Kategorier
3X

3x flabede 80’er-slæder

Livet med en veteranbil behøver hverken at være poleret eller puristisk. Vi finder 3 fede og flabede biler fra 80’erne, der er til at betale.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Livet med en klassisk bil er ikke ensbetydende med støvede søndagstræf, gamle mænd i sixpence og lunken instantkaffe. Det kan sagtens være både sprudlende og spændende – men det kræver selvfølgelig den rigtige bil!

I denne artikel finder jeg tre flabede biler fra 80’erne, der kan friste selv kolde kynikere til et liv med en klassisk bil. Selvom puristerne til søndagstræffet kommer til at korse sig, når disse tre triller ind på pladsen, tør jeg godt garantere, at det også er dem, der får de længste blikke.

Alle tre er usandsynligt flot velholdte og står tilfældigvis på BBS-fælge. Det bedste af det hele er dog, at ingen af gavflabene ruinerer dig. Du kan med andre ord gøre dig klar til sommerens søndagsture for en beskeden sum.

Den renoverede: Ford Sierra

Jeg ved, du havde håbet på en Cossie. En velholdt Ford Sierra Cosworth er i dag usandsynligt dyr, og hvis du handler klassiker på et begrænset budget, er du tvunget til at orientere dig mod de billige rækker. Det er dog ingen skam, når de billige rækker inkluderer fabelagtigt flabede biler som denne Ford Sierra.

LÆS OGSÅ | 3x gamle biler, der er funklende nye

Her er tale om et gennemrestaureret eksemplar, der har fået lidt ekstra banjo. Hækspoiler, kofangere, gæller i kølerhjelm, forlygter med ‘angel eyes’ og BBS-fælge er utvivlsomt noget, der trækker ned i purist-pointene til et gammelmandstræf. Når du skal hente is på havnen, er det derimod noget, der sikrer, at den gamle Sierra løber med al opmærksomheden.

Ford Sierra 2,0

Motor: R4 benzin, 1.998 cm3
Ydelse: 114 hk
0-100 km/t: 10,4 sek. (Std.)
Tophastighed: 185 km/t
Forbrug: 12,8 km/l
Mål (L/B/H): 
440/170/136 cm
Køreklar vægt: 
1.000 kg
Bagagerumsvolumen: 350 liter
Nypris i ’83: Ca. 170.000 kr.


I salgsannoncen skriver privatsælgeren Kent fra Nyborg, at motoren er optimeret til at køre med 180 hk. En optimering, der er betalt afgift af, og som bilen derfor er synet og godkendt med. Fordi den er bygget til søndagsture, er den kørt ind til 114 hk, hvilket kun er en my mere end det, den er født med.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Ford Capri er Europas svar på Mustang

Foruden en udførlig liste over, hvad der er lavet på bilen, følger også en hulens masse tuningsdele som anden manifold og større Weber-kaburator med. Motorblokken er den samme, som Cosworth maste over 220 hk ud af, så det burde holde.

Selvom den flotte Ford fra 1983 står snorlige med kun 200 km efter renovering, kan den blive din for 85.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Den velholdte: Opel Kadett

Fåk BMW få Harald han æ kold, Opel Kadett se det er nau dæ ka holle” få kan sige det, som den sønderjyske rapper L:Ron:Harald. Selvom det var en ældre sag, Harald rappede om, er der generelt noget helt specielt ved en Opel Kadett – særligt hvis man kan tilføje ord som ‘GSi’ og ‘Irmscher’ til modelnavnet.

LÆS OGSÅ | 3x små biler med mange kræfter

Opel Kadett E GSi var en af de mest kraftfulde biler i sin klassen med sine 130 hk ved lanceringen i 1984. Med med en kampvægt på under 1.000 kg var den tilmed en ægte hot hatch. Designet var nyt og spændende for tiden, og den sportslige, digitale instrumentering var ganske uhørt for en bil i den størrelse.

Opel Kadett E GSi

Motor: R4 benzin, 1.997 cm3
Ydelse: 130 hk / 180 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek.
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 13,8 km/l
Mål (L/B/H): 
400/166/140 cm
Køreklar vægt: 
925 kg
Bagagerumsvolumen: 390 liter
Nypris i ’88: Ca. 200.000 kr.


Selvom det originale Kadett E-design blev betragtet som værende spændende i 80’erne, har det ikke været nok for den første, spanske ejer, der køber bilen i 1988. I hvert fald er denne Opel Kadett udstyret med et komplet og ganske markant Irmscher-kit. Det inkluderer kofangere, skørter, fælge og rat, og giver en noget mere iøjnefaldende Kadett.

LÆS OGSÅ | Bliv forelsket i en Land Cruiser fra de fede 80’ere

Det er dog ikke kun den optiske styling, der gør denne Opel Kadett iøjnefaldende – det gør standen også. Fra 1988 hvor den ruller fra forhandleren og 30 år frem, er det den samme ejer, der nyder den. 

Den er således sluppet for salt og unge bilister fra danske provinsbyer. Den bliver først hentet til Danmark i 2018 og er holdt pænt med bare 153.000 km på klokken. Den kan blive din her for 149.995 kr., hvis ikke den er solgt.

Den blærede: BMW 535i

Med en 3,5-liters rækkesekser på sug, brede BBS-fælge og en solid sænkning er det svært for undertegnede at styre mængden af mundvand. Med denne BMW 525i har jeg generelt svært ved at forestille mig en mere uhøjtidelig og underspillet måde at køre klassiker på, og hvis ikke du forstår, hvor jeg vil hen, er jeg ikke sikker på, vi kan være venner.

LÆS OGSÅ | 3x V8 til under 100.000 kr.

Rent optisk er det de små og simple virkemidler, der gør forskellen. Den lave undervogn fra Spax, de guldfarvede splitfælge fra BBS, samt frontskørt og lygtefolie fra Hella er bække små, der gør en stor å. Det hjælper selvfølgelig også, at bilen for ganske nyligt er gennemgået en større renovering.

BMW 525i

Motor: R6 benzin, 2.494 cm3
Ydelse: 150 hk / 215 Nm
0-100 km/t: 9,8 sek.
Tophastighed: 197 km/t
Forbrug: 11 km/l
Mål (L/B/H): 
462/170/142 cm
Køreklar vægt: 
1.200 kg
Bagagerumsvolumen: 460 liter
Nypris i ’83: Ca. 310.000 kr.


Det er kun fem år siden, at bilen blev renoveret og blandt andet blev hellakeret i originalfarven Bahama Beige. I samme ombæring fik den skiftet gummilister og forrude, ligesom den lækre rækkesekser blev gennemgået, serviceret og fik ny kæde. Den slags giver ro i sindet, når tælleren har passeret 400.000 km.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: BMW 3-Serie med V10-motoren fra M5!

Kilometertallet bør ikke overraske, da vi jo trods alt har at gøre med en fuldfed 5-Serie fra BMW. Selvom den er en tårefremkallende flot veteran i dag, har den siden første registrering i 1983 sikkert tjent adskillige direktørtyper.

Direktør behøver du ikke være, for at købe den i dag. Denne BMW 535i kan blive din for 149.800 kr., og du kan se den her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.