Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG

Mercedes-AMG SLS bliver lanceret i 2010, og på dét tidspunkt findes der allerede adskillige AMG-modeller. Alligevel er denne Ugens fund den første rigtige AMG, og du kan læse hvorfor lige her.

Der skulle gå et halvt århundrede før Mercedes fik snosket sig sammen til at lave en værdig efterfølger til den ikoniske Mercedes 300SL Gullwing. Den lange betænkningstid skyldes ærefrygt, hvilket i realiteten er let at forstå. For hvordan laver man efterfølgeren til en af de mest ikoniske biler nogensinde?

For Mercedes krævede det en fuld mobilisering af samtlige Mercedes-designere samt datterselskabet AMGs fulde fokus. Resultatet blev denne Ugens fund: En Mercedes-AMG SLS. Det er den første bil, som AMG-afdelingen hos Mercedes fik lov at udvikle helt fra bunden.

I denne artikel ser jeg nærmere på historien bag den gudesmukke og lynende hurtige Mercedes-AMG SLS. Bilen står udbudt til leasing hos forhandleren Fleasing for 25.714 kr. om måneden på privat flexleasingkontrakt. Se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Mercedes-AMG SLS GT

Motor: V8 benzin, 6.208 ccm

Ydelse: 591 hk / 650 Nm

0-100 km/t: 3,7 sek.

Tophastighed: 320 km/t

Vægt: 1.695 kg

Forbrug: 7,6 km/l

Forhandleren fortæller

Det er Mikkel fra forhandleren Fleasing, der har bilen udbudt. Han starter med at fortælle, hvordan bilen tidligere har været ejet af Formel 1 verdensmesteren Lewis Hamilton. Hvilket jeg, naturligvis, reagerer kraftigt på, hvorefter jeg bliver grinet af. For det var en joke. Men min opmærksomhed var vundet.

Mikkel trækker i land og fortæller, at bilen har stået som samler- og investeringsbil i Tyskland. Det forklarer ikke alene den absurd lave kilometerstand på bare 7.000 km men også bilens snorlige stand. Den står, ifølge Mikkel, nærmest som fabriksny, hvilket kun er med til at give den allerede iøjnefaldende bil endnu mere opmærksomhed i deres showroom.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Den sygeste Mercedes C-Klasse nogensinde

Selvom Mercedes-AMG SLS fra fabrikken er en veludstyret sportsvogn, er denne Ugens fund udstyret med en ekstraudstyrspakke, der har et dansk islæt. Den har nemlig det store B&O lydanlæg, der skulle tilkøbes fra fabrikken. Herudover er den også bestilt med en ‘pyntepakke’, der giver AMG-trim i aluminium i kabinen.

En ny begyndelse for AMG

I 1999 får AMG en ny storinvestor i DaimlerChrysler, som i 2005 bliver til et fuldt ejerskab. Selvom AMG på dét tidspunkt har tunet Mercedes-modeller i årtier, giver opkøbet nye penge og nye muligheder, men også en identitetskrise hos AMG. Skulle de fortsætte med at lave hårdpumpede AMG-udgaver af eksisterende Mercedes-modeller, eller kunne de tænke større?

Hos AMG selv bliver man hurtigt enige: De vil lave deres egen bil helt fra bunden af. Enigheden mangler til gengæld på direktionsgangen, hvor fusionen mellem Daimler og Chrysler begynder at slå gnister. Chrysler er i økonomiske problemer på hjemmemarkedet, og de visionære planer fra AMG bliver resolut skudt til jorden, fordi det vil blive for dyrt.

I 2007 braser fusionen sammen. I en økonomisk krampetrækning sælger Chrysler størstedelen af Daimler-forretningen til en kapitalfond, så Daimler igen bliver sig selv med kun minimal amerikansk indflydelse. Og her spilder AMG ikke tiden! De får lov til at mobilisere en designkonkurrence for alle designere hos Mercedes med opgaven om en ny sportsvogn.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

De seks bedste designs bliver realiseret i 3D-modeller og blandt dem, er der ingen tvivl. AMG-ledelsen tager designet fra Mark Fetherston med til direktionen ved Daimler. Uden fattige amerikanere til at skyde projektet ned, bliver direktionen blæst bagover og giver øjeblikkeligt grønt lys alene på baggrund af designskitsen.

Mercedes Viper?

