Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Tekst: Rasmus Tønder Christiansen Foto: Salgsbilleder
Brian-biler er meget mere end bare biler. Det er en livsstil. En måde at signalere til omverdenen, at man nægter at nøjes med kedelige pendlerbiler i højre spor på motorvejen, når der findes tonede ruder, kromfælge og bodykits.
LÆS OGSÅ | 3x hårde hatchbacks med rally-DNA
Men livet som Brian ændrer sig. Fra den unge, frisindede Cabriolet-Brian med armen i karmen til Hurtig-Brian, der kun ser verden gennem speederen, og endelig Familie-Brian, der nægter at køre en kønsløs stationcar. Her får du tre bud på Brian-biler, der passer perfekt til livets forunderlige faser.
Brian er fri som fuglen – og det skal hans bil også være. Med denne BMW 318i Cabriolet får du rig mulighed for at lade vinden blæse gennem frisuren (eller manglen på samme). Hvis du hører lyden af tung bas, måske lidt DJ Aligator, i det fjerne, kan du næsten være sikker på, at det er en topløs E36, der ruller forbi.
Den klassiske E36-cabriolet oser af 90’er-charme med sit kantede design og sit potentiale for at blive sænket så meget, at den slæber sig langs asfalten. Den tigger om at få monteret gevindundervogn og brede fælge. Så kan du både imponere vennerne og sikre, at enhver fartbump bliver til en udfordring på niveau med Mount Everest.
Motor: 4-cylindret, benzin
Ydelse: 115 hk / 169 Nm
0-100 km/t: 12,5 sek.
Tophastighed: 194 km/t
Forbrug: 12,3 km/l
Mål (L/B/H): 443/171/135 cm
Køreklar vægt: 1.230 kg
Denne sølvgrå sag har fået monteret en M3 for- og bagkofanger, så den ligner en, man ikke vil køre om kap med. Sandheden er dog en lidt anden. Den 4-cylindrede benzinmotor laver 115 hk, som sender den afsted fra 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder. Det store kakkelovnsrør af en udstødning sørger for, at den lyder af mere.
Sprinten fra 0 til 100 km/t er alligevel fuldstændig ligegyldig, når man triller i Bimmer med taget nede. Det handler om at blive set – ikke om fart. Så hvis du drømmer om at cruise med armen i karmen, med anlægget skruet til maks og solen i fjæset, er det bare at smide taget ned, tænde baskassen og rulle afsted. Brian-style.
Den fine 318i står til salg hos en privat sælger til 110.000 kr., og du kan se flere billeder af den her.
En hvid Seat Leon fra slut 00’erne med sorte fælge, tonede ruder og emblemfri front – den er nem at se for sig, ikke? Anden generation af Leon var populær blandt danske familier og blev endda kåret til Årets Bil i Danmark 2006. Sidenhen blev den dog populær blandt et helt andet segment.
LÆS OGSÅ | 3x japanske kultbiler
Med sine 240 heste gør Leon Cupra ethvert ophold ved lyskrydset ekstra spændende. Du ved, den slags øjeblikke, hvor naboens BMW 5-Serie tænker, den har styr på sagerne, men pludselig står tilbage med et ydmygt blik, når den efterlades i en turbo-hvæsen. I hvert fald indtil naboen skifter til elbil.
Seat Leon Cupra er en rigtig gadekriger med turbo og temperament, perfekt for dem som stadig har en drøm om at køre om kap med Vin Diesel i den næste Fast and Furious. Turbomotoren fik ry for at være både let og billig at tune, hvorfor man med lidt god vilje kan kalde Leon Cupra for Europas svar på Toyota Supra Mk4: Populær blandt popsmarte gaderacere og garage-tunere.
Motor: 4-cylindret, benzin
Ydelse: 240 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 6,4 sek.
Tophastighed: 247 km/t
Forbrug: 12,0 km/l
Mål (L/B/H): 432/177/146 cm
Køreklar vægt: 1.326 kg
Den står klassisk Brian-skarpt med sorte fælge og næsten fuldendte black-out styling. Det er selvfølgelig ikke kun udseendet, der skriger Brian. Lyden er også vigtig, og med sportsudstødningen vil den poppe og sprutte, så alle kan høre dig, før de ser dig.
Det er bilen til den danske Vin Diesel, der er klar til at pensionere den gamle Golf IV, og som altid klør efter det adrenalinsus, som turboens hvæsen giver. Må fremtiden for denne Cupra bringe talløse timer med Turtlewax på tankstationen og lange, sorte streger i asfalten.
Hvis du er blevet fristet og er klar til en spansk Brian-oplevelse, så kan denne Seat Leon Cupra blive din for 99.800 kr. Den står til salg hos Engrosbiler-Silkeborg og du kan se flere billeder af den her.
Alle bliver ældre, og for de fleste vil forholdene ændre sig med familie og fastforrentede lån. Det behøver dog ikke at være ensbetydende med, at Brian-bilen skal skiftes ud med noget kedeligt. Brian-bilen skifter bare form. Når voksenlivet er uomgåeligt har vi her fundet den perfekte afdæmpede familiebil, der stadig opretholder respekten på tankstationen.
LÆS OGSÅ | 3x gamle biler i fabriksny stand
Bare fordi bagsædet nu flyder med Rynkeby istedet for Breezers, så skal man ikke nødvendigvis skifte sine Brian-tendenser ud med en kedelig stationcar. Det ville være for nemt. Løsningen kan være denne VW Passat 2.8 Highline 4Motion, der kombinerer 6 cylindre og firehjulstræk til en fornuftig pris.
Denne Passat har ikke fået denne store Brian-tur… Endnu! Det er kun et spørgsmål om at sende Passaten i kælderen, fikse et par store fælge og gerne en ordentlig pibe, og så er der rigelig grobund for, at den kan hente samme anerkendelse som en VW Golf 4 eller Honda Civic med hækspoiler.
Motor: V6, benzin
Ydelse: 193 hk / 280 Nm
0-100 km/t: 7,7 sek.
Tophastighed: 238 km/t
Forbrug: 9,4 km/l
Mål (L/B/H): 468/174/146 cm
Køreklar vægt: 1.425 kg
Med V6’er og firehjulstræk kan man godt få forhåbningerne op for dens performance, men der skuffer den. De 193 heste sender den afsted fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder, så det kan være en god idé at holde sig i skindet ved lyskrydset. Men, dette er jo det fornuftige bud til familien, så accelerationen er ikke det vigtigste.
LÆS OGSÅ | 3x vilde slæder med 7 sæder
De vigtige parametre er noget anderledes end de forrige Brian-biler: Plads til ungerne? Tjo. Barnevognen? Måske. Langt på literen? Ikke rigtigt. Til gengæld har bagagerummet plads til både en baskasse og et par kufferter, til når turen går sydpå (for at se bold med gutterne).
Indvendigt er denne Highline-version pakket med noget af luksus som elektriske, delvis læder og alcantara sæder med memory, køl i handskerum og læderrat.
For kun 55.700 kr. får du en bil med personlighed frem for en kønsløs stationcar. Og ærligt talt, hvad mere kunne du forlange? Måske et sæt brede alufælge og et diskret skørtesæt? Det kan altid tilføjes. Se flere billeder af den hos Motor Match ApS lige her.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.