ElbilerKlumme

Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer

Af i Elbiler, Klumme

Hvor mange gange har du set ordet Tesla-killer? Sikkert mange gange og det er mange gange for mange. Her er hvorfor:

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 8. juni 2020

Da Tesla lancerede Model S i 2012 var den en el-bilsrevolution, ja faktisk en revolution i bilindustrien. Her var endelig en elbil, som var fed og som man gad eje – fordi den var en fed gadget og lynhurtig. Siden har især journalister råbt ulven kommer, når andre lancerer luksuriøse konkurrenter til Tesla. Men endnu har ingen set ulven aka Tesla-killeren.

LÆS OGSÅ:Hvad elbilsfortalere ikke forstår

Jaguar i-Pace er blevet kaldt Tesla-killer, Audis E-tron er blevet kaldt Tesla-killer og Mercedes EQC er blevet kaldt Tesla-killer. Men selv om de tre modeller kom henholdsvis seks og syv år senere på markedet end Tesla Model S, så var de ikke bedre på el-bilsperformance end den aldrende Model S i første generation. Audien lader godt nok virkelig hurtigt – jeg har selv ladet fra 1 til 100 procent på 45 minutter på en Ionitylader – men den suger også strømmen med rekordfart igen.

Porsche Taycan er nok det nærmeste vi kommer på en Tesla-killer, men den er noget dyrere end Tesla og dens superhurtige opladning er ikke så bevendt i praksis, at det gør en reel forskel. Men den er en Porsche og rummer selvfølgelig mere sport og prestige, end Tesla, men igen – den er ikke en bil til masserne, som en Tesla Model 3 er.

I mine øjne er det dumt og deprimerende at tale om en Tesla-killer. Og her er hvorfor:

Quik to go - tjah, Audi E-Tron spiser i hvert fald elektronerne lynhurtigt - både ind og ud

Start på toppen

Når man forsøger at komme ind på et eksisterende marked er det nogle gange som at være tilflytter i Vestjylland. Sidste gang nytilkommere forsøgte at ryste markedet, var da de koreanske mærker Kia og Hyundai i 1990’erne ville overtage verdensmarkedet. Der blev set skævt til dem i lang tid og nogle ser stadig lidt ned på de nytilkomne. Motorjournalister skrev langt fra pænt om de nye koreanere.

SE OGSÅ: Video: Berner i slåskamp med prisgunstig Kia

Spol frem til 2012 hvor Tesla lancerer Model S: En luksusbil der kører på el – med håndtag der kører ud af karrossen og med en gigantisk skærm.

Tesla er blevet mere accepteret på langt kortere tid – det skyldes nok mest at de er startet med at sparke døren godt og grundigt ind. Kia startede i Danmark med en Sephia, der var baseret på Mazda-teknik. Kan du se forskellen? Det er blot en af mange. Koreanernes mål var også mere traditionelt end Teslas – de ville have del i et marked. Tesla vil skabe et nyt marked. Udgangspunktet er et andet, men tiden er også moden til Tesla.

Jaguar I-Pace kører formidabelt og er lækker, men den lader langsomt og er mere sulten end Tesla

Software er kongen

Alle nye biler kører godt. Har du hørt det?

Selvom jeg ikke er enig, for der er mange vigtige forskelle i fornemmelsen i forskellige biler, så er det de færreste, der går så meget op i det, som jeg gør. For mange er det vigtigere at deres telefon let kan kobles til end om den styrer en centimeter mere eller mindre til højre, end du beder den om. Det er meget vigtigere med Apple Carplay og Android Auto for rigtig mange bilkøbere-

Dermed er multimediesystemer og infotainment blevet den nye kampmark. Mercedes-Benz gør det for eksempel rigtig godt med MBUX, der er min favorit blandt multimediesystemer. Men selvom det på mange måder kan hamle op med Tesla, så er der en vigtig forskel – alle Tesla kan opdateres mens den står i din garage – det kaldes OTA  – Over The Air. Det kan de fleste konkurrenter ikke endnu.

LÆS OGSÅ: Redaktionen anbefaler: Fedeste firmabil til maks 350.000 kr. i beskatning

Tesla har købt sig til den basale bilteknologi, for den er ikke længere helt så vigtig – mange ingeniører har helt styr på køreegenskaber, og hjælpesystemerne styres af software ovenpå standardkomponenter.

