VW ID.4 med lang rækkevidde nu fra 339.995 kr.
Volkswagen ID.3 og ID.4 fås nu i versionen Move+ med det store batteri til lavere priser. ID.4 Move+ har 546 kilometer rækkevidde til 339.995 kr.
TEKST Rasmus Tønder Christiansen FOTO Salgsbilleder
1980’erne var en vild tid. Pac-Man blev lanceret, Michael Jackson udgav Thriller-albummet, Dankortet blev introduceret og man kunne blive ved. Inden for bilverdenen blev biler som Ferrari F40 og Testarossa, BMW M3 og Porsche 959 lanceret. Der var fart på!
Når ikke det skulle gå rigtig stærkt, var 80’erne også leveringsdygtige i fede coupéer med fokus på komfort og flyder-tendenser. Det er præcist sådan tre, vi udvælger til denne artikel.
Kan du forestille dig en Volvo, der ikke er en firkantet stationcar, men derimod en minimalt mindre firkantet coupé med italiensk finesse? Det er, hvad Volvo 780 Bertone er – resultatet af et samarbejde mellem svenske pragmatikere og de stilfulde designere fra Bertone.
LÆS OGSÅ | 3x familievenlige sleepers under 150.000 kr.
Under hjelmen ligger en 2,8-liters V6-motor, som måske ikke får hjertet til at galopere men blot leverer lige nøjagtigt det, den skal: Et kompromisløst kraftoverskud. Interiøret er ren 80’er-luksus med læder og træpaneler, der får dig til at føle, at du sidder i en direktørstol på fire hjul. Med kun 8.500 producerede eksemplarer er 780 Bertone lige så sjælden som en samlet IKEA-reol uden overskydende skruer.
Motor: V6, benzin
Ydelse: 156 hk / 235 Nm
0-100 km/t: 10,8 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 8,2 km/l
Mål (L/B/H): 480/175/140 cm
Køreklar vægt: 1.527 kilo
Historien om 780 Bertone stopper ikke ved det lave produktionstal. Modellen var faktisk Volvos andet samarbejde med Bertone. Første gang de to slog pjalterne sammen resulterede i 262C, der mest er kendt for sit særegne design med en lav taglinje. Med 780 valgte Volvo og Bertone at tage en mere elegant og tidløs tilgang, og det har gjort den til en kultklassiker blandt entusiaster.
LÆS OGSÅ | 3x SUV med en smag af superbil
Modellen blev ofte kaldt en “overklasseslæde” af svenske bilmagasiner, da den med sin pris lå langt over, hvad den gennemsnitlige Volvo-køber kunne drømme om. Den blev derfor især populær blandt velhavende erhvervsfolk og politikere, som ønskede en luksuriøs bil uden at springe til de tyske mærker.
Designprocessen med italienske Bertone var ikke uden uenigheder og der blev kæmpet for hver en detalje. Bertone måtte overtale Volvo til at tilføje flere kromdetaljer til designet, som Volvo-inspektører mente “ikke passede til svensk minimalisme,” men Bertone holdt fast. De velhavende kunder kvitterede med bestillinger. Se flere billeder af den svenske-italienske overklasse-coupé her.
DeLorean er hverken kendt for køreegenskaber eller byggekvalitet. På trods af svingende kvalitet på begge punkter er den blevet et ikon i bilverdenen, som kun bliver mere eftertragtet.
LÆS OGSÅ | 3x Brian-biler til enhver fase i livet
Delorean DMC var selvfølgelig tidsmaskinen i 80’er hittet ‘Back to the future’, hvor den hurtigt fik opmærksomhed for sit design og de ikoniske ‘gull-wing’ døre. Modellen var den eneste, som fik tilnærmelsesvis den succes, som grundlæggeren John DeLorean havde tiltænkt. Hans plan var at vælte bilindustrien i 80’erne, og det kom aldrig rigtigt til at ske.
Det er skuffende, men den kan ikke rejse frem og tilbage i tiden. Som bil kan den faktisk ikke så meget andet end at vække nostalgiske følelser – men det er den til gengæld også rigtig god til.
Motor: V6, benzin
Ydelse: 132 hk / 225 Nm
0-100 km/t: 9,4 sek.
