Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Simon Hallenslev / d. 7. januar 2020
Der er nogle første gange, som sætter sig tydeligere i hukommelsen end andre. Der er naturligvis det første kys og første gang, du får lov at vise din frimærkesamling efter en byfest. Men der er også den første bil, der for bilentusiaster som dig og mig kan sidestilles med den første forelskelse.
Min første bil var en Honda Civic fra ’97. Købt af en af min fars venner for 3.000 kr., Han havde efterladt den i garagen for at rådne op, fordi spisesedlen fra synsmanden var blevet lidt for lang. 10.000 kr. i reservedele senere, havde jeg min første køreklare bil, som trods rust og slappe køreegenskaber var mit allerkæreste eje.
Med denne Civic gik jeg klart den fornuftige vej, og købte mig en bil, der var notorisk kendt for nærmest at holde for evigt. Men måske sidder du derude, og ønsker at fyre børneopsparingen af på noget, der giver lidt mere respekt hos gutterne. Vi har derfor lavet to lister; én til dig, der vil have en rimelig fornuftig førstegangsbil og én til dig, der gerne vil ud og blære dig lidt.
LÆS OGSÅ | Hot hatch: 3 kompakte GTI-biler til under 200.000 kr.
Ikke alene er denne Toyota artiklens billigste. Det er højest sandsynligt også den, som du kan køre længst i, uden den brokker sig. Carina E er hverken køn eller hurtig, og de er også kendt for at ruste. Men de er mindst ligeså kendte for at køre for evigt. Her har du en billig og trofast kompagnon.
Vil du gøre mig kunsten efter? Så har vi her et flot eksemplar af en Honda Civic, som dog lige er ni år nyere end den, jeg selv havde. De ældre japanere er generelt kendt for at være godt bygget, og hvis du sørger for at holde dig hyppigt ajour med olie-niveauet, vil denne Civic sjældent skuffe dig. Selvom det ikke er en Civic Type R, så er den med sit hatchback-format lidt hårdere at se på end den bløde Toyota Carina.
Hvis du ikke er bleg for at smide hele din børneopsparing, får du her en bayersk bulderbasse, som er proppet med luksus. Kammeraterne kommer til at stå i kø for at få et lift af dig, når der skal hentes durumruller i spisepausen.
Det er de færreste, der kan blære sig med lyst læder, automatgear og 170 hk i deres første bil. Men for lige under 50.000 kroner, er det altså præcist dét, du får her. Forsikringsmæssigt kan det godt være, du får et problem, men det må du snakke med farmand om.
Set udefra ligner den seneste Toyota Celica en rigtig hurtig fætter med dens kantede coupé-look og luftindtag i kølerhjelmen. Selvom 8,7 sek. fra 0 til 100 km/t er respektabelt, ligner den én, der kan gøre det på det halve.
Men det er ikke det, det handler om. Med et nyerhvervet kørekort er du langt fra nogen Lewis Hamilton alligevel. Med denne Celica handler det ikke om at køre hurtigt. Det handler om at se hurtig ud! Og det kommer du til, for bare 49.900 gode danske kroner.
Siger Pininfarina dig noget? Det er det legendariske designhus, som står bag smukke biler som Ferrari Testarossa og 458 Italia (Ja okay og et par enkelte svipsere som for eksempel Hyundai Matrix). Som du nok kan regne ud, er det også dette italienske designhus, der står bag Peugeot 406 Coupé, som bare er en uhyre smuk coupé.
Hvor den førnævnte Celica er en drengerøvs-coupé, der ser hurtig ud, ser 406’eren elegant og dyr ud. For lige under 40.000 kr. får du den flotteste begynderbil på gymnasiets parkeringsplads.
Et begynderbilsbudget rækker næppe til den hardcore Subaru Impreza WRX STI. Men for bare 38.900 kr., kan du få noget, der ligner. Denne Impreza har beskedne 125 hk men ligner noget, der har det tredobbelte med den store hækvinge og luftindtag. Derudover trækker den trods alt stadig på alle fire, så du vil stadig være den i din vennegruppe, der minder mest om Colin McRae.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.