Kategorier
3X

3x fede 5-cylindrede biler til små penge

Med downsizing og elektrificering er den 5-cylindrede motor formentlig snart en saga blot. Vi hylder den og finder tre fede 5-cylindrede biler på Bilbasen til små penge.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 1. marts 2022

Den 5-cylindrede motor er en skæv størrelse. Den 4-cylindrede rækkemotor er billigere at producere og derfor langt mere udbredt i almindelige biler, mens V6-motoren er en billigere og mere effektiv måde at hente flere kræfter på.

Alligevel har den 5-cylindrede motor mange fans. Måske fordi den er kendt for et helt særligt og lækkert lydbillede? Måske fordi den er kendt for at være mere smooth i sin gang? Måske fordi den er pålidelig?

Uanset hvad grunden er, tilslutter jeg mig kærligheden til den 5-cylindrede motor. Derfor finder jeg tre biler med forskellige typer R5-motor til små penge.

Rallydrømme: Audi Coupé GT

Jeg ved godt, at det er rallydrømme om en Audi Quattro, der fylder, når man siger 5-cylindre. Problemet er bare, at de er sjældne og svinedyre. Der er kun en håndfuld til salg i Tyskland, og de starter fra 400.000 kr. uden afgift.

Med denne Audi Coupé GT får du en lille bid af rallydrømmene. Det var faktisk dét, Audi tænkte da de lancerede den i 1980. Audi Coupé skulle være menigmandens mulighed for at få en bil, der lignede dem, der regerede på de grusbelagte rallyetaper. Et billigere alternativ til Audi Quattro.

Selvom Audi Coupé var uden turbolader og firehjulstræk, fik man stadig det ikoniske design af Giorgetto Giugiaro – og selvfølgelig en 5-cylindret Audi-motor.

Audi Coupé GT

Motor: R5 benzin, 1.993 ccm
Ydelse: 115 hk / 165 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek.
Tophastighed: 186 km/t
Vægt: 1.050 kg
Forbrug: 11,7 km/l

Udgangspunktet for den 5-cylindrede Audi-motor, man finder i denne Audi Coupé GT, er på papiret det samme som i legenderne Audi Quattro og senere Audi RS2. I denne menigmandsudgave er volumen bare mindre og altså uden både turbo og firehjulstræk.

LÆS OGSÅ : 3x specielle Audi S-modeller med potentiale

Uden en snegl under hjelmen yder Audi Coupé GT selvsagt ikke det samme som legenderne. Men når du er oppe og hente de 115 hk, som den har at byde på ved 5.400 omdrejninger, kan lydbilledet godt lede tankerne på Walter Rörhl, der ligger sidelæns i en Audi Sport Quattro S1 på en sneklædt landevej.

Denne Audi Coupé GT er en tysk garagebil, der er udbudt til salg for 119.900 kr.

Kasset kærlighed: Volvo V70 R

Ved lanceringen af Volvo V70 i 1996 hvilede et tungt pres på de svenske skuldre. Ikke alene skulle den nye V70 være topsællerten som grundmodel – der var også store forventninger til en en kvik sportsversion.

To år efter lanceringen af Volvo V70, kom den endelig: Volvo V70 R. Forventningerne var store fordi, at arven skulle løftes fra forgængerne Volvo 850 T-5R og Volvo 850 R, hvor førstnævnte var kørt direkte ind i de bilglades hjerter med sin cremegule lakering og Porsche-tunede R5-motor.

Volvo V70 R blev aldrig helt et ikon som 850 T-5R, der til gengæld ikke er til at opstøve i Europa for menneskepenge. Denne Volvo V70 R kan blive din for 159.000 kr.

Volvo V70 R AWD

Motor: R5 benzin, 2.435 ccm
Ydelse: 265 hk / 350 Nm
0-100 km/t: 7,4 sek.
Tophastighed: 245 km/t
Vægt: 1.633 kg
Forbrug: 8,5 km/l

En af de bærende årsager til, at 850 T-5R er mere eftertragtet end V70 R, er fordi 850 T5-R er produceret i færre end 7.000 eksemplarer. Set på specifikationerne er der intet at komme efter i denne Volvo V70 R, der var den absolutte topmodel ved lancering.

Den er af sidste V70-aftapning fra 2000, hvilket betyder, at den nåede at få den opdaterede 2,4-liters R5 motor, inden 2. generation V70 blev lanceret. Det er samme motor, som blev brugt i en modificeret udgave i den vilde Ford Focus RS.

LÆS OGSÅ : 3x hårdkogte forhjulstrækkere

Derudover er den udstyret med et aero-kit fra fabrikken, den ikoniske to-tonede alcantara kabine samt ventilerede bremseskiver bagpå, hvilket var unikt for modellen. Det var også den første Volvo til at få dobbeltudstødning. Du kan se herligheden her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Den udødelige: Mercedes-Benz 300TD

Med den sidste 5-cylindrede bil skifter vi boldgade. Glem alt om vellydende motorer, rallymotorer med turbo på og hurtige stationcars. Her er et eksempel på, hvad den 5-cylindrede motor også kan være god til. Pålidelighed.

De første, der smed en 5-cylindret rækkemotor i en serieproduceret personbil, var Mercedes-Benz i 1974 – og modellen var Mercedes-Benz 300D. Her er tale om en dieselhakker, der både deler lydbillede og acceleration med en traktor. Til gengæld er der også tale om en dieselhakker, der er noget nær udødelig.

Selvom denne Mercedes-Benz 300TD har kørt 483.000 km, er der intet at frygte. Den er til salg for 89.900 kr., og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Mercedes 300 TD

Motor: R5 diesel, 2.998 ccm
Ydelse: 125 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 15 sek.
Tophastighed: 165 km/t
Vægt: 1.610 kg
Forbrug: 10,1 km/l

Motoren under hjelmen på denne Mercedes-Benz 300TD er forfaderen til de lækre og silkebløde 5-cylindrede motorer, du har læst om indtil videre. Den hedder OM617, og mens den er alt andet end silkeblød, er den også bredt anerkendt for at være en af de mest pålidelige motorer nogensinde.

Graver man lidt i diverse internetfora kan du møde stolte ejere af Mercedes-Benz 300D og 300TD, der har rundet både 800.000 km og svimlende 1.000.000 km. Det er uden nogen form for motorombygning, vel at mærke. Denne Mercedes-Benz 300TD er med andre ord kun lige kørt til og står med en snorlige kabine taget alder og kilometer i betragtning.

Du kan se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.