Nu sælger Porsche flere biler end Citroën i Danmark
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
Af: Esben Skrumsager / d. 17. januar 2019
Der er mange detaljer, der kan gøre en bil dyr. Størrelsen har som regel en vis betydning. Udstyret spiller også en rolle. Og antallet af hestekræfter er som regel heller ikke uden betydning for prisskiltet.
Det er ikke svært at finde eksempler på biler, hvor de tre ting går op i en højere enhed, hvilket således presser prisen gevaldigt i vejret. Det kommer vi til. Men først har vi fundet en bil, som er en interessant undtagelse:
En heftig kombination af V8-benzinmotor, sort kabine i nappa-læder, adaptiv fartpilot, panorama-glastag, head-up display, adaptiv M-undervogn og plads til syv personer lyder som en afsindigt dyr pakke…
Men takket være nogle år på vejene og en god portion kilometer på tælleren er denne BMW X5 kommet ned i et niveau, hvor prisen ikke er så skræmmende længere. For mens nyprisen på sådan en herlighed formodentlig har nærmet sig to millioner kroner, kan den nu blive din for 249.999 kroner inklusiv afgift.
Bilen er fra 2007, og på de snart 12 år har den tilbagelagt knap 260.000 kilometer. Det har ikke været billigt i benzin, for den monstrøse V8-motor klarer teoretisk blot 8 km/l.
SE OGSÅ: Danmarks fedeste brugtbil? Vi kører 690 hestes familie-Ferrari til 5 mio
Til gengæld mangler der ikke noget, når det kommer til power. De 355 hestekræfter sikrer, at disciplinen fra 0 til 100 km/t klares på bare 6,5 sekunder. Og accelerationen stopper først, når nålen snitter 240 km/t.
Så hvis du skal hurtigt afsted på skiferie med gutterne, finder du næppe en bedre bil til prisen. Se den her på Bilbasen.
Vi tager et solidt spring fra den aldrende X5’er til en meget moderne Volvo XC90. Det var modellen, der for alvor satte gang i en ny generation af svenske premium-biler, og her har vi altså fat i en særdeles luksuriøs udgave.
Den er spækket med køreassistent-systemer, som gør det til en både behagelig og sikker køretur, og derudover omfatter udstyrslisten blandt andet head-up display, elektriske forsæder med ventilation, 360 graders kamera, panorama-glastag og el-bagklap.
Men er sådan en stor bil ikke dødsyg, når der kun ligger en 2-liters motor under hjelmen? Nej. For sammen med bilens elmotor (jep, der er tale om en plug-in-hybrid) leverer bilen intet mindre end 407 hestekræfter, som fordeles på alle fire hjul.
Bilen kan købes som varevogn med to sæder for 679.000 inklusiv moms. Men skal du have resten af familien med, tilbyder forhandleren at montere de oprindelige fem ekstra sæder, så du kan købe bilen til privat brug og med plads til syv personer for 1.099.900 kroner. Se bilen på Bilbasen.
Det er et sjældent syn på de danske veje. Blot en enkelt Cadillac fik danske plader på i det forgangne år, og det var et eksemplar af den enorme Escalade.
I skrivende stund er der da også blot en enkelt Cadillac Escalade til salg på Bilbasen, men den leverer til gengæld også hele pakken. Det er nemlig topmodellen “Platinum Edition” med alt i udstyr. Eller som sælgeren skriver i salgsannoncen:
– Ord kan ikke beskrive denne bil. Den skal virkelig ses i levende live!
Bilens hjerte er den store 6,2-liters V8-motor med 426 hestekræfter. Den er forbundet til en automatisk gearkasse med otte gear og automatisk firehjulstræk, som kan låses på en knap til venstre for rattet. På trods af sin kampvægt på over 3 ton klarer bilen alligevel 0-100 km/t på 6,7 sekunder.
Og du skal ikke være betænkelig ved, at bilen teoretisk set kun klarer 7,6 kilometer på literen. For benzintanken rummer rundt regnet 100 liter, så du behøver ikke holde ind på hver eneste tankstation, når du propper familien eller vennerne i bilen og sætter kursen mod feriedestinationen.
SE OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla
Og nå ja, så er der lige prisen… Altså, der var jo næsten en million kroner i prisforskel mellem BMW X5 og Volvo XC90. Men her lægger vi altså lige yderligere en million oveni; 2,2 millioner kroner lyder prisen for hele herligheden på. Hvis det ikke skræmmer dig, kan du læse mere om bilen her.
Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.
Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
Påskedagene er oplagte til at ramme grænsen og fylde depoterne op med billig slik og sodavand. Spørgsmålet er bare, hvor billigt det skal være, før turen giver økonomisk gevinst?
Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.