ElbilerNyheder

Elektrisk fremtid: 5 nye elbilmærker lover vilde specifikationer

Af i Elbiler, Nyheder
Trods Teslas periodiske bump på vejen, tegner det seneste regnskab rigtig, rigtig godt. Derfor står flere nye elbilmærker i kø for at få en bid af samme elektriske succeskage som Tesla. Vi har samlet 5 af dem og kigger nærmere på, hvad de lover.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. september 2020

Som Ebbe skrev i sin mavesure klumme, har vi efterhånden fået nok af biler, som bliver døbt ’Tesla-killer’. Det er et tilnavn, som nye elbiler typisk får før nogen overhovedet ved, om bilen lever op til den pågældende producents store løfter. Og hvor mange biler har reelt vist sig at være Tesla-killers endnu?

LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer

Spørger du disse fem nye elbilproducenter, er ordet ’Tesla-killer’ garanteret det eneste rigtige. Fordi løfterne er meget store. Hvis bare én af disse fem elbiler bliver til noget og lever op til, hvad producenterne lover, får Tesla en stærk elbilkonkurrent, du ikke har hørt om før. Meeeen… Vi skal dælme se det, før vi tror det! Indtil da nøjes vi blot med at kigge nærmere på, hvad de lover.

Hvilke af disse håbefulde modeller og fabrikanter tror du mest på?

Byton M-Byte

Byton er et kinesisk elbilmærke etableret i 2017. Modellen ’M-Byte’ er en crossover-lignende sag, som efter sigende begynder produktion i 2021 i General Motors’ tidligere produktionsfaciliteter i Sydkorea. Grundet Corona er produktionen sat på hold, mens det ellers var planlagt, at vi i Europa ville få M-Byte at se i slutningen af 2020.

Ser vi på de tekniske løfter, er Byton forholdsvist beskedne. Den største får en 95 kWh batteripakke, 402 hk, acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder, 0 til 80% opladning på 35 minutter i 150 kW-hurtiglader samt en estimeret rækkevidde på 432 km efter WLTP-standard. Det lyder jo ikke umiddelbart som fantasital!

I kabinen bliver det dog mere fantasiagtigt. Her er både skærm i rattet og en hovedskærm i instrumentbordet på 48 tommer (!!). Men selvom det stikker lidt af i kabinen, er der alligevel noget, der lugter af gode forudsætninger for kinesiske Byton. Det er nemlig tidligere topledere fra BMW og Nissan, der er sammen om Byton.

Faraday Future FF91

Faraday Future er, ligesom Byton, et forholdsvist ungt firma etableret i 2014 af en kinesisk forretningsmand i Los Angeles, USA. De startede stærkt med investorer fra nær og fjern, et planlagt byggeri af produktionsfaciliteter til 500 millioner dollars i Las Vegas samt et hovedsponsorat i Formel E.

LÆS OGSÅ | Dansk designet elektrisk SUV vil konkurrere mod Tesla

Siden kom der grus i maskineriet, og grundlæggeren begærede sig i slutningen af 2019 personligt konkurs, mens Formel E-sponsoratet også blev skrottet. Herefter har Carsten Breitfeld taget over: Altså, tidligere chef for BMWs i8-program, som også lige nåede at være CEO for førnævnte Byton.

Faraday Future går lidt mere amok på specifikationsfronten. De lover nemlig tre elektriske motorer med sammenlagt 1.050 hk, en acceleration til 100 km/t på 2,39 sekunder og en rækkevidde på over 500 km på en opladning. Alt sammen koblet op på en batteripakke på 130 kWh.

Lightyear One

Lightyear er et hollandsk-etableret firma fra 2016, der har en mere alternativ plan for deres elbil; One Solar EV. Som navnet antyder, vil bilen blive produceret med solceller på tag og kølerhjelm, hvilket skal være med til at forlænge rækkevidden, sammen med et ultraaerodynamisk og let karosseri.

Ligesom de to førnævnte virksomheder, har Lightyear nogle spændende personer på lønningslisten. Her er tidligere afdelingschefer fra både Volvo og Tesla, mens der også er flere tidligere topchefer fra netop solcelleindustrien såvel som LED-industrien.

Lightyear One skal produceres med fire motorer; én i hvert hjul. Accelerationen er ikke i højsædet med en tid fra 0 til 100 km/t på 10 sekunder. Til gengæld skal den efter sigende kunne køre op til 725 km på en opladning efter WLTP-standard. Når solen står højt skal solcellerne levere strøm svarende til 12 km i timen. Produktionen skal efter planen begynde næste år.

Lucid Air

Firmaet Lucid fra Newark, USA, er etableret tilbage i 2007. Undervejs er der kommet investorer fra Saudi Arabien til, som har smidt over 1 milliard dollars i projektet, hvilket efter sigende har sikret konstruktionen af deres produktionsanlæg i Arizona, som skal huse op til 2.000 medarbejdere.

LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Udover at have flest år på bagen af bilmærkerne i denne artikel, er Lucid også mærket med de vildeste løfter. For nyligt kom det frem, at modellen Lucid Air har gennemgået udførlige tests, godkendt af et uafhængigt ingeniørkonsulentbureau, hvor bilen kørte over 830 km på én enkelt opladning.

Det går dog ikke udover præstationerne, hvis du spørger Lucid. Dens to motorer producerer sammenlagt op til 1.000 hk, giver en topfart på 376 km/t og accelererer fra 0 til 100 km/t på 2,5 sekunder. Det er altså for en 4-dørs familiesedan, skal du huske…

Rivian R1S

Endnu en amerikansk elbilproducent, der håber at gå i Teslas fodspor. Den første bil Rivian præsenterede, R1T, var en elektrisk pick-up truck, som næppe når det europæiske marked, efterfulgt af denne R1S, som mere ligner noget, vi kender. Rivian R1S er nemlig en ægte SUV modsat de meget amerikaniserede pick-ups.

Rivian har formået at få prominente samarbejdspartnere med på elbilprojektet. Amazon har investeret 700 millioner dollars i Rivian og tilmed bestilt 100.000 elektriske varevogne til dem selv. Også Ford smed 500 millioner dollars efter virksomheden. Penge de senere måtte trække tilbage grundet corona.

Rivian skal produceres med fire motorer ligsom Lightyear One, der skal levere op til 750 hk, acceleration fra 0 til 100 km/t på 3 sekunder og en rækkevidde på godt 650 km. Fordi det er en SUV, lover Rivian også vadedybde ned til 0,9 meter og mulighed for at trække 3.500 kg på krogen.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.