3X

3x mest uøkonomiske biler på Bilbasen

Af i 3X
I en tid hvor bilproducenterne er underlagt strenge EU-restriktioner når det kommer til udledning, kan det være befriende at kigge tilbage på biler, hvor benzinøkonomi ikke var en vigtig faktor. Vi har samlet Bilbasens tre mindst økonomiske biler.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. september 2020

Hvis du er oliesheik (eller Greta Thunbergs diametrale modsætning), har vi bilerne til dig. Vi laver en søgning, som er modsat den Hr. og Fru Danmark primært laver, når næste familiekasse skal findes på Bilbasen. Vi sorterer efter færrest kilometer pr. liter – ikke flest.

Mens de biler vi har fundet er udenfor de flestes budget, når det kommer til driftsøkonomi, er de mere overkommelige med fordelagtige leasingaftaler. Men husk på, at det, du sparer i leasingydelsen, skal du betale til staten. Den billigste grønne ejerafgift af disse biler er 9.580 kr. halvårligt.

Husk benzinkortet og læs med om de mest tørstige biler på Bilbasen.

Ferrari 575M Maranello

De færreste betragter en bil, der kører under 10 km/l, som økonomisk. Men denne Ferrari 575M Maranello kan få en BMW M5 til at se helt miljøvenlig ud. Den er nemlig opgivet til at køre 4,6 km/l! Og vi ved alle, at når der står ‘opgivet til’, så er det på en god dag med vind i ryggen, før det kommer til at ske.

Ved bykørsel kører 575M 2,8 km/l, og hvis du kører den som enhver 12-cylindret Ferrari trygler om at blive kørt, ja.. så kommer vi nok under 2 km/l. Der er med andre ord rig mulighed for at blive bedste venner med samtlige tankpassere omkring din bopæl.

LÆS OGSÅ | 3x billigste V8’ere på Bilbasen

Gode gamle skattefar bryder sig naturligvis ikke om denne slags tal. Derfor må du halvårligt hoste op med 10.190 kr. til den knap-så-grønne ejerafgift. Det er små 1.700 kr. om måneden for at have dit navn på registreringsattesten.

Alle ved at en Ferrari ikke er det økonomiske valg. Leaser du den for de 4.995 kr. om måneden, den koster i privatleasing, er det selvfølgelig for at høre de 12 cylindre og 515 hk brøle, når du stryger fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder. Skal du på langture, har Ferrari også tænkt på dig. Tanken på 105 liter giver dig en teoretisk rækkevidde på 481 km.

Aston Martin DB7

Ret skal være ret. Der er faktisk to biler, der med en benzinøkonomi på henholdsvis 4,7 og 4,8 km/l er mere uøkonomiske end denne Aston Martin: En Ferrari 599 GTB og en Ferrari 612 Scaglietti. Men selvom følgende sætning lyder blasfemisk; så ville det være småkedeligt med en ren Ferrari-artikel.

Med en benzinøkonomi på 5,0 km/l er denne Aston Martin DB7 dog stadig værdig. Hvem havde troet, at James Bond havde en SÅ fordelagtig benzinaftale? Når man tænker over det, er det urealistisk, at man ikke ser flere scener med Bond i benzin-baren, når han kører Europa tyndt.

LÆS OGSÅ | 3x sjove biler med under 100 hk

På en leasingaftale kan den 12-cylindrede aristokrat blive din for bare 2.990 kr. om måneden. Ligesom den førnævnte Ferrari er det en vaskeægte ’Gran Tourer’, der giver dig muligheden for at se alle Europas allerflotteste tankstationer.

V12-motoren yder 420 hk ganske uden turbo eller andre dikkedarer. Den kan sende dig og bilen fra 0 til 100 km/t på 5 sekunder. Sammen med den gammeldaws’ 5-trins automatgearkasse indbyder dét mere til kompromisløs langfart end til banekørsel og hvinende dæk.

Lamborghini Gallardo

Med to Gran Tourers på listen er det kun passende, at den tredje og sidste mindst økonomiske bil er lidt mere race-orienteret. Denne Lamborghini Gallardo står i den helt rigtige gule lakering, og er med sit produktionsår i 2004 fra den første aftapning af Gallardo-modellen, inden den i 2005 fik en mindre opdatering.

Gallardo er den første massesællert fra Lamborghini. I løbet af dens 11-årige levetid nåede Lamborghini at spytte 14.022 biler af samlebåndet, hvilket gjorde den til den bedst sælgende Lamborghini nogensinde.

LÆS OGSÅ | 3x oversete luksusbiler til under 80.000 kr.

Det var først i slutningen af 2019, at titlen som den bedst sælgende Lamborghini skulle gives videre. På den halve tid rundede efterfølgeren Lamborghini Huracan de 14.022 eksemplarer og bliver fortsat produceret. Også Lamborghini Urus står til at overhale Gallardo, da den på bare to år er produceret i over 10.000 eksemplarer.

Gallardo er med andre ord din uøkonomiske vej ind i et stykke automobilhistorie, som for alvor satte Lamborghini på superbils-kortet. Den er to cylindre fattigere end de to andre biler, men er med sine 500 hk og permanente firehjulstræk stadig den hurtigste, da den stryger fra 0 til 100 km/t på 4,2 sekunder. Det er også den mest økonomiske med hele 5,1 km/l… På en erhvervsleasingaftale kan den blive din for 6.995 kr. om måneden. Sikke en firmabil!

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.