Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 8. november 2021
Elbilerne har for alvor bidt sig fast — men det er også først for nyligt, de har fået lov til dét. Blandt bilproducenterne er derfor et højaktuelt våbenkapløb i gang, hvor alle vil revolutionere med den hurtigste acceleration, den længste rækkevidde, den hurtigste opladning eller samtligt på én gang.
I skyggen af de hårdtslående, overskriftskabende elbiler findes dog efterhånden en god portion fornuftige og solide elbiler på brugtmarkedet. Det er elbiler, der kan dække de fleste danskeres kørselsbehov til en beskeden sum. Det er sådanne 3 biler, jeg udvælger til dig i denne artikel.
Her er 3 elbiler, der alle er tre år gamle, har kørt under 100.000 km og kan blive dine for under 150.000 kr. De er muligvis ikke markedsledende på hverken rækkevidde eller opladning — men som billig bil nummer to har de adskillige gode år i sig endnu.
Efter at den nye, kantede Hyundai Ioniq 5 er kommet til, har alle glemt alt om forgængeren. Bevares. Jeg synes også, den nye Ioniq 5 er sjaskhamrende fed, og du kan læse hvorfor her. Det er bare ikke alle, der har nord for 350.000 kr. til en elbil, hvor forgængeren Hyundai Ioniq Electric står som et fremragende brugtkøb til 200.000 kr. mindre.
SE OGSÅ | VIDEO: Er Kia EV6 bedre end Hyundai Ioniq 5? Hvad vælger du?
Jeg tillader mig at kalde Hyundai Ioniq Electric for et godt brugtkøb, fordi den, som den står her med tre år på bagen, stadig er omfattet af Hyundais fabriksgaranti i to år. Herudover scorede Hyundai Ioniq Electric topkarakter i tyske ADACs effektivitetstest af elbiler.
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 28 kWh
Ydelse: 120 hk / 295 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek.
Tophastighed: 165 km/t
Rækkevidde (NEDC): 280 km
I ADAC-testen brugte Ioniq Electric færrest kWh pr. 100 km. foran dyrere konkurrenter som Tesla Model 3 og Porsche Taycan. Du kan se resultaterne fra ADAC testen lige her. Med en opgivet rækkevidde på 311 km efter WLTP-standard, skal du nok regne med en rækkevidde på omkring 180 km hvis du kører pænt.
Bilen på billederne er til salg for 149.900 kr. med 84.000 km på tælleren. Du kan se den her, hvis ikke den er solgt. Hvis den er solgt, kan du kigge efter andre Hyundai Ioniq Electric på Bilbasen her.
Bilbasens Anders Berner har selv ejet en Nissan Leaf. Faktisk har han ejet mere end én. Om du tager det dét som en anbefaling eller ej, må være op til dig. Men han var glad for dem. Derudover er det helt uanfægteligt, at Nissan Leaf var en af de første elbiler til at slå igennem på det europæiske marked — hvis ikke den første.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Den Nissan Leaf du ser på billederne er anden generation, der er noget mere voksen og moderne at se på end første generation. Den er fra 2018 og er gavmildt udstyret med moderne, tekniske glæder, som man gerne vil have med. Her er 360 graders kamera, adaptiv fartpilot og klimaanlæg.
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 37 kWh
Ydelse: 150 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 144 km/t
Rækkevidde (WLTP): 270 km
Med 270 km i rækkevidde fra ny er vi nok i omegnen af 150-180 km i realistisk rækkevidde i dag. Det bliver mindre i minusgrader og på motorvej. Her er det en generel anbefaling, at bilen prøvekøres med fuldt batteri, hvor man undervejs holder skarpt øje med, hvor meget rækkevidden falder. Det er en god indikation for batteriets sundhed.
På pålidelighed scorer Nissan Leaf som brugtkøb topkarakter hos det britiske medie WhatCar?. Så hvis du kan leve med den kortere rækkevidde og en maksimal opladningshastighed på 3,6 kW AC og 46 kW DC, er her et veludstyret, elektrisk brugtkøb til 149.900 kr. Se bilen her. Hvis den er solgt, kan du lede efter andre brugte Nissan Leaf på Bilbasen.
Hvis ikke det var Nissan Leaf, der kom først til det europæiske marked som bredt anvendelig elbil, så var det Renault Zoe. Den lille, pastil-lignende bil er til at få øje i gadebilledet. Bor man i København eller Århus har man utvivlsomt set dem som del af delebilsordningen GreenMobility, mens mange kommuner også har købt Renault Zoe ind som arbejdshest til blandt andre hjemmehjælpere.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Renault Zoe er en billig elbil, men er den god nok?
Man kan spørge sig selv, om bilen ville være en foretrukken arbejdshest for både delebilsordninger og kommuner, hvis ikke den holdt kadencen? Næppe. Og hvis ikke det er pålideligheden, den vælges for, må det være rækkevidden. Renault Zoe er nemlig den af disse 3 udvalgte biler, der har længst rækkevidde.
Motor: Elektrisk
Batterikapacitet: 41 kWh
Ydelse: 92 hk / 220 Nm
0-100 km/t: 13,5 sek.
Tophastighed: 135 km/t
Rækkevidde (WLTP): 317 km
Fra ny er Renault Zoe med 41 kWh batteri opgivet til 317 km efter WLTP. Dermed bør man med pæn kørsel kunne snige sig op over 200 km, hvilket er mere end rigeligt, hvis bilen købes som husstandens bil nummer to.
Bilen på billederne er desuden den mindst brugte af de 3 udvalgte biler med en kilometerstand på 18.000 km, hvorfor batteriet bør være i tip-top stand. Den står til salg for 134.900 kr. og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden. Du kan også kigge efter andre Renault Zoe på Bilbasen her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.