Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
I kølvandet på deres massive succes med billige og pålidelige biler i 70’ernes og 80’ernes Europa, skifter de japanske bilproducenter gear i 90’erne. Her begynder de for alvor at sende deres sjove og hurtige biler vestpå.
Japanerne ved godt, at de skal stå tidligt op for at køre om hjørner med de sportslige europæere, hvorfor de bygger flere helt forrygende biler: De færreste får dog en ærlig chance og er sjældent sete på danske landeveje i dag.
Jeg udvælger 3 fede og meget forskellige japanske 90’er-slæder: En hot hatch, en coupé og en vaskeægte sportsvogn.
Det kræver cojones af en vis størrelse, at byde ind på et europæisk marked af hot hatches. Det er en disciplin, som de europæiske bilproducenter har perfektioneret siden 70’erne ledt an af VW, der lancerede Golf GTI i 1975.
I 90’erne var VW allerede nået til 3. Generation af Golf GTI, der smed 115 hk i asfalten, gik fra 0 til 100 km/t på 10 sek. og kunne erhverves for ca. 240.000 kr.
Ind fra højre kom Mitsubishi med en GTI-version af deres Colt, der tidligere kun havde været en lille budgetøse. Budgetøsen havde nu 136 hk, gik fra 0 til 100 km/t 2 sek. hurtigere end Golf, og kunne købes 65.000 kr. billigere.
Motor: R4 benzin, 1.836 cm3
Ydelse: 163 hk / 162 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 13,4 km/l
Mål (L/B/H): 395/167/138 cm
Køreklar vægt: 990 kg
Bagagerumsvolumen: 222 liter
Nypris i ’91: Ca. 170.000 kr.
Med en 1,8-liters motor fra den større Mitsubishi Lancer var Colt GTI faktisk hurtigere end de fleste europæiske hot hatches i 90’erne. Accelerationen fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder var hurtigere end VW Golf GTI, Opel Astra GSi og selv den 163 hk stærke Peugeot 306 GTI.
LÆS OGSÅ | 3x flabede 80’er-slæder
Trods hurtighed, lav startpris og 90’er udstyr som centrallås, elektriske ruder og ABS, blev Colt GTI aldrig en sællert i Europa. Derfor ses de forbløffende sjældent på de danske landeveje i dag, og når de gør, er de næppe i samme stand som denne Mitsubishi Colt GTI.
Den står med 140.000 km på klokken og alle service overholdt til 150.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.
Lad os rykke videre fra hot hatches og op i ligaen. For selvfølgelig ville de japanske bilproducenter også bide skeer med europæernes sportslige coupéer.
Til at tage kampen op med biler som BMW 328i Coupé, lancerede Nissan i 1993 deres 200SX S14 (også kendt som Silvia). Ved lanceringen var Nissan ikke kun spændt på at se europæernes modtagelse – men også hjemmemarkedets. 200SX skulle nemlig tage over for den ustyrligt populære S13 (240SX).
S14 gik rent ind på hjemmemarkedet, men i Europa blev den ingen succes. Set i bagklogskabens klare lys skulle vi nok have taget bedre imod den. For motoren viste sig at være et mesterværk, og i dag er der rift om den!
Motor: R4 benzin, 1.998 cm3
Ydelse: 200 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 11,4 km/l
Mål (L/B/H): 450/173/129 cm
Køreklar vægt: 1.275 kg
Bagagerumsvolumen: –
Nypris i ’98: Ca. 480.000 kr.
Kendere vil vide, at der ligger en SR20DET-motor under hjelmen, som trods to færre cylindre end førnævnte 328i var lige så hurtig fra 0 til 100 km/t. Altså, hvis den var standard, og det er der eftermonterede måleinstrumenter, der indikerer, at denne Nissan Silvia S14 ikke er.
LÆS OGSÅ | 3x japanske biler med legendariske motorer
Det ville næsten også være mærkeligt, hvis den var. En af grundene til at Nissan S14 blev et hit på hjemmemarkedet var nemlig motorens ry for at kunne tunes til ukendelighed, hvorfor der var seriøst rift om den i drifting- og tunerkredse.
Populariteten på hjemmemarkedet og fiaskoen i Europa betyder, at langt de fleste, der er til salg, er højrestyrede. Denne Nissan Silvia S14 er et sjældent set venstrestyret eksemplar, der er tysk fra ny og hentet til Danmark i 2011. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Èt er at ville konkurrere med biler som VW Golf GTI og BMW 3-Serie. Noget andet er at kridte banen op over for et mærke som Porsche, love bedre køreegenskaber, bedre pålidelighed og lavere pris! Det gjorde Honda med ”New Sportscar eXperiment”.
Eksperimentet blev forkortet NSX, og Honda satte meget ind for at holde de ualmindeligt store løfter om en Porsche-bankende sportsvogn til færre penge.
Til produktionen håndplukkede Honda 200 af deres mest erfarne medarbejdere til projektet. For at komme i betragtning til NSX-samlebåndet skulle man således have mindst 10 års erfaring med at bygge Hondaer på fabrikken i Tochigi.
Motor: V6 benzin, 2.977 cm3
Ydelse: 274 hk / 284 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 270 km/t
Forbrug: 10,8 km/l
Mål (L/B/H): 440/181/117 cm
Køreklar vægt: 1.370 kg
Bagagerumsvolumen: 154 liter
Nypris i ’91: Ca. 1.500.000 kr.
Til den dynamiske udvikling af NSX trak Honda på yderst kompetente kræfter fra motorsportens top. I starten brugte man Formel 1-kører Satoru Nakajami, mens dynamik og detaljer til sidst blev finpudset af selveste Ayrton Senna.
En uhyre avanceret aluminiumskonstruktion, V6-motoren med VTEC og finpudsningen fra et Formel 1-ikon gjorde, at NSX var dynamisk som de europæiske konkurrenter med den japanske pålidelighed i behold.
LÆS OGSÅ | 3x fede japanske sportsvogne, du bør vælge før en tysk
Men… Prisen stak alligevel af, og nyprisen for en Honda NSX løb op i 1,5 mio. kr. præcist som en Porsche 911 i 993-generation kostede. Selvom 18.000 eksemplarer på seks år er flot, blegner det i forhold til Porsches produktionstal.
Set på den lyse side gør dét denne Honda NSX til et eftertragtet samlerobjekt. Du kan få fingrene i ét af de 18.000 eksemplarer lige her for 895.000 kr.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.