Tophastighed: 209 km/t
Forbrug: 9,4 km/l
Mål (L/B/H): 426/198/114 cm
Køreklar vægt: 1.233 kg
Kilometertælleren på denne DeLorean står selvfølgelig i miles. Kun 5.695 miles er tilbagelagt, men bilen har rejst mange flere kilometer, end den har rullet. Den blev produceret i 1981 i Nordirland, hvor den så efterfølgende blev fløjet direkte til staternes stat, Texas.
Her købte en Mr. Wilson bilen og beholdte den indtil 2017, hvor en Mr. Coates købte den. Han blev dog hurtigt træt af den og solgte den i 2018, hvor den blev importeret til Danmark. Da den har aldrig været indregistreret i Danmark, må man nøjes med den originale registreringsattest fra Nevada, som medfølger.
LÆS OGSÅ | 3x hårde hatchbacks med rally-DNA
Med en Delorean DMC er der ingen grund til at fokusere for meget på acceleration, topfart eller benzinøkonomi. Det er ligegyldigt. Den kører, som sådan en nu kører, og brillerer i stedet stort på charmen og nostalgien. Skal dette velholdte eksemplar blive dit, kan du se den lige her.
Porsche og V8-motorer lyder i dag som en naturlig kombination, men under udviklingen af 928 var det en radikal tanke, der fik mange purister til at ryste på hovedet.
Porsche havde store økonomiske udfordringer i 80’erne, og ledelsen begyndte at overveje en model, der kunne tiltrække en bredere kundekreds end 911’eren med en mere luksuriøs tilgang. De kiggede mod Mercedes og Jaguar og besluttede sig for, at en stor V8-motor i fronten og komfortabel GT-karakter var vejen frem, i stedet for 911-modellen.
Heldigvis for alle purister blev 911 aldrig pensioneret, men det betyder ikke, at 928 var et fejlskud. Tværtimod. Porsche gik all-in på teknologisk nytænkning med transaksel-design for perfekt vægtfordeling og forbedret affjedring. Den blev endda den første – og hidtil eneste – sportsvogn, der vandt titlen Årets Bil i Europa i 1978.
Motor: V8, benzin
Ydelse: 310 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 6,2 sek.
Tophastighed: 252 km/t
Forbrug: 9,4 km/l
Mål (L/B/H): 445/185/128 cm
Køreklar vægt: 1.450 kg
Med op til 310 hestekræfter fra en 4,7-liters V8 og en topfart på over 250 km/t var 928 næsten lige så potent, som den var luksuriøs. Som alle bilinteresserede ved, så giver pop op-forlygter også altid flere hestekræfter – eller, i hvert fald følelsen af flere!
928 var en af de biler, der krævede en ejer med et godt værksted på speed dial. Elektronikken havde ry for at være lunefuld, og hvis du ikke holdt øje med kølesystemet, kunne den store V8 hurtigt udvikle et temperament, der fik den til at minde mere om en italiensk sportsvogn.
I dag har 928 fået tæt på kultstatus blandt entusiaster. Den blev solgt i en række forskellige varianter gennem sin levetid, og de senere modeller med 5,0-liters og 5,4-liters motorer er blandt de mest eftertragtede. Det er en bil, der stadig kan få garvede Porsche-kendere til at nikke anerkendende – også selvom den brød med traditionerne. Se alle billederne her.
Volkswagen ID.3 og ID.4 fås nu i versionen Move+ med det store batteri til lavere priser. ID.4 Move+ har 546 kilometer rækkevidde til 339.995 kr.
Audi har besluttet, at elbiler kører med lige tal i modelbetegnelsen – og biler med forbrændingsmotor kører med ulige tal. Derfor skulle den nye A6 med forbrændingsmotor hedde A7. Men det skal den alligevel ikke.
Med tekniske opdateringer kan den let fornyede udgave af BMW i5 køre op til 47 kilometer længere på en opladning. Der er ikke tale om et større batteri, men om lavere forbrug.
Januar er en træg marked på markedet for nye biler. Men der kom trods alt 10.834 nye personbiler på gaden, og for første gang lå elbilen Toyota BZ4X på førstepladsen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.