3 år i træk har Årets Bil i Danmark været en elbil. I 2023-kåringen er 18 biler med – halvdelen er elbiler. Blandt dem er MG 4 Electric, Nissan Ariya og VW Buzz.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Så er det tid igen. En stor forsamling af de danske motorjournalister skal finde Årets Bil i Danmark.
Årets Bil i Danmark 2023 bliver først offentliggjort i november, og to dage med test af alle kandidatbilerne finder sted på og omkring Jyllandsringen 11.-12. oktober. Her finder juryen bag Årets Bil, ved afstemning, op til syv finalister – og senere følger den endelige afstemning for at finde vinderen.
Årets Bil i Danmark årgang 2020, 2021 og 2022 har alle været elbiler. Først Tesla Model 3 i 2020, sidenhen VW ID.3 i 2021 og senest Hyundai Ioniq 5.
Af 18 kandidatbiler til Årets Bil i Danmark 2023 er 9 elbiler. Det store spørgsmål er, om de 9 øvrige biler – kun delvist eller slet ikke elektrificerede – overhovedet har en chance.
Det korte svar: Nej. For mange motorjournalister er der stor modstand ved først at have været med til at kåre elbiler som Årets Bil tre gange i træk – for så at stemme på en benzinbil eller en plug-in hybrid.

Et felt uden store overraskelser
Listen med kandidatbiler er, som den altid er det ved Årets Bil, fyldt med en god blanding af nye bilmodeller. Der er ingen store luksusbiler, ingen supersportsvogne – det er biler, som alligevel ikke har en chance.
Lad os få de 9 biler, som ikke er elbiler, overstået med det samme:
Citroën C5 X Dacia Jogger Honda Civic Honda HR-V Kia Niro PHEV (deltager også som elbil) Kia Sportage Mazda CX-60 Opel Astra Skoda Fabia Toyota Aygo X Toyota Corolla Cross

Og så de 9 elbiler, som med meget stor sandsynlighed har en større chance for at tage titlen som Årets Bil i Danmark 2023 end bilerne ovenfor.
BMW i4 BMW iX MG 4 Electric MG 5 Electric Kia Niro EV (deltager også som plug-in hybrid) Nissan Ariya Renault Megane E-tech Toyota BZ4X VW ID. Buzz
Læs også: Første tur: Fede tider i VW ID. Buzz
Der er en lille mulighed for, at skyhøje priser på strøm, som vi meget ofte ser for tiden, og lange leveringstider på elbiler, trækker i retning af de 9 biler, som ikke kører 100 procent på el. Men der skal sikkert mere til, for at en elbil ikke bliver Årets Bil i Danmark 2023.
Læs med i næste uge, når vi afslører finalisterne til titlen.
