Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Simon Hallenslev / d. 12. juli 2021
Italienerne tog sejren over briterne i EM-finalen i går. Det skal fejres! Selv hvis man ikke går op i fodbold og tror, at Leonardo Bonucci er en italiensk renæssancemaler, bør man finde plads til lidt italiensk celebrazione. På Bilbasen fejrer vi naturligvis Italien med biler!
For går man bare lidt op i biler, ved man, at italienerne kan noget, ingen andre kan hamle op med – heller ikke briterne med deres Aston Martin og Rolls-Royce.
Jeg er gået Bilbasen igennem for klassiske, italienske biler, og udvalgt 3 af dem, der skiller sig lidt ud for mængden på den fede måde. Det vil sige ingen dieseldrevne Alfa Romeo 156 og ingen Fiat Multipla. Jeg lover!
Lad os lege en leg hvor vi skifter noget britisk ud med noget italiensk. Tag for eksempel Bond-filmene. Hvis de var bygget op omkring en agent kaldet Giovanni frem for James, er jeg sikker på, at det var denne Alfa Romeo GT 1600 Junior, der var blevet brugt i stedet for Aston Martin DB5.
LÆS OGSÅ | 3x biler under 100.000 kr. der kan stige i værdi
Tjek lige de former. Hvis den kan gøre mig så blød i knæene, som den har gjort, vil den utvivlsomt kunne gøre det samme ved kvinder, som min imaginære Giovanni Bond 007-agent ville forføre.
Motor: R4, benzin, 1.570 ccm
Ydelse: 109 hk
0-100 km/t: 9,5 sek.
Tophastighed: 185 km/t
Vægt: 930 kg
Kært barn har mange navne, som man siger. Denne Alfa Romeo GT 1600 Junior hedder egentlig Alfa Romeo 105 som modelserie, ligesom den også er kaldt Alfa Romeo Giulia.
At denne Alfa Romeo GT 1600 Junior er så guddommeligt smuk, som den er, skyldes det legendariske designhus Bertone og designeren Giorgetto Giugiaro. Designeren med det hurtige, italienske navn Giorgetto har også lagt streger til ikoniske biler som BMW M1, DeLorean, Lancia Delta og Fiat Dino Coupé.
Spørgsmålet er ikke, om den er noget for dig. Spørgsmålet er, om du har råd. Denne Alfa Romeo GT 1600 Junior står totalrestaureret hos forhandleren C.C. Cars til 269.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.
Ferrari 206 og 246 GT kendes nok bedre under navnet Ferrari Dino. Da Ferrari Dino først kom på markedet i 1967, var det den første ’pony’ fra stalden i Modena, som tidligere kun havde gjort sig i fuldblods hingste.
LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor
Det jeg prøver at sige med min halvslatne analogi er, at Ferrari Dino både den første ’budgetvenlige’ model fra Ferrari, og var den første model til at blive produceret i et større antal. Ferrari 206 og 246 GT er produceret i lige under 4.000 eksemplarer i alt, og skulle konkurrere med Porsche 911 i nypris.
Motor: V6, benzin, 2.419 ccm
Ydelse: 195 hk
0-100 km/t: 7,1 sek.
Tophastighed: 235 km/t
Vægt: 1.080 kg
Den 6-cylindrede motor på 2,4 liter med 195 hk blev bygget i samarbejde med Fiat, som puttede den i deres flotte Fiat Dino Coupé. Og ør du fniser af Fiat-motoren, skal du dog vide, at det er samme motor, der blev lagt i den balstyriske rallyversion af Lancia Stratos.
Denne Ferrari Dino er designet ved det eneste italienske designhus, der er mere legendarisk end førnævnte Bertone. Den er selvfølgelig designet ved Pininfarina, af designeren Leonardo Fioravanti, der også står bag Ferrari Testarossa og Ferrari F40. Selvom Dino er en baby-Ferrari, betragtes den af kendere stadig som én af de flotteste.
Prisbillighed kan du glemme alt om i dag. For ligesom de fleste andre klassiske Ferrari-modeller, er Dino også steget i pris. Denne Ferrari 246 GT koster 2.495.000 kr. og sælges af forhandleren Prestige Cars.
I slutningen af 70’erne og gennem 80’erne, var Maserati delvist ejet af den argentinske forretningsmand Alejandro de Tomaso. Og ja, det er den deTomaso, som også havde sit eget bilmærke.
LÆS OGSÅ | 3x spøjse stationcars
Selvom man skulle tro, at en bilglad forretningsmand som de Tomaso ville udbygge sortimentet af centermotoriserede superbiler. I stedet gjorde han det modsatte. Han lancerede Maserati Biturbo og pakkede superbilerne helt af vejen hos det italienske mærke.
Motor: V6, benzin, 1.995 ccm
Ydelse: 205 hk
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 221 km/t
Vægt: 1.086 kg
Maserati Biturbo var en frontmotoriseret coupé med baghjulstræk, som nu pludseligt tog kampen op med et mærke som BMW frem for Ferrari, som det havde været tidligere. Og det var faktisk ikke så skidt. For Maserati, der før havde været forbeholdt millionærer, var nu mere til gængeligt.
Derfor solgte Maserati over 40.000 Biturbo, og lavede et utal af varianter af modellen: Maserati 420, 425, 430, 422, 228 og Spyder er alle bygget med udgangspunkt i Biturbo. Alligevel er denne Maserati 222 Biturbo lidt af en sjældenhed. Maserati brugte nemlig kun 222-modelnavnet i ét produktionsår, 1988.
Hvis jeg henslængt skal nævne designeren, som jeg har gjort med de to ovenstående italienske skønheder, er Maserati Biturbo designet af Marcello Gandini, der også står bag Lamborghini Miura, Countach og Diablo. Køb den italienske skønhed her for 150.000 kr. af forhandleren Beka Auto, hvis ikke den er solgt.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.