Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder
Vi har fundet tre tyske baghjulstrækkere, der sender tankerne tilbage til dengang, hvor Bose og B&O konkurrerede mod en blid V8-brummen mere, end de gjorde mod hinanden.
Disse biler kræver måske et stort hjerte for benzinduften og en afslappet holdning til fornuften, men de kan til gengæld fås for en pris, der ikke kræver en omvej til banken. For selvom den tyske trio giver dig ufortyndet køreglæde, kan de alle erhverves for under 180.000 kr.
En Porsche i en artikel med billige biler? Jeg forstår din undren, men det er faktisk muligt at have et sæt 928-nøgler liggende uden at have en gæld til op over begge ører. Det specifikke eksemplar, som vi har udvalgt her, står endda til kun 175.000 kr.
Porsche 928 er en sportsvogn med en helt speciel charme og historie. Den er skabt som arvtager til den legendariske 911, der led under et haltende salg og pressede Porsche økonomisk. Den luftkølede boxermotor på bagakslen skulle skrottes til fordel for V8-bulder på forakslen for at konkurrere med mere luksuriøse GT’ere som Mercedes SL og Jaguar XJ-S.
En erstatning til Porsche 911 blev 928 (heldigvis) ikke. Forsøget på at skabe 911-erstatningen gav os i stedet en overudviklet, komfortabel og potent GT-model fra Porsche med mærkets allerførste V8’er. Med 240 hestekræfter er der kompromisløst overskud, uden at kørekortet kommer i overhængende fare.
Motor: V8, 4.474 cm3, benzin
Ydelse: 240 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 6,8 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 6,6 km/l
Mål (L/B/H): 445/183/131 cm
Køreklar vægt: 1.450 kg
Hvis du har interesse indenfor motorsport, så genkendte du sikkert med det samme den lyseblå og orange indpakning. Det er nemlig de ikoniske Gulf farver og logo, som denne 928 bærer med stolthed.
Gulf-indpakningens ikoniske lyseblå og orange farver har prydet nogle af motorsportens mest kendte biler, blandt andet Ford GT40, der sikrede Le Mans-sejren både i 1968 og 1969. Året efter fortsatte Gulf deres motorsportsrejse sammen med Porsche, som med den legendariske Porsche 917 strøg helt til tops på podiet.
Porsche og Gulf fortsatte deres samarbejde on/off helt frem til 2018, hvor den seneste lyseblå og orange farvede Porsche var i aktion.
LÆS OGSÅ | 3x japanske kultbiler
En bil som denne kræver mere opmærksomhed end de biler, der bliver produceret i dag, både under kørsel og når den hviler i garagen. Dét er charmen ved ældre biler, med lidt personlighed.
Den har kørt lidt kilometer, men der er uden tvivl mange gode oplevelser tilbage med denne 928. Hvis du ikke er stor fan af den ikoniske Gulf-indpakning, så gemmer den mørkeblå farve sig under indpakningen, så den kan rulle ligesom da den rullede ud af Porsche fabrikken i Stuttgart.
Den historiske Porsche står til salg hos en privat sælger og du kan blive Porsche ejer for 175.000 kr. Se flere billeder af den her.
Hvis man kender bare lidt til BMW, så ved man, at en 5-Serie fra 90’erne er en tysker med lige dele stil og kækhed. Der ligger en 3,5-liters V8 under hjelmen, og selvom den ikke ligefrem er bygget til Nürburgring, leverer den stadig et bundtræk, der får indkøbsnettene til at vælte i bagagerummet.
Indvendigt er denne 535’er spækket med 90’er-lækkerier, og ja, det kan anes at der er sket lidt på den front de sidste 25 år, men det er en del af charmen! Der er fartpilot til de kedelige strækninger, to-zonet klima, og selvfølgelig elektrisk justerbare forsæder. Alle er ting, der indikerer, at denne bil har startet sit liv som veludstyret direktørdrøn.
Det helt store og afslørende bevis findes dog i midterkonsollen, hvor man finder en indbygget telefon. Den ligner noget fra en gammel actionfilm og fungerer som et kig tilbage i tiden, hvor en telefon i bilen var et flex af dimensioner.
Motor: V8, 3.498 cm3, benzin
Ydelse: 245hk /345 Nm
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,6 km/l
Mål (L/B/H): 478/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.655 kg
Under hjelmen finder vi stjernen i showet; en 3,5-liters V8, som leverer 245 hestekræfter. Bilen har berørt 334.000 kilometer asfalt, men motoren har kun 145.000 kilometer på bagen, så den er praktisk talt stadig i sin bedste alder og klar til flere eventyr.
LÆS OGSÅ | 3x gamle biler i fabriksny stand
Selvom det er en stor 90’er slæde, så vil denne 535i utvivlsomt få dig til at trække lidt på smilebåndet, hvis du giver den en rundkørsel i regnvejr eller en tom parkeringsplads med lidt nyfalden sne. Direktørdrønet står til salg hos Brdr´s Auto Taastrup ApS og den kan blive din for 79.800 kr. Du kan se flere billeder af den her.
Sidst men ikke mindst har vi en Mercedes-Benz E500 fra 2003. Normalt er E-klassen kendt for at være en afdæmpet komfortbasker, men stylingen af dette eksemplar afslører, at der er lidt mere på hjertet end bare turen til og fra arbejdet. Under hjelmen ligger en 5-liters V8, der leverer 306 hestekræfter direkte til baghjulene og den er på ingen måde er bange for at strække benene, hvis muligheden byder sig.
Bilen er dertil blevet udstyret med lidt ekstra detaljer som 20” fælge og en original E63 AMG udstødning, der får den til at ligne og lyde som en E63 AMG.
Motor: V8, 4.966 cm3, benzin
Ydelse: 306hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,0 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,7 km/l
Mål (L/B/H): 482/182/143 cm
Køreklar vægt: 1.625 kg
Denne bandit har med andre ord fået et lille ekstra løft for at understrege, at den er lidt mere end en død sild af en E220d. Selvom den har samlet nogle kilometer over årene, så bærer den dem godt og indvendigt er det ikke til at se, at dens kilometertal svarer til over 5 gange rundt om jorden.
LÆS OGSÅ | 3x moderne muskelbiler
Komfortniveauet er så gennemført som i enhver anden premium Mercedes fra 00’erne, men her får du også den rå V8-lyd som baggrundsmusik. E500’eren formår at balancere larm og luksus, som stadig har meget at byde på, hvis den får lov. Den står til salg hos en privat sælger og du kan blive den nye ejer af denne fede Mercedes, for 129.000 kr. Se flere billeder af den her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.