For første gang er en elbil blandt finalisterne til Årets Brugtbil. Men kan en elbil virkelig løbe med titlen som det bedste brugte bilkøb lige nu? Vi ser nærmere på de 5 finalister.
Tekst: Jacob Dalby | Foto: Karsten Lemche | Dato: 6. oktober 2020
Kåringen af Årets Brugtbil 2021 er i fuld sving og juryen har barberet de 100 mest solgte biler sidste år ned til et finalefelt på bare fem biler. I år er det brugte biler i årgangen 2013 til og med 2018, der skal stemmes om.
Juryen, der består af branchefolk og en række udvalgte motorjournalister, har for første gang en elbil med i finalefeltet. Det er den køreglade BMW i3, der forsøger at iklæde sig titlen foran både nytilkomne men også en genganger fra sidste år; Skoda Superb er faktisk blandt finalisterne for tredje år i træk. Måske tredje gang er lykkens gang for den rummelige tjekke. Vinderen offentliggøres d. 14. oktober.
Undertegnede har allerede stemt på sin favorit, men hvilken model mener du, skal vinde Årets Brugtbil 2021? Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du stemme på din favorit på Bilbasens Facebook. Facebookafstemningen tæller for ét jurymedlem. Du kan læse mere om de fem finalister, i alfabetisk rækkefølge, her:
BMW i3

Årgang 2013 – 2018
Antal til salg: 119
Tidligere ejere rating: 4,7/5
Reservedelsprisindeks: 145 (i3, 2016)
Serviceprisindeks: 109 (i3, 2016)
Gennemsnitspris: 164.800 kr.
Liggetider: 32
Elbilerne kommer og det med en rygende fart. Sidste år vandt Tesla Model 3 titlen som Årets Bil i Danmark og nu har BMW i3 sneget sig ind som finalist til Årets Brugtbil. Der er ingen tvivl om, at BMW i3 er billig at holde kørende med minimale udgifter til service og en potentiel stor besparelse på brændstof alt efter kørselsbehov.
BMW i3 vil samtidig kunne dække mange danskeres daglige kørselsbehov – særligt i varianten med det store batteri: BMW i3s. På den anden side kan der være dyre uforudsete reparationer med den al den nye teknologi.
I skrivende stund er der 119 til salg på Bilbasen med en gennemsnitspris på 164.800 kr. Når de kommer til salg får de ikke lov at ligger længe med en gennemsnitlig liggetid på 32 dage. Tidligere ejere rater BMW i3 4,7 ud af maksimale 5, når man ser på tilfredshed.
Hyundai i30

Årgang 2016 – 2020
Antal til salg: 162
Tidligere ejere rating: 4,4/5
Reservedelsprisindeks: 121 (1,6 CRDi, 2016)
Serviceprisindeks: 118 (1,6 CRDi, 2016)
Gennemsnitspris: 108.000 kr.
Liggetider: 43
Måske er det i stedet fornuften der skal sejre? Hyundai i30 er langt fra sindsoprivende – tværtimod. Det er ærkeeksemplet på et fornuftigt køb. For en billig pris får man en rimelig rummelig familiebil og det er også Hyundai i30, der har færrest fejl, da vi gennemgik finalisterne hos synsmanden.
Og så må vi ikke glemme, at der er fem års garanti fra ny, så der vil på mange brugte eksemplarