Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Rasmus Tønder Christiansen Fotos: Salgsbilleder
De amerikanske bilproducenter har historisk set været meget glade for massive motorer. Efterspørgslen på motorer med heftig slagvolumen var stor, og bilmærkerne leverede. Brændstoffet var billigt, image-værdien var enorm og komforten var høj.
Selvom tiderne har ændret sig, er det sjovt at se tilbage på en æra, hvor bilproducenterne kunne arbejde uden de regler og restriktioner, vi kender i dag. Det var en tid, hvor friheden til at skabe store motorer var lige så stor som bilerne selv.
Vi starter med den “mindste” motor og arbejder stille og roligt op til den største motor på Bilbasen. Så gem benzinkortet og nyd bilerne, der nærmest ikke fås mere politisk ukorrekte.
I 1960’erne ønskede Ford at producere deres egen sportsvogn, men fandt hurtigt ud af at det ville være en lang og dyr omgang, eftersom de ingen erfaring havde. Efter at have regnet lidt på det, viste det sig mere rentabelt at købe et bilmærke, der allerede producerede sportsvogne. Meget nemmere!
Dette var dog lettere sagt end gjort. Ford forsøgte at købe Ferrari, og bedst som det så ud til at lykkedes, trak Enzo Ferrari handlen tilbage. Ford forsøgte at gøre krav på Ferraris raceteam, hvortil Enzo kvitterede på bedste italienske vis at kalde Ford, Fords biler og Fords fabrikker for grimme.
LÆS OGSÅ | 3x gamle biler i fabriksny stand
Dette gav Henry Ford II motivation og blod på tanden. Henry vidste at det eneste, som Enzo gik op i, var at vinde. Derfor ville Ford bygge en bil til at konkurrere med Ferrari til Le Mans.
Ford GT40 blev født og konkurrerede for første gang i 1964, hvor den kørte på Nürburgring og derefter Le Mans. Første sejr i det legendariske 24-timers løb kom i 1966, flot efterfulgt af sejre i 1967, 1968 og 1969.
Denne GT40 er bygget til at hylde jubilæet for Fords succes. Derfor er den iført samme design og nummer, som Bruce McLaren og Chris Amon kørte med ved sejren i 1966.
Motor: V8, benzin
Ydelse: 608 hk
0-100 km/t: Ca. 3 sek.
Tophastighed: 341 km/t
Forbrug: –
Mål (L/B/H): 414/179/103 cm
Køreklar vægt: 1.225 kg
Indvendigt er kabinen proppet med instrumenter af den gammeldaws’ slags, hvor metalknapperne utvivlsomt giver det rigtige *klik*, og temperaturmåleren skal betragtes med et gran salt. Mekanisk betjening, der giver dig alt, du skal bruge, for at holde den på vejen – med undtagelse af cojones. Bilen er bygget i 2016 af britiske Superperformance, der er godkendt til at bygge Shelby-replikaer. Herefter den blev solgt til USA, så videre til Belgien og nu er den så landet i Danmark.
LÆS OGSÅ | 3x moderne muskelbiler
Under motorhjelmen ligger den store 8,1-liters V8 med svimlende 608 hk. Der er manuelt gear og alle 608 hypper ryger direkte til baghjulene, hvilket utvivlsomt vil gøre den til lidt af en håndfuld at holde på vejen. Se flere billeder af den her, hvor den holder til salg hos forhandleren Fleasing. Prisen? Lige knap 5 mio. kr. og det er faktisk et røverkøb. Den ægte vare fås ikke for under 15 mio. kr.
Cadillac har altid været et synonym for amerikansk luksus. Blandt kendisser var Cadillac rygende populært med Eldorado-ejere som Elvis Presley og Frank Sinatra.
Eldorado modellen kaldes for den sidste rigtige amerikanske cabriolet, da Cadillac stoppede produktionen af cabrioleter i 1976 grundet faldende efterspørgsel og nye sikkerhedskrav. Der blev samlet set bygget 14.000 cabriolet-udgaver af Eldorado i perioden 1971-1976.
LÆS OGSÅ | 3x vilde slæder med 7 sæder
Uden at fornærme nogen, så kan man roligt sige, at Eldorado med sine 190 hk ikke er nogen racer. Den store cabriolet blev døbt ‘Landevejens Yacht’ grundet længden på 5,7 meter og en kampvægt på over 2.200 kilo.
Motor: V8, benzin
Ydelse: 190 hk
0-100 km/t: 11 sek.
Tophastighed: – km/t
Forbrug: –
Mål (L/B/H): 568/203/137 cm
Køreklar vægt: 2.231 kg
Den 8,2-liter store V8 motor er en af de største motorer nogensinde. De store motorer blev i 70’erne set som et statussymbol og Cadillac mente, at det var den bedste løsning til de lange lige landeveje.
Den enorme motor med forholdsvist få hestekræfter sikrede, at der altid var masser af moment på hanerne, når der skulle cruises. Med i alt 746 Nm var der rigeligt moment til at flytte flodprammen på fire hjul med et sundt, kompromisløst skub og et sagte V8-bulder i baggrunden.
Eksemplaret til salg hos Finn Nielsen Automobiler er en niende generation fra 1976, der har kørt sølle 35.000 km. Se flere billeder af den store flyder lige her.
Gode gamle Dodge Viper – behøver vi at skrive mere? Vi kender den alle sammen. Det ikoniske og letgenkendelige design med udstødningsrørene monteret lige foran baghjulene.
Produktionen af Dodge Viper startede i 1992 og ved dens afslutning i 2017 var der samlet set produceret over 32.000 eksemplarer af Dodge Viper. I 2014 blev den nummer 10 på listen over “Most American Cars”, da den er bygget af over 75% amerikanske dele. Skulle vi lave en liste over de mest amerikanske biler i stil og udtryk, så ville Viper da også være en bejler til topplaceringerne – måske sammen med Mustang og Camaro.
LÆS OGSÅ | 3x drømmebiler i 3 prisklasser
Anden generation af Viper blev produceret fra 2003-2010. Her blev SRT-afdelingen (Street and Racing Technology) involveret til at re-designe og forbedre den. Selvom størrelsen af motoren blev forøget, så lykkedes det dem at skære over 200 kg af vægten på motoren alene. En ingeniørøvelse, der forbedrede køreegenskaberne markant.
Motor: V10, benzin
Ydelse: 500 hk
0-100 km/t: 3,9 sek.
Tophastighed: 306 km/t
Forbrug: 5,2 km/l
Mål (L/B/H): 446/191/121 cm
Køreklar vægt: 1.565 kg
Under den lange snude ligger en 8,3-liters V10-motor med 500 hestekræfter. Brændstofforbruget er 5,2 km/l på en god dag med vind i ryggen, solen i zenit og forsigtig speederfod. Kører du den, som den gerne vil køres, kommer de 5,2 km/l pludselig til at se halvfornuftige ud.
En brændstoføkonomi som den betyder også noget for den grønne ejerafgift. Den lyder på lige præcis 22.980 kr. Årligt, bevares, men så får man også retten til at prale med alle sine 10 cylindre. Se flere billeder af det amerikanske ikon lige her, hvor den holder til leasing hos forhandleren Selected Car Leasing.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.