3X

3x italienske skønheder

Forza Italia! I kølvandet på Italiens EM-sejr er vi gået Bilbasen igennem for italienske skønheder. Vi har fundet 3 klassiske, italienske biler, der skiller sig lidt ud fra mængden.

Af: Simon Hallenslev / d. 12. juli 2021

Italienerne tog sejren over briterne i EM-finalen i går. Det skal fejres! Selv hvis man ikke går op i fodbold og tror, at Leonardo Bonucci er en italiensk renæssancemaler, bør man finde plads til lidt italiensk celebrazione. På Bilbasen fejrer vi naturligvis Italien med biler!

For går man bare lidt op i biler, ved man, at italienerne kan noget, ingen andre kan hamle op med – heller ikke briterne med deres Aston Martin og Rolls-Royce.

Jeg er gået Bilbasen igennem for klassiske, italienske biler, og udvalgt 3 af dem, der skiller sig lidt ud for mængden på den fede måde. Det vil sige ingen dieseldrevne Alfa Romeo 156 og ingen Fiat Multipla. Jeg lover!

Italiensk Bond-bil: Alfa Romeo GT 1600 Junior

Lad os lege en leg hvor vi skifter noget britisk ud med noget italiensk. Tag for eksempel Bond-filmene. Hvis de var bygget op omkring en agent kaldet Giovanni frem for James, er jeg sikker på, at det var denne Alfa Romeo GT 1600 Junior, der var blevet brugt i stedet for Aston Martin DB5.

LÆS OGSÅ | 3x biler under 100.000 kr. der kan stige i værdi

Tjek lige de former. Hvis den kan gøre mig så blød i knæene, som den har gjort, vil den utvivlsomt kunne gøre det samme ved kvinder, som min imaginære Giovanni Bond 007-agent ville forføre.

Alfa Romeo 1600 GT Junior

Motor: R4, benzin, 1.570 ccm

Ydelse: 109 hk

0-100 km/t: 9,5 sek.

Tophastighed: 185 km/t

Vægt: 930 kg

Kært barn har mange navne, som man siger. Denne Alfa Romeo GT 1600 Junior hedder egentlig Alfa Romeo 105 som modelserie, ligesom den også er kaldt Alfa Romeo Giulia.

At denne Alfa Romeo GT 1600 Junior er så guddommeligt smuk, som den er, skyldes det legendariske designhus Bertone og designeren Giorgetto Giugiaro. Designeren med det hurtige, italienske navn Giorgetto har også lagt streger til ikoniske biler som BMW M1, DeLorean, Lancia Delta og Fiat Dino Coupé.

Spørgsmålet er ikke, om den er noget for dig. Spørgsmålet er, om du har råd. Denne Alfa Romeo GT 1600 Junior står totalrestaureret hos forhandleren C.C. Cars til 269.900 kr. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Populær pony: Ferrari 246 GT

Ferrari 206 og 246 GT kendes nok bedre under navnet Ferrari Dino. Da Ferrari Dino først kom på markedet i 1967, var det den første ’pony’ fra stalden i Modena, som tidligere kun havde gjort sig i fuldblods hingste.

LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor

Det jeg prøver at sige med min halvslatne analogi er, at Ferrari Dino både den første ’budgetvenlige’ model fra Ferrari, og var den første model til at blive produceret i et større antal. Ferrari 206 og 246 GT er produceret i lige under 4.000 eksemplarer i alt, og skulle konkurrere med Porsche 911 i nypris.

Ferrari 246 GT

Motor: V6, benzin, 2.419 ccm

Ydelse: 195 hk

0-100 km/t: 7,1 sek.

Tophastighed: 235 km/t

Vægt: 1.080 kg

Den 6-cylindrede motor på 2,4 liter med 195 hk blev bygget i samarbejde med Fiat, som puttede den i deres flotte Fiat Dino Coupé. Og ør du fniser af Fiat-motoren, skal du dog vide, at det er samme motor, der blev lagt i den balstyriske rallyversion af Lancia Stratos.

Denne Ferrari Dino er designet ved det eneste italienske designhus, der er mere legendarisk end førnævnte Bertone. Den er selvfølgelig designet ved Pininfarina, af designeren Leonardo Fioravanti, der også står bag Ferrari Testarossa og Ferrari F40. Selvom Dino er en baby-Ferrari, betragtes den af kendere stadig som én af de flotteste.

Prisbillighed kan du glemme alt om i dag. For ligesom de fleste andre klassiske Ferrari-modeller, er Dino også steget i pris. Denne Ferrari 246 GT koster 2.495.000 kr. og sælges af forhandleren Prestige Cars.

Kantet klassiker: Maserati 222 Biturbo

I slutningen af 70’erne og gennem 80’erne, var Maserati delvist ejet af den argentinske forretningsmand Alejandro de Tomaso. Og ja, det er den deTomaso, som også havde sit eget bilmærke.

LÆS OGSÅ | 3x spøjse stationcars

Selvom man skulle tro, at en bilglad forretningsmand som de Tomaso ville udbygge sortimentet af centermotoriserede superbiler. I stedet gjorde han det modsatte. Han lancerede Maserati Biturbo og pakkede superbilerne helt af vejen hos det italienske mærke.

Maserati 222 Biturbo

Motor: V6, benzin, 1.995 ccm

Ydelse: 205 hk

0-100 km/t: 6,5 sek.

Tophastighed: 221 km/t

Vægt: 1.086 kg

Maserati Biturbo var en frontmotoriseret coupé med baghjulstræk, som nu pludseligt tog kampen op med et mærke som BMW frem for Ferrari, som det havde været tidligere. Og det var faktisk ikke så skidt. For Maserati, der før havde været forbeholdt millionærer, var nu mere til gængeligt.

Derfor solgte Maserati over 40.000 Biturbo, og lavede et utal af varianter af modellen: Maserati 420, 425, 430, 422, 228 og Spyder er alle bygget med udgangspunkt i Biturbo. Alligevel er denne Maserati 222 Biturbo lidt af en sjældenhed. Maserati brugte nemlig kun 222-modelnavnet i ét produktionsår, 1988.

Hvis jeg henslængt skal nævne designeren, som jeg har gjort med de to ovenstående italienske skønheder, er Maserati Biturbo designet af Marcello Gandini, der også står bag Lamborghini Miura, Countach og Diablo. Køb den italienske skønhed her for 150.000 kr. af forhandleren Beka Auto, hvis ikke den er solgt.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.