Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder
Det er ingen hemmelighed, at V8-motoren er en truet art, gradvist erstattet af mindre, mere effektive motorer eller batterier. Derfor er det værd at tage et kig på, hvad Bilbasen stadig har at byde på, hvis man drømmer om at eje en ægte moderne muskelbil med en V8 under motorhjelmen.
I jagten på ugens tre udvalgte sorteres der ikke efter parametre som rækkevidde, CO2-udledning eller ejerafgift, som måske oftest bruges i familien Danmarks søgen efter stationcars. I stedet klikker jeg straks på de nye filtreringsmuligheder som “trækhjul: baghjulstræk“, “antal cylindre: 8” og “hestekræfter: mindst 300“. Så kan det ikke gå helt galt.
Den første Ford Mustang så dagens lys i 1964 og blev et ikon, så snart den trillede ud af fabrikken. I dag er vi nået til sjette generation, men den Mustang, vi skal kigge nærmere på nu, er fra 2005 og dermed fra det første produktionsår af femte generation.
De tidlige generationer af Mustangen ville nok vende sig i graven, hvis de vidste at der i dag bliver produceres 4-cylindrede EcoBoost-varianter. Det er heldigvis ikke sådan en, vi skal fokusere på i dag, men blot endnu et eksempel på hvilken vej udviklingen går.
Motor: V8, 4.601 cm3, benzin
Ydelse: 300 hk
0-100 km/t: 6,3 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Forbrug: 9,3 km/l
Mål (L/B/H): 476/188/138 cm
Køreklar vægt: 2.075 kg
Fartstriberne over motorhjelmen med luftindtag til nedkøling af den store 4,6 liters V8 fuldender looket, hvilket gør den til en drømmebil for enhver high-school bølle i en dårlig amerikansk film.
Den store V8’er producerer 300 hk og man har alle ponyer til rådighed ved 6.000 omdrejninger i minuttet. Dette sender den fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder. Den er ingen raket i forhold til de to andre muskelbundter i denne artikel, men lyden fra de to store udstødningsrør gør, at det er helt okay, at den er et par sekunder mere om det.
Nyprisen på denne Mustang var i 2005 på 718.787 kr. I dag kan du være kørende med fartstriber og V8’er for 299.900 kr. Se flere billeder af det amerikanske ikon lige her.
En god aftale med den lokale dækmand er næsten et must, hvis du har en Chevrolet Camaro ZL1. Den sender hele 580 hestekræfter direkte til baghjulene, hvilket hurtigt kan blive en dyr fornøjelse. En fornøjelse bliver det dog med sikkerhed, når højreskøjten skubber pedalen tættere på gulvtæppet og lader kompressoren hvine og cylindrene buldre.
LÆS OGSÅ | 3x muskelbiler med mere end 650 hk
Udover en god aftale med den lokale dækmand, så vil du også hurtigt komme på fornavn med de ansatte på den lokale tank. Den er opgjort til 6,2 km/l, hvilket ikke er et tal som indregner bare en halvtung højre fod.
Motor: V8, 6162 cm3, benzin
Ydelse: 580 hk
0-100 km/t: 3,9 sek.
Tophastighed: 296 km/t
Forbrug: 6,2 km/l
Mål (L/B/H): 483/190/137 cm
Køreklar vægt: 1.710 kg
I 2012 besluttede Chevrolet, at deres performance ikke kun skulle gøres op i tiden på den lokale drag strip. De ville lave et opgør mod den gamle devise om, at amerikanske muskelbiler ikke kan håndtere selv en blid svingkombination. Derfor udstyrede de Camaro med et væld af nye dele, der specifikt skulle øge kundskaberne på et baneanlæg med sving.
Dette eksemplar fra 2012 er med en kampvægt på 1.710 kg ingen hot hatch, men den satte en ny amerikansk stil og har banet vejen for de næste generationer af Camaro. I dag konkurrerer Camaro raskt væk med tyske sportsvogne om den ærefulde titel som hurtigst på Nürburgring, der netop er kendt for sine mange krævende sving.
LÆS OGSÅ | 3x Brian-biler til under 150.000 kr.
Dens imponerende performance, med en acceleration fra 0-100 km/t på kun 3,9 sekunder og en tophastighed på 296 km/t, cementerer dens titel som en vaskeægte muskelbil, der kan meget mere end blot larme og lave hjulspin.
Skal den være din, så står den til 309.800 kr., dog uden afgift, hos Matchbiler A/S i Viby. Se flere billeder af den imponerende muskelbil lige her.
Selvfølgelig er den sidste bil i denne samling en Dodge Challenger. Andet ville næsten have været mærkeligt, efter at have haft både Ford Mustang og Chevrolet Camaro med. Denne Challenger er dog ikke hvilken som helst Challenger, men er en en special edition bygget for at fejre 50 år med muskelbundtet.
LÆS OGSÅ | 3x fede V8-motorer for under 150.000 kr.
Der er kun bygget 1.960 stk. på verdensplan fra februar 2020 til maj 2020. Det eksemplar, som er til salg hos eCAR A/S, er i den flotte og anderledes ‘Hellraisin‘-lakering. En lakering, der garanterer opmærksomheden, selv når den 6,4-liter store V8’er under motorhjelmen er slukket.
Motor: V8, 6417 cm3, benzin
Ydelse: 485 hk
0-100 km/t: 3,25 sek.
Tophastighed: 290 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
Mål (L/B/H): 500/190/145 cm
Køreklar vægt: 1.918 kg
Midt i den matsorte motorhjelm er der et såkaldt ‘Shaker intake‘. Det er et luftindtag, placeret ovenpå luftfilteret, direkte på toppen af motoren og ikke på kølerhjelmen, som man typisk ser. Indtaget stikker gennem kølerhjelmen og sikrer nok luftkøling til, at alle 485 hk kan arbejde for fuld drøn.
Hvis du får alle kræfterne i asfalten uden for meget hjulspin, så klarer den 0-100 km/t på kun 3,25 sekunder, og den fortsætter glædeligt op til 290 km/t uden problemer. Så hvis du ønsker mere V8 brummen og opmærksomhed i din dagligdag, så er det om at slå til. Den sjældne jubilæumsudgave står til salg hos eCAR A/S i Randers. Se flere billeder her.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.