Volvo 142 (3)
3X
10. marts 2021

3x kantede klassikere til under 100.000 kroner

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Foråret er over os og efter mange lange mørke måneder, kribler det i år ekstra meget i kroppen for at ramme de solbeskinnede landeveje. Men hvad skal du ramme dem i? Vi har udvalgt 3 kantede klassikere, der kan berige dine søndage for under 100.000 kr.

Af: Simon Hallenslev / d. 10. marts 2021

Kan du høre forårskaldet fra landevejene? Det lyder højere i år end nogensinde før, fordi en vis pandemi har holdt os alle inden døre og har fået vintermånederne til at føles ekstra lange og ekstra mørke.

Selvom vi kun lige er trådt ind i marts, og nattetemperaturene stadig byder på frost, er motorcyklerne og de åbne biler begyndt at indfinde sig i det danske landskab. Folk vil ud at køre!

Det er selvfølgelig udfordrende at mærke landevejenes sus, hvis ikke man har noget ordentligt at køre i. Hverdagspendleren VW Up giver ikke meget liv og følelse på en søndagstur, uanset hvor godt vejret måtte være. Derfor har vi udvalgt tre klassikere, som du kan køre foråret i møde i.

Ingen af dem vælter budgettet, fordi de koster under 100.000 kroner. Og selvom ingen af dem er hurtige, har de alle baghjulstræk, hvorfor der er garanti for analog køreglæde af den gamle skole til dine solrige søndage. Derudover er de alle helt eller delvist renoveret for nyligt, hvorfor de bør kunne købes med ro i sindet.

Italieneren: Alfa Romeo Giulia 1300

Alfa Romeo Giulia 1300 (1)
Alfa Romeo Giulia 1300 (2)
Alfa Romeo Giulia 1300 (3)
Alfa Romeo Giulia 1300 (4)
Alfa Romeo Giulia 1300 (5)
Alfa Romeo Giulia 1300 (6)

Hvis ikke denne Alfa Romeo Giulia 1300 smelter dit hjerte bare en lille smule, er du lavet af sten. Den har i hvert fald smeltet vores, selvom det er den absolut billigste indgangsvariant, man kunne få af Giulia i 1976.

At vi har at gøre med en basisvariant fra slutningen af 70’erne betyder bare, at alt unødigt er skåret fra. Her får du et styretøj og en gearkasse med den gamle, mekaniske følelse samt en lille omdrejningsvillig motor med fire cylindre på 1,3-liter, der yder 77 hk. Alt sammen pakket ind i kantet italiensk charme.

Bilen skal først til syn igen om otte år, er nymalet i bilens originale farve og har fået renoveret motoren. Den kan blive din for 77.000 kr. og kommer med lidt skønhedsfejl hist og her. Du kan med andre ord bruge foråret på at nusse om den og få lidt dig-tid i garagen.

Tyskeren: BMW 320i

BMW 320i (1)
BMW 320i (2)
BMW 320i (3)
BMW 320i (4)
BMW 320i (5)
BMW 320i (6)

De gamle BMW 3-Serie fra E30-generationen er generelt i høj kurs og er en nyklassiker, eller youngtimer, der er på vej opad i værdi. Når de sættes til salg, er det typisk på den forkerte side af 100.000 kr. hvilket jo ville udelukke til dette udpluk.

Denne BMW 320i koster 64.900 kr. og det betyder, at der er et kompromis. Bilen og motoren har gået 500.000 kilometer, men før du lader dig afskrække, skal du vide, at den i løbet af 2020 er blevet renoveret og har fået udskiftet så godt som samtlige sliddele ifølge sælger.

Det er jo ikke fordi, du kommer til at smide mange kilometer på, når du bruger den som søndagsbil, og den nylige renovering gør, at der her er potentiale for et solidt klassikerkøb. Den er fra 1986, hvilket vil sige, at den i år er gammel nok til at blive registreret som veteran. Det giver sjældnere syn og billigere ejerafgift.

3-Serien er BMWs bedst sælgende model til dato, og en stor af denne salgssucces kan spores tilbage til denne legendariske E30-generation. Det var den første 3-Serie, der blev udbudt med fire døre. Den første 3-Serie med dieselmotor. Den første 3-Serie med firehjulstræk. Den første 3-Serie der blev udbudt som en heftig M3-model. E30 var en pioner for modellen.

Svenskeren: Volvo 142

Volvo 142 (1)
Volvo 142 (2)
Volvo 142 (3)
Volvo 142 (4)
Volvo 142 (5)
Volvo 142 (6)

Efter to grå klassikere er det kun på sin plads, at der bliver sat lidt farve på drengen. Her er en charmerende svensker, der er lakeret i en varm postbils-orange – altså, fra før Postnord tog over og gjorde dem blå.

Som lovet til at begynde med har vi her at gøre med endnu et restaureret eksemplar. Denne Volvo 142 er nok den af disse tre biler, der har fået den største overhaling. I november og december 2020 var bilen nemlig totalt adskilt. Her blev den hellakeret, og blev herefter udstyret med nye originale Volvo-dele hele vejen rundt.

Den store overhaling betyder også, at denne Volvo 142 er den dyreste bil af de tre. Den er oppe og snuse til maksbudgettet med en pris på 99.900 kroner. En pris, der ifølge sælger ikke er til forhandling. Den er synet efter endt renovering, hvorfor du først skal tænke på syn igen i 2029.

Til prisen får du et stykke ikonisk, originalt og komplet rustfrit stykke svensk stål i orange. Fra fabrikken er den udstyret med 130 hk, og med en kampvægt på knap 1,2 tons, bliver det aldrig en racer. Men det er jo heller ikke det, en søndagstur handler om! Det er langture med armen i karmen uden destination – og dét kan denne 142 sagtens.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen