Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
SUV. Sports Utility Vehicle. Det er navnet for de biler, der giver højere indstigningshøjde og køreposition, masser af plads og måske endda firehjulstræk. Som koncept er SUV’erne skabt for at gøre hverdagen lettere med praktik, komfort og muligheden for at forcere let terræn.
Men hvad sker der, når bilproducenterne beslutter sig for at fokusere mere på ordet ‘Sport‘ end på ‘Utility‘? Så får man biler som dem, vi har udvalgt til denne uges 3x. Her er tre SUV’er, der ikke bare bryder, men decideret smadrer grænserne mellem praktisk hverdagsbil og lynhurtig sportsvogn.
LÆS OGSÅ | 3x Brian-biler til enhver fase i livet
Det er en kombination, der i virkeligheden bryder fysikkens love. Den højbenede SUV er skabt til at være rummelig og komfortabel, mens sportsvognen er skabt hurtig og dynamisk. Det burde ikke kunne lade sig gøre, og måske netop derfor er kombinationen så fascinerende.
Briternes stolte sportsvognstraditioner har ikke ligefrem skreget på en højbenet bil, og tanken om en SUV fra Aston Martin har indtil for nyligt været utopi. Men så skete der noget…
Lad os bare sige, at Aston Martin måtte tage økonomisk reality check, og genoverveje hvorvidt en SUV måske kunne skubbe gang i salget. I 2020 ruller den første DBX fra fabrikken som en 2,3 tons Grand Tourer på stylter. Og beslutningen viste sig at være rigtig, for DBX står nu for 50% af Aston Martins salg.
LÆS OGSÅ | 3x hårde hatchbacks med rally-DNA
Under hjelmen ligger en 4-liters V8’er med kompressor, leveret af de tyske motornørder fra AMG. Den yder, som modelnavnet antyder, 707 hestekræfter, der får bilen fra 0 til 100 km/t på bare 3,3 sekunder. Det er brutalt – og helt ærligt lidt absurd – for en bil, der samtidig kan rumme hele familiens bagage og stadig passe ind på de fine adresser.
Motor: V8, 3.982 cm3, benzin
Ydelse: 707 hk / 900 Nm
0-100 km/t: 3,3 sekunder
Tophastighed: 310 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Mål (L/B/H): 503/199/168 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Aston Martin ynder at kalde DBX 707 for verdens hurtigste luksus-SUV. Ferrari Purosangue og Tesla Model X Plaid kunne nok finde på at udfordre den titel på henholdsvis topfart og acceleration, men Aston Martin holder fast: DBX 707 er verdens hurtigste luksus-SUV.
LÆS OGSÅ | 3x japanske kultbiler
DBX-modellen ender ikke som et kompromis for Aston Martin. Det er deres måde at tage en biltype, som de oprindeligt ikke havde lyst til at røre ved, og forvandle den til noget, der er så gennemført Aston Martin, at det næsten – men kun næsten – giver mening.
Når en bil vejer 2.220 kilo og alligevel formår at sætte en tid på Nürburgring Nordschleife, der slår Ferrari 458 Italia og Nissan GT-R, ved man, at der er tale om noget helt særligt. Med en omgangstid på 7:33.95 er Porsche Cayenne Turbo GT ikke bare en hurtig SUV, men nærmere en teknologisk magtdemonstration fra de grænsesøgende tyskere.
Hjertet i Cayenne Turbo GT er en 4-liters V8 biturbo-motor, der yder 640 hk. Motor, undervogn og gearkasse er gennemgribende opgraderet for at få den store SUV til at danse på en racerbane med inspiration fra fætter Porsche 911.
Porsche har finjusteret alt fra stempler til chassis, sænket undervognen med 17 mm og tilføjet en titanium-udstødning, der sørger for at alle også kan høre dig når du kommer susende.
Motor: V8, 3.996 cm3, benzin
Ydelse: 640 hk / 850 Nm
0-100 km/t: 3,3 sekunder
Tophastighed: 300 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Mål (L/B/H): 494/199/163 cm
Køreklar vægt: 2.220 kilo
Cayenne Turbo GT er ikke bare endnu en vanvittig bil fra Porsche. Den er en hyldest til Cayenne-modellen, der reddede Porsche i starten af 2000’erne, da økonomien vaklede. Dengang gjorde Porsche noget, man troede var utænkeligt: De byggede en SUV. Resultatet? En succes, der trak fabrikken ud af krisen og gjorde det muligt at fortsætte produktionen af ikoniske modeller som 911.
Cayenne Turbo GT er hverken rationel eller særlig praktisk, men den er en påmindelse om, hvad der kan ske, når man tør sprænge rammerne for, hvad der burde være muligt. Porsche har taget en SUV, gjort den absurd hurtig og skabt en bil, der på én gang er fuldstændig meningsløs og helt uimodståelig. Dét håber vi aldrig at Porsche stopper med.
Hvis Porsche Cayenne Turbo GT er kirurgisk skalpel, er Jeep Grand Cherokee Trackhawk en lægtehammer. Den er voldsom, kompromisløs og fuldkommen blottet for subtilitet. Produceret mellem 2018 og 2022, nåede den at skabe sit eget kapitel som en af de mest brutale SUV’er nogensinde – inden Jeep skiftede fokus mod elbiler. Mere kontrastfyldt bliver det ikke!
Under hjelmen finder man en 6,2-liters V8’er med kompressor taget direkte fra Dodge Hellcat. Med 707 hk og et moment på næsten 900 Nm går Trackhawk fra 0 til 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Det er tal, der bringer den tættere på rigtige muskelbiler end offroad-venlige firehjulstrækkere. Det er topfarten på 290 km/t også med til at cementere.
Motor: V8, 6.166 cm3, benzin
Ydelse: 707 hk / 875 Nm
0-100 km/t: 3,7 sekunder
Tophastighed: 290 km/t
Forbrug: 6,4 km/l
Mål (L/B/H): 485/195/175 cm
Køreklar vægt: 2.431 kilo
Jeep-ledelsen ønskede at lave en ny fuldstændig over-the-top bil, som virkelig skulle få gang i snakken og dele vandene. Der fandtes allerede en relativ vild version af Grand Cherokee-modellen med en 465 hestekræfters V8’er, men det var ikke i nærheden af nok – og her kommer Dodge ind i billedet.
Jeep og Dodge arbejder for samme moderskib, hvorfor samarbejdet med Trackhawk overhovedet var en mulighed. Arbejdet med at få den enorme Hellcat-motor ned i Grand Cherokee modellen krævede en større tilpasning af platformen med forstærket drivlinje og forbedret affjedring for at kunne klare både kræfterne og vægten af den store motor.
LÆS OGSÅ | 3x gamle biler i fabriksny stand
Med Trackhawk har Jeep skabt en bil, der ikke forsøger at være noget, den ikke er. Den ender som en hyldest til muskelbilernes ufornuft og kompromisløshed, pakket ind i en SUV, der mest af alt gør det for sjov, bare fordi den kan. Det er ikke for alle, men det har heller aldrig været meningen.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.