Nu er vi ved at komme ind til kernen af problemet – Tesla er fra Silicon Valley med en direktør, der kommer fra Tech-industrien. Der er et helt andet fokus på hurtige opdateringer end der er i resten af bilbranchen.

Det næste lyder så basalt, at man må tage sig til hovedet over, hvorfor ikke alle har det, men Tesla har en App, der kan de vigtigste ting – se hvor bilen er, starte opladning, starte opvarmning og hvis den fik lov kunne bilen selv køre hen til dig.

Software-problemer har grounded VW ID3 og det lover ikke godt for dens konkurrence-evne mod Tesla Model 3

De andre fabrikanter kæmper med deres App’s og ofte fungerer de ikke i lange perioder. Det dur bare ikke.

Den nye ID3, som er udråbt til at konkurrere mod Tesla Model 3 er forsinket på grund af software-problemer. Hardwaren er helt sikkert velfungerende, men softwaren virker ikke, og så virker bilen ikke.

Volkswagens We Connect/Car-net, som fx E-golf kan koble på har været nede mange gange, og Kia/Hyundai har haft store problemer med at levere en fungerende app.

Summa summarum: Alle de andre mærker er håbløst bagud på software, de fleste forlader sig på tredjeparts batterier, mens Tesla har sine egne og så er der sidste men ekstremt vigtige parameter: Teslas superchargere.

Tesla har et ladenetværk, der fungerer. Du kører ind og du lader uden at have en ekstra app eller en ekstra chip. Derudover kan Tesla lade på næsten alle andre ladere, hvis du skulle få behovet.

Konkurrenterne er med i Ionity-netværket, og selv om det udbygges hele tiden sammen med de andre leverandører, så kræver det forskellige brikker og løsninger. Tesla er bare foran på mindset, software og ladeløsninger. Convenience er også kongen.

Tesla Cybertruck

Gal eller genial? Teslas største fjende er Elon Musk og Tesla selv - Cybertruck får Model X´s tåbelige døre til at blegne.

Og hvem kan så lave en Tesla-killer?

Volkswagen? Mercedes-Benz? Porsche? Kommer de med en Tesla-killer?

Næh, det tror jeg ikke på. Ikke for alvor. Teknologisk er Tesla stadig foran og i en bilverden, hvor software er kongen, så er det en svær situation for gamle virksomheder, der har været vant til opdateringer hvert fjerde år plus løbende rettelser af fejl. Og hvis man tror på selvkørende biler, så er Teslas databank i en liga for sig, men det kræver næsten en separat historie.

Den største fjende for Tesla er faktisk Tesla selv. Og det er ikke kun Elon Musk, der med sine mærkværdige tweets får aktiekursen til at dykke. Næh, udfordringen er at Tesla endnu ikke har tjent penge. Ja, virksomheden er stadig ved at etablere sig og ekspanderer voldsomt, men Tesla er stadig en lille bitte spiller i forhold til de store gamle kæmper i bilbranchen.

De gamle kæmper kan sagtens falde, og de kan falde hårdt. Så længe de ikke er 100 procent dedikerede, så laver de ikke en Tesla-killer.

Tesla har endnu ikke præsteret et helt år med sorte tal, men de seneste kvartaler har været positive. Om kursen er er god nok vil tiden vise.

Den største fare for Tesla er Tesla selv. Lad os bare være ærlige, kvaliteten af bilerne er ikke altid helt på toppen – det kan koste kunder og ekstra udgifter. Men så længe konkurrencen er lav og Tesla fører på næsten alle parametre, så bliver det næppe svært at rejse flere penge. Jokeren er nok mere Elon Musks beslutninger og handlinger.

I det store perspektiv er Tesla klart bedst lige nu, og det er faktisk noget skidt.

For markedet og for forbrugeren er det altid et kæmpe problem, at et mærke er så langt foran. Det er skidt for konkurrencen og det er skidt for udviklingen, at ingen puster Tesla i nakken. For at fremtidens bil er en elbil er lovgiverne i Europa enige om – så hvor er konkurrenterne?

Vi behøver ingen Tesla-killer, men en værdig konkurrent ville være ønskværdig, og den har vi ikke nu. Desværre.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.