serien naturligvis pakket med banebrydende 90’er-teknologi. Her kan nævnes fartafhængig servostyring, elektrisk justerbart rat med hukommelse, elektrisk justerbare forsæder, to kørecomputere, sikkerhedsseler integreret i forsæderne samt dynamisk stabilitets kontrol. De to sidstnævnte var første gang BMW rullede med den slags.

Trods det massive udviklingsbudget, nåede BMW ‘kun’ at afsætte godt 30.000 eksemplarer i løbet af de 10 år, modellen var i produktion. Dette skyldes både den høje salgspris, der i Danmark sneg sig op over 1,5 mio. kr., mens Golfkrigen pressede benzinpriserne i vejret og gjorde tørstige luksusmodeller svære at sælge.

I dag kan du slippe noget billigere. Denne BMW 850i kan blive din for 249.900 kr. og hvis ikke den er solgt, kan du se den lige her.

Statsmandens coupé: Mercedes S500

S’et i S-Klasse står for ’Sonderklasse’ på tysk, hvilket på dansk oversættes til særklasse eller specialklasse. S-Klasse er, som du sikkert ved, toppen af kransekagen hos Mercedes og sætter standarden for både teknik og luksus i Mercedes’ øvrige modeller.

LÆS OGSÅ : 3x billige luksusbiler til den fattige feinschmecker

Mercedes bruger med andre ord S-Klassen til deres introducere seneste, luksuriøse opfindelser, og det er ingen undtagelse med denne W140-generation, der blev lanceret i 1991. Denne Mercedes S500 er eksempelvis den første Mercedes nogensinde til at blive udstyret med dobbeltisolerede ruder, der sikrer maksimal støjdæmpning.

Mercedes S500

Motor: V8, 4.973 ccm, benzin

Ydelse: 320 hk / 470 Nm

0-100 km/t: 6,7 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 8,2 km/l

Vægt: 2.100 kg

Nypris i ’94: ca. 1.870.000 kr.

Forsæder og rat er elektrisk justerbare samt med hukommelse. Ja selv bakspejlet er elektrisk og kan indstilles på samme hukommelse som rat og førersæde. Der er ingen besværligheder eller smalle steder, når først du får plantet dig i denne bordeaux-røde kabine.

LÆS OGSÅ : Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

Ligesom det var tilfældet med den førnævnte BMW 850i, brugte Mercedes eksorbitant mange penge på at udvikle denne W140-generation af S-Klassen. De skal eftersigende have brugt næsten 10 millarder kr. i nutidens valuta på udviklingen, hvilket var 25 procent mere, end de havde brugt på den forgangne W126-generation.

En af hovedårsagerne til at W140-generationen blev så dyr, var fordi Lexus kom Mercedes i forkøbet. Lexus LS blev lanceret kort før S-Klassen i 1989, og den var proppet med højteknologisk udstyr, der fik Mercedes til at ryste i bukserne. Derfor gik Mercedes tilbage til tegnebrættet, hvor de sprang udviklingsbudgettet og forsinkede lanceringen af modellen med hele 18 måneder.

I sidste ende var det Mercedes-køberne, der kom til at betale. Den nye W140 S-Klasse blev betragteligt dyrere end forgængeren, hvilket naturligt påvirkede salgstallene. I kølvandet på lanceringen rullede der hoveder på direktionsgangen i Mercedes, som siden da har skruet ned for den frie leg, ingeniørerne tidligere har haft i udviklingen af S-Klassen.

Af coupé-varianten af S-Klassen, som denne Mercedes S500, blev der kun solgt omkring 26.000 eksemplarer. Måske fordi prisen herhjemme oversteg 1,8 mio. kr. For denne Mercedes S500 kan du nøjes med at slippe 259.000 kr.

Luksussatsning: Porsche 928

Porsche 928 er indrømmet ikke en bil, der udspringer fra 90’erne. Den så nemlig dagens lys allerede i 1977, og på det tidspunkt var der tale om, at den skulle erstatte den legendariske Porsche 911. Pengene lå i de luksuriøse Grand Tourers, mente flere på direktionsgangen i Stuttgart, der samtidigt mente, at tiden var løbet fra 911, som oplevede et nedadgående salg.

LÆS OGSÅ : 3x billig Porsche til under 130.000 kr.

Porsche skulle løsrive sig fra det nichebaserede sportsvogn-marked, som de levede af med Porsche 911, og i stedet æde markedsandele fra luksusmærker som BMW og Mercedes. Porsche lavede mange prototyper af 928: En med centermonteret V8’er samt en med en glubsk V10’er i snuden. I sidste ende valgte de en mellemting, og 928 blev således den første Porsche nogensinde med en V8-motor.

Porsche 928 S4

Motor: V8, 4.957 ccm

Ydelse: 320 hk / 430 Nm

0-100 km/t: 5,9 sek.

Tophastighed: 270 km/t

Vægt: 1.600 kg

Forbrug: 9,1 km/l

Pris i ’90: Ca. 1.600.000 kr.

Ser man lidt kreativt på modelhistorien hos Porsche, kan man også argumentere for, at Porsche 928 blev den første selvstændige Porsche-model. Porsche 356 var kraftigt inspireret af VW Bobbel, og Porsche 911 var blot en videreudvikling af Porsche 356. Porsche 914 blev udviklet i fællesskab med VW, og det samme med Porsche 924.

LÆS OGSÅ : Porsche 911 GT3 RS er den første af sin slags

Selvom du sikkert ved, at Porsche 928 aldrig blev den gyldne afløser til Porsche 911, markerer den alligevel et sats fra Porsche, der senere har sikret deres overlevelse. For mens 911-modellen er for smal en model at overleve på økonomisk, var det senere springet ind i den fagre SUV-verden med Cayenne, der senere reddede Porsche fra konkurs.

Som jeg startede med at beskrive, er 928 som model udviklet i slutningen af 70’erne. Alligevel er denne Porsche 928 en sand 90’er-slæde. I slutningen af 80’erne gav Porsche nemlig 928 en kæmpe overhaling, der skulle sende modellen godt ind i 90’erne. En opdatering, de kaldte S4, som foruden et stort facelift med nye baglygter, kofangere og andre kosmetiske dele også sikrede 928 en verdensrekord.

Den 5-liter store V8-motor fik i denne Porsche 928 S4 opdateret alt indmaden fra cylindre til ventiler og benzinindsprøjtning. Selvom det på papiret kun gav 10 ekstra hk, blev 928 hurtigere, og med en gæv amerikansk racerkører bag rattet, satte den en fartrekord i den ikoniske saltørken kaldet Bonneville. Porsche 928 blev den hurtigste produktionsbil uden turbo.

Blandingen af luksus, komfort og køreegenskaber gjorde Porsche 928 til et bekosteligt bekendtskab, og nyprisen sneg sig over 1,6 mio. kr. i 1989. For denne Porsche 928 S4 kan du nøjes med at slippe 434.900 kr.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS