december 13, 2022

3x forrygende fede japanske biler fra 90’erne

Der er bare noget ved japanske biler fra 90’erne. Her får du 3 vidt forskellige og forrygende fede af slagsen til salg på Bilbasen.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

I kølvandet på deres massive succes med billige og pålidelige biler i 70’ernes og 80’ernes Europa, skifter de japanske bilproducenter gear i 90’erne. Her begynder de for alvor at sende deres sjove og hurtige biler vestpå.

Japanerne ved godt, at de skal stå tidligt op for at køre om hjørner med de sportslige europæere, hvorfor de bygger flere helt forrygende biler: De færreste får dog en ærlig chance og er sjældent sete på danske landeveje i dag.

Jeg udvælger 3 fede og meget forskellige japanske 90’er-slæder: En hot hatch, en coupé og en vaskeægte sportsvogn.

Japansk hot hatch: Mitsubishi Colt GTI

Det kræver cojones af en vis størrelse, at byde ind på et europæisk marked af hot hatches. Det er en disciplin, som de europæiske bilproducenter har perfektioneret siden 70’erne ledt an af VW, der lancerede Golf GTI i 1975.

I 90’erne var VW allerede nået til 3. Generation af Golf GTI, der smed 115 hk i asfalten, gik fra 0 til 100 km/t på 10 sek. og kunne erhverves for ca. 240.000 kr. 

Ind fra højre kom Mitsubishi med en GTI-version af deres Colt, der tidligere kun havde været en lille budgetøse. Budgetøsen havde nu 136 hk, gik fra 0 til 100 km/t 2 sek. hurtigere end Golf, og kunne købes 65.000 kr. billigere. 


Mitsubishi Colt GTI 16V

Motor: R4 benzin, 1.836 cm3
Ydelse: 163 hk / 162 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 13,4 km/l
Mål (L/B/H): 
395/167/138 cm
Køreklar vægt: 
990 kg
Bagagerumsvolumen: 222 liter
Nypris i ’91: Ca. 170.000 kr.


Med en 1,8-liters motor fra den større Mitsubishi Lancer var Colt GTI faktisk hurtigere end de fleste europæiske hot hatches i 90’erne. Accelerationen fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder var hurtigere end VW Golf GTI, Opel Astra GSi og selv den 163 hk stærke Peugeot 306 GTI.

LÆS OGSÅ | 3x flabede 80’er-slæder

Trods hurtighed, lav startpris og 90’er udstyr som centrallås, elektriske ruder og ABS, blev Colt GTI aldrig en sællert i Europa. Derfor ses de forbløffende sjældent på de danske landeveje i dag, og når de gør, er de næppe i samme stand som denne Mitsubishi Colt GTI

Den står med 140.000 km på klokken og alle service overholdt til 150.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Japansk coupé: Nissan Silvia/200SX S14

Lad os rykke videre fra hot hatches og op i ligaen. For selvfølgelig ville de japanske bilproducenter også bide skeer med europæernes sportslige coupéer.

Til at tage kampen op med biler som BMW 328i Coupé, lancerede Nissan i 1993 deres 200SX S14 (også kendt som Silvia). Ved lanceringen var Nissan ikke kun spændt på at se europæernes modtagelse – men også hjemmemarkedets. 200SX skulle nemlig tage over for den ustyrligt populære S13 (240SX).

S14 gik rent ind på hjemmemarkedet, men i Europa blev den ingen succes. Set i bagklogskabens klare lys skulle vi nok have taget bedre imod den. For motoren viste sig at være et mesterværk, og i dag er der rift om den!


Nissan Silvia/200SX (S14)

Motor: R4 benzin, 1.998 cm3
Ydelse: 200 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 11,4 km/l
Mål (L/B/H): 
450/173/129 cm
Køreklar vægt: 
1.275 kg
Bagagerumsvolumen: 
Nypris i ’98: Ca. 480.000 kr.


Kendere vil vide, at der ligger en SR20DET-motor under hjelmen, som trods to færre cylindre end førnævnte 328i var lige så hurtig fra 0 til 100 km/t. Altså, hvis den var standard, og det er der eftermonterede måleinstrumenter, der indikerer, at denne Nissan Silvia S14 ikke er.

LÆS OGSÅ | 3x japanske biler med legendariske motorer

Det ville næsten også være mærkeligt, hvis den var. En af grundene til at Nissan S14 blev et hit på hjemmemarkedet var nemlig motorens ry for at kunne tunes til ukendelighed, hvorfor der var seriøst rift om den i drifting- og tunerkredse.

Populariteten på hjemmemarkedet og fiaskoen i Europa betyder, at langt de fleste, der er til salg, er højrestyrede. Denne Nissan Silvia S14 er et sjældent set venstrestyret eksemplar, der er tysk fra ny og hentet til Danmark i 2011. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Japansk sportsvogn: Honda NSX

Èt er at ville konkurrere med biler som VW Golf GTI og BMW 3-Serie. Noget andet er at kridte banen op over for et mærke som Porsche, love bedre køreegenskaber, bedre pålidelighed og lavere pris! Det gjorde Honda med ”New Sportscar eXperiment”.

Eksperimentet blev forkortet NSX, og Honda satte meget ind for at holde de ualmindeligt store løfter om en Porsche-bankende sportsvogn til færre penge.

Til produktionen håndplukkede Honda 200 af deres mest erfarne medarbejdere til projektet. For at komme i betragtning til NSX-samlebåndet skulle man således have mindst 10 års erfaring med at bygge Hondaer på fabrikken i Tochigi.


Honda NSX

Motor: V6 benzin, 2.977 cm3
Ydelse: 274 hk / 284 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 270 km/t
Forbrug: 10,8 km/l
Mål (L/B/H): 
440/181/117 cm
Køreklar vægt: 
1.370 kg
Bagagerumsvolumen: 154 liter
Nypris i ’91: Ca. 1.500.000 kr.


Til den dynamiske udvikling af NSX trak Honda på yderst kompetente kræfter fra motorsportens top. I starten brugte man Formel 1-kører Satoru Nakajami, mens dynamik og detaljer til sidst blev finpudset af selveste Ayrton Senna.

En uhyre avanceret aluminiumskonstruktion, V6-motoren med VTEC og finpudsningen fra et Formel 1-ikon gjorde, at NSX var dynamisk som de europæiske konkurrenter med den japanske pålidelighed i behold.

LÆS OGSÅ | 3x fede japanske sportsvogne, du bør vælge før en tysk

Men… Prisen stak alligevel af, og nyprisen for en Honda NSX løb op i 1,5 mio. kr. præcist som en Porsche 911 i 993-generation kostede. Selvom 18.000 eksemplarer på seks år er flot, blegner det i forhold til Porsches produktionstal.

Set på den lyse side gør dét denne Honda NSX til et eftertragtet samlerobjekt. Du kan få fingrene i ét af de 18.000 eksemplarer lige her for 895.000 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS