Den lille Renault 5 E-Tech Electric får premiere sidst i februar, men flere detaljer er allerede på plads: batteri på 52 kWh og rækkevidde på op til 400 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Renault har travlt med at sætte gang i både gamle og eksisterende modelnavne at accelerere elektrificeringen. Den nye Scénic som elektrisk crossover bliver først på markedet, mens en ny elektrisk Twingo ruller ud i 2025 med charme fra 90’er-versionen.
Den vi glæder os mest til både at se og prøve er modellen med det ikoniske navn 5: Renault 5 E-Tech Electric, som nu er sat i kalenderen til at få premiere den 26. februar – om under tre måneder fra i dag vil den stå på biludstillingen i Genève.
Så længe skal vi ikke vente på de første tekniske detaljer og de første smagsprøver på designet. Med udsnit af designet er det helt umuligt at overse, at den nye 5’er er en retro-model med stort R. Den vil være mere end let at kende som en moderne afløser fra originalen fra 1972.
Forlygterne og bilens profil er tydelige kendetegn, mens et stort display på motorhjelmen er en ny tanke; på originalen sad der et stort luftindtag. På displayet på den nye viser 5’eren sin ladestand med et 5-tal delt i blokke. Baglygterne bruges til at forlænge karrosseriet med små “vinger”, som forhindrer turbulens omkring bilen.





Op til 400 kilometer med et batteri med beskeden størrelse
Renault 5 E-Tech Electric bliver, i originalens ånd, en lille bil. Med et karrosseri med en længde på 392 cm er den meget større end 5’eren fra 1972 (352 cm), men den bliver noget kortere end den nuværende Clio. For en endnu mindre elbil fra Renault skal man vælge den kommende Twingo.
Den lille elbil bliver født med forhjulstræk og et batteri med en kapacitet på 52 kWh, som er lidt mindre end i biler som Peugeot E-208 og Jeep Avenger. Det skulle alligevel være nok til en WLTP-rækkevidde på op til 400 kilometer. Hvis man synes, det er for meget, og bilen kun skal bruges til kortere afstande, har Renault planer om også at introducere et batteri på 40 kWh. Det vil formentlig skære 100 kilometer af rækkevidden, men også give en lettere bil.
Renault har sat en pris på 25.000 euro som pejlemærke – 187.500 kr. uden diverse danske afgifter og fradrag. 5’eren bliver den første elbil i serieproduktion, der har Vehicle-to-Grid-teknologi (V2G) – den kan sende strømmen tilbage i nettet, så ejerne kan sælge strøm fra batteriet til el-selskabet.
Vi regner med, at den lille Renault kommer på markedet i Danmark i løbet af 2024.