Daimler kræver af AMG, at sportsvognsprojektet skal ende med en arvtager til den legendariske Mercedes 300SL Gullwing. Det betyder, ud over mågevingedørene, at motoren skal lægges foran og bilen trække på baghjulene. AMG kunne med andre ord ikke gå samme vej som konkurrenten Audi R8 med centermotor og firehjulstræk.

Til udvikling af motor, gearkasse og ophæng kalder AMG på hjælp fra Chrysler, der stadig har en rest ejerskab tilbage i Daimler. Her bestiller AMG 13 Dodge Viper, der skal fungere som muldyr til udviklingen af SLS. Viper er perfekt, fordi den har en stor foranliggende motor og baghjulstræk.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hårdkogt Mercedes fra før AMG tog over

Det amerikanske muldyr gør det hurtigt klart for AMG, at der skal meget arbejde til for at give sportsvognen den rette AMG-DNA. Kravet om den foranliggende motor giver anledning til kløen i hovedbunden hos AMG. Resultatet bliver en hidtil uset løsning blandt Mercedes-modeller, hvor motoren monteres bag frontakslen. En front-midt-placering af motoren.

Sådan ser kærlighedsbarnet mellem en Viper og en SLS ud. Her set under indledende tests på Nürburgring.

Med den løsning slået fast udvikler AMG et letvægtskarosseri, der hovedsageligt består af aluminium. Motoren tager AMG fra Mercedes E63 AMG og bygger om, så den kan ligge så lavt som muligt for optimale køreegenskaber. De giver den også lidt ekstra kræfter. Faktisk så mange flere kræfter, at det bliver den mest kraftfulde sugemotor i en produktionsbil nogensinde. 

Som prikken over i’et får SLS en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse monteret på bagakslen, hvilket giver en optimal vægtbalance. Gearkassen leveres i øvrigt af anerkendte Getrag, og er den samme, som også smides i Ferrari 458.

Testing, testing, testing

Med grundopsætningen af SLS på plads, begyndte fintuning og stresstests, hvilket er et område, som Mercedes tager meget alvorligt. 40 prototyper bliver i månedsvis udsat for ekstrem varme i Death Valley i Californien, luftfattig bjergkørsel i Pikes Peak, ekstrem kulde i Nordsverige, udholdenhedstests i Sydafrika og fintuning på Nürburgring.

LÆS OGSÅ | Vild Mercedes G-Klasse med 12-cylindre

Til fintuningen på Nürburgring trækker AMG på Mercedes’ brandambassadør (og tidligere Formel 1 kører) David Coulthard. Ved den endelige lancering på Motormessen i Frankfurt i 2010 er det derfor en gennemtestet og uhyre hurtig bil, Mercedes-AMG kan løfte sløret for.

Det historiske ophav

At historien om Mercedes-AMG SLS har amerikanske referencer gør blot, at den er endnu mere tro mod sit ophav i den ikoniske Mercedes-Benz 300SL. Det var nemlig en amerikanske Mercedes-Benz importør, Maximilian Hoffman, der til et møde med direktionen hos Daimler i 1953 slår fast, at det amerikanske marked mangler en rigtig sportsvogn. 

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens dyreste bil er 66 år gammel

Det amerikanske bilmarked var præget af den voksende, nyrige jetsetklasse af rigmænd, sangere og filmstjerner. Hoffman var sikker på, at en eksotisk, tysk sportsvogn ville tale ind i den amerikanske jetsetklasse. Faktisk lover han Mercedes på mødet, at han selv køber 1.000 stk., hvis vælger at imødekomme hans appel om en sportsvogn.

Hoffman er endda så visionær, at han selv peger på det potentielle udgangspunkt for en ny sportsvogn. Han peger nemlig på Mercedes’ succesfulde Le Mans-racer W194 som det ideelle fundament til den sportsvogn, USA manglede. Og dét lytter Mercedes til.

Chassiset bliver udviklet med direkte udgangspunk i raceren og dermed også med fokus på lav vægt og maksimal stivhed. Ulempen er dog, at dørrammerne på raceren var enormt brede, hvorpå almindelige personbildøre ikke kunne monteres. I ren panik monterer Mercedes derfor dørene på taget, hvilket i dag er blevet til det ikoniske Gullwing-element, den er kendt og elsket for.

Vi har før haft en Mercedes 300SL Gullwing som Ugens fund her på Bilbasen, så den kan du læse meget mere om her. Er du i stedet mere interesseret i den moderne udgave, kan du se denne Mercedes-AMG SLS hos Fleasing lige her.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.