Det føles fantastisk at få ny bil: Nøglerne i hånden, friheden forude og måske duften af en ny (eller nyvasket) kabine i næsen. Men midt i glæden kan der gemme sig nogle uventede udgifter, som er nemme at overse, og som hurtigt kan få den månedlige biløkonomi til at vakle.
Mange bilkøbere – både førstegangskøbere og erfarne – bliver overraskede over, hvor meget det faktisk koster at eje en bil. I denne artikel ser vi nærmere på fem udgifter, som mange glemmer at tage højde for ved bilkøb – så du kan undgå økonomiske overraskelser og komme trygt fra start.
1. Forsikring: dyrere end mange tror
Bilforsikringen er obligatorisk og uundgåelig. Du skal som minimum have en ansvarsforsikring, så snart bilen tages i brug. Langt de fleste vælger dog også kaskoforsikring for at have egen bil dækket, hvis uheldet er ude.
Prisen varierer voldsomt. Især for yngre bilister og biler med høj ydelse. Din alder, adresse og bilmodel har stor betydning. Mens nogle slipper med under 5.000 kr. om året, kan det hurtigt løbe op i over 10.000 kr. for unge bilister i byerne.
Tip: Tjek forsikringsprisen før du køber bilen. Det kan være afgørende for, om bilen passer til dit budget. Brug sammenligningstjenester som Samlino.dk og overvej hvilken type dækning, din kommende bil kræver.

2. Skat og afgifter: faste udgifter, du ikke kan vælge fra
Når bilen er din, kommer staten også og banker på. Den danske grønne ejerafgift afhænger af bilens brændstofforbrug eller CO₂-udledning. Det spænder fra et par hundrede kroner årligt for en mikrobil til flere tusinde kroner for større SUV’er eller ældre dieselbiler.
Dertil kommer syn (hvert andet år, når bilen er over fire år gammel), parkeringsudgifter og i nogle kommuner også miljøzoner og -afgifter, hvis du kører diesel.
Tip: Brug Motorregisteret til at se ejerafgiften, og husk at indregne syn, parkering og eventuelle afgifter i din samlede biløkonomi.
3. Dæk og dækskifte: ikke bare gummi
I Danmark er vinterdæk ikke lovpligtige, men i praksis er de nødvendige. Mange vælger derfor både sommer- og vinterhjul. Enten skifter du selv og skal have plads til opbevaring i carporten, eller også betaler du værkstedet hver gang.
Dæk slides og skal udskiftes jævnligt. Et sæt nye kvalitetsdæk med fælge kan koste mange tusinde kroner.
Tip: I stedet for at prutte om prisen, så få i stedet vinterhjul med i bilkøbet, hvis de ikke allerede følger med. Tjek også altid mønsterdybden inden et bilkøb, da nedslidte dæk kan være ulovlige og kræve en bekostelig udskiftning med det samme.

4. Reparationer og vedligehold: uundgåeligt
Alle biler kræver vedligehold, og der vil komme reparationer. Det inkluderer også elbiler trods sejlivede myter. Selv nyere biler skal til service efter faste intervaller, og garantien dækker ikke alt. Når bilen bliver ældre, skal du regne med udskiftninger: bremser, støddæmpere, tandrem, pærer og meget mere.
En normal service koster nemt 2.000–5.000 kr., og større reparationer kan gøre langt større indhug i budgettet.
Tip: Gennemgå servicebogen før køb. En bil med regelmæssig service er typisk et tryggere køb. Sæt penge til side hver måned som buffer, og følg serviceplanen. Det er billigere at skifte olie end at skifte motor.
5. Værdiforringelse: den usynlige udgift
Værdiforringelsen sender ingen regninger... men den koster! En fabriksny bil mister ofte 20–30 % af værdien allerede første år. Efter 3–5 år har mange biler tabt halvdelen af nyprisen eller mere.
Det mærkes først for alvor, når du skal sælge eller bytte bilen. Mange bliver overraskede over, hvor lidt bilen er værd, selvom den stadig "kører fint".
Tip: Køb en lettere brugt bil i stedet for ny, så har en anden taget det største værditab for dig. Og vigtigst: Køb en bil, du faktisk bliver glad for at eje. Det gør værdiforringelsen lettere at acceptere.
