“Folk med hjerne kører bil med stjerne” – hvis dét er et mantra, du ønsker at leve efter men samtidigt har lavvande i pengekassen, er du havnet det rigtige sted. Vi finder 3 billig Mercedes-Benz til under 150.000 kr.
Tekst: Simon Hallenslev Foto: Salgsbilleder
Der er flere bilmærker med loyale og stolte kunder. Alligevel er det som om, at Mercedes-ejerne er en type for sig. En stjerne på snuden har bare en signalværdi, som de færreste andre bilmærker kan være med på.
Signalværdien styrkes naturligvis også af, at Mercedes-modeller oftest kræver en indkomst af karakter, og stjernen bliver derfor også til et statussymbol.
Hvis man er lidt kreativ, kan man dog godt blive optaget i den eksklusive stjerne-loge uden at være ved muffen. Her finder jeg nemlig 3 fede Mercedes-Benz til under 150.000 kr. Og ja, der er mere vedligehold end på en VW Up, men det er præmissen for stjerne-status på budget.
Til chefen: Mercedes-Benz S320





Forhandleren Langt På Liter Biler i Roskilde må bryde med deres eget navn for at sælge denne chefslæde på budget. Selvom der er tale om dieselvarianten Mercedes-Benz S320 CDi, kører man ikke længere end 12 km/l.
Mercedes’ V6 dieselmotor på 3-liter, der ligger under hjelmen, og som de kalder OM642, er måske ikke kendt for sin økonomi. I stedet er den kendt for sin robusthed, hvorfor den er brugt på tværs af modeller: C-Klasse, E-Klasse og G-Klasse. Selv arbejdshesten Mercedes-Benz Sprinter bruger den.
I denne Mercedes-Benz S320 er den sat op til kompromisløs komfort og til at æde motorvejskilometer ad libitum. Den har allerede taget forskud på buffeten med 293.000 km på klokken, og hvis dét ikke afskrækker dig, kan du spare 1,2 mio. kr. på det dieseldrevne motorvejsmissil, der står til salg for 139.999 kr.
Mercedes-Benz S320 CDi
Motor: V6, diesel 2.987 ccm Ydelse: 235 hk / 540 Nm 0-100 km/t: 7,5 sek. Tophastighed: 250 km/t Forbrug: 12 km/l Vægt: 1.955 kg Mål (L/B/H): 507/187/147 cmBagagerumsvolumen: 560 liter





Denne Mercedes-Benz S320 er af fjerde generation, kaldet W221, der blev lanceret på motormessen i Frankfurt i 2005. Og fuldstændigt som det er tilfældet med enhver nylancering af en S-Klasse, blev W221 lanceret med en bred vifte af banebrydende teknologi og udstyr. Det er udstyr, der er med til at holde denne S320 teknisk relevant, selvom den er fra 2006.
Læs også: 3x billig cabriolet til forårsvejret
Iøjnefaldende er særligt Airmatic luftundervognen, den er udstyret med. Chefen bag rattet er derfor sikret uovertruffen komfort, uanset om der er tale om den velhavende førstekøber eller den økonomiorienterede Mercedes-fan, der ønsker at købe den i dag for 139.999 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Til blærerøven: Mercedes-Benz 300 SL





Med denne Mercedes-Benz 300 SL behøver du ikke længere have dybe overvejelser om din påklædning. Du kan beholde morgenkåben på og iføre dig farverige Crocs, mens fine folk på fortovscaféen fortsat vil kippe med hatten og anerkende din ankomst.
Denne Mercedes-Benz 300 SL er fra den fjerde R129-generation, der er én af 90’ernes helt store sportsvognsikoner. Under de kantede former og lange kølerhjelm gemmer sig dele af den bundsolide Mercedes-Benz E-Klasse W124, hvorfor den indbyder mere til Strandvejs-cruising med armen i karmen end til trackdays og banesjov.
Ved lancering i 1989 bød Mercedes-Benz R129 på mange innovationer; heriblandt en elektronisk styret undervogn for maksimal komfort samt elektriske ruder, spejle og sæder. Også kalechen i denne Mercedes-Benz 300 SL er elektrohydraulisk, så du ikke skal bøvle for meget, når forårssolen titter frem.
Mercedes-Benz 300 SL
Motor: R6, benzin 2.960 ccm Ydelse: 231 hk / 272 Nm 0-100 km/t: 8,4 sek. Tophastighed: 240 km/t Forbrug: 8,5 km/l Vægt: 1.690 kg Mål (L/B/H): 447/181/129 cmBagagerumsvolumen: 250 liter




Denne Mercedes-Benz 300 SL er en 90’er legende, der repræsenterer en række af mindst lige så legendariske SL-modeller før den. Den første i SL-Klassen er selvfølgelig 300 SL Gullwing, der blev født som racerbil og i 1950’erne omdannet til eksotisk sportsvogn til et voksende, amerikansk jetset-klientel i Hollywood.
Læs også: 3x billig BMW til under 100.000 kr.
Efterfølgeren til Gullwing så dagens lys i 1963 og fik kaldenavnet Pagode. Resten er historie, og SL-klassen har siden været topmålet af sportslig klasse og elegance. Selvom denne Mercedes-Benz 300 SL i R129-generation aldrig fik sit eget kaldenavn, løftede den arven på sin egen, kantede 90’er-facon. Den kan blive din for kun 150.000 kr.
Til statsmanden: Mercedes-Benz 240 D Limousine




Hvis du har reproduceret dig ud af en almindelig stationcar, men nægter at forfalde til en MPV, er her et sjældent set alternativ. Det er en Mercedes-Benz 240 D Limousine, der huser op til otte passagerer, hvis de skutter sig lidt.
Jeg har fat i en Mercedes-Benz W123, og det betyder, at den, foruden at være rummelig med sin limo-længde, også er tæt på uopslidelig. Motoren under hjelmen er en evighedsmaskine af en dieselhakker. Det er efter sigende ikke unormalt, at disse motorer kan runde 1 mio. km. før store udskiftninger melder sig.
Ved lanceringen i 1976 har Mercedes-Benz angiveligt ønsket at helgardere sig. W123 blev nemlig præsentereret i både sedan-, coupé-, stationcar-, cabriolet-, limousine- og sågar ambulance-version. Af de 2,7 mio. eksemplarer, der er produceret af W123 på verdensplan, er limousine-versionen en af de mest sjældne med kun 13.700 produceret.
Mercedes-Benz 240 D Limousine
Motor: R4, benzin 2.399 ccm Ydelse: 72 hk / 137 Nm 0-100 km/t: 22 sek. Tophastighed: 145 km/t Forbrug: 10,5 km/l Vægt: 1.925 kg Mål (L/B/H): 535/178/145 cmBagagerumsvolumen: 510 liter




Af de seks versioner, som W123 blev lanceret i, er det nok denne Mercedes-Benz 240 D Limousine, der er mest uransagelig. Det har sandsynligvis været med bagtanke på et kundekatalog af statsmænd og/eller diktatorer, at den folkelige W123’er blev forlænget med hele 63 cm mellem akslerne. Således blev der plads til både VIP og sikkerhedsfolk.
Med en akselafstand på 342 cm og en totallængde på 535 cm er denne Mercedes-Benz 240 D Limousine længere end den lange version af den nye Mercedes-Benz S-Klasse. Vægten runder 1,9 ton og med kun 71 dieselheste, skal man væbne sig med tålmodighed, hvis VIP’en skal opleve 100 km/t.
Den sjældne limo står til salg for 119.900 kr. med 411.000 km på klokken, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.