Kategorier
Elektrisk Nyheder

Hyundai Ioniq 6 tager 614 kilometer på en opladning

Den strømlinede Hyundai Ioniq 6 kommer til Danmark i 2023, og det gør den i tre versioner med lavt forbrug og rækkevidde op til 614 kilometer på en opladning.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hyundai kalder sin nye Ioniq 6 for en streamliner – et udtryk typisk brugt til lyntog fra 1930’erne med aerodynamisk design og lav vindmodstand.

Sedanen Ioniq 6 er langt mere strømlinet end den kantede Ioniq 5. Cd-værdien er 0,21, og det er kun lidt ringere end den store Mercedes EQS og Tesla Model S – Ioniq 5 trækker sig gennem vinden med en værdi på 0,288.

LÆS OGSÅ: I Hyundai Ioniq 6 rækker strømmen endnu længere

Enhver kan smide tal og decimaler omkring, men værdierne her har indhold og stor betydning: Ioniq 6 er med sin meget lavere vindmodstand i stand til at presse mere ud af hver kWh, og den kører derfor markant længere på en opladning.

Som et suttet bolsje flyder Ioniq 6 gennem luften. Forbruget er lavt, og i udgaven med stort batteri, baghjulstræk og 18″ fælge kan den koreanske elbil køre op til 614 kilometer på en opladning

Mere end 100 kilometer længere end Ioniq 5

I de direkte sammenlignelige udgaver, hvor både Ioniq 5 Long Range og Ioniq 6 Long Range har batteri med en kapacitet på 77,4 kWh og en elmotor ved baghjulene med 229 hk, er forskellen stor.

For hver 100 kilometer bruger Ioniq 5 i den konstellation 17 kWh. Det giver en rækkevidde på 507 kilometer på en opladning (WLTP). Den nye Ioniq 6 har et forbrug for hver 100 kilometer på 14,3 kWh. Rækkevidden er op til 614 kilometer på en opladning (WLTP).

LÆS OGSÅ: Test: Tag bare Hyundai Ioniq 5 med over 300 hk, hvis du har lyst – og kan finde en

I sammenligning med andre elbiler på markedet er forbrug og rækkevidde også imponerende. Polestar 2 Single Motor Long Range har 231 hk, en rækkevidde op til 515 kilometer og forbruger 17 kWh/100 kilometer.

Mercedes EQE 300 med 245 hk forbruger 16,3 kWh/100 kilometer, og selv om batteriet er større, kommer den med 630 kilometer på en opladning kun lidt længere end Ioniq 6.

Som Ioniq 5 fås Ioniq 6 også med kamerabaserede sidespejle. Midterkonsollen i Ioniq 6 er fastmonteret (I Ioniq 5 kan den justeres i længden), og knapperne til sideruderne sidder i den lige foran midterarmlænet

Indstigningsmodel med 151 hk

Ioniq 6 deler platform og dermed blandt andet evnen til opladning med op til 350 kW med Ioniq 6. Men der er væsentlige forskelle, og en af dem er basisudgavens batteri og elmotorens ydelse.

LÆS OGSÅ: Hyundai klar til at udvide Ioniq-familien

Mens topversionen, før Hyundai når til at lave en kradsbørstig N-version med over 500 hk, har i begge tilfælde to elmotorer med i alt 325 hk og samme batteri på 77,4 kWh som den baghjulstrukne med 229 hk (rækkevidde op til 589 kilometer). Men Standard Range-basisudgaven af Ioniq 6, derimod, har et batteri på 53 kWh og en elmotor med 151 hk.

Ioniq 6 ligner på ingen måde Ioniq 5 – bortset fra pixel-LED-detaljerne

Ioniq 5 Standard Range kører med et batteri på 58 kWh og en motoreffekt på 170 hk. Det lyder som en nedgradering, men her kan den lave luftmodstand spille ind igen: Ioniq 5 Standard Range kører kun op til 384 kilometer på en opladning – Ioniq 6 Standard Range op til 429 kilometer. Og selv om den mangler 19 hk, vil den næppe være meget langsommere.

LÆS OGSÅ: Duel: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?

Ioniq 6 kommer til Danmark i 2023, men allerede fra den 28.-30. oktober kan man møde elbilen på elbilsmessen eCarExpo i Bella Center i København.

Flere udenlandske medier, som allerede har testet Ioniq 6 i Sydkorea, skriver, at Ioniq 6 vil ligge på samme prisniveau som Ioniq 5 (i Danmark fra 355.000 kr.), men de danske priser kan vise sig at være anderledes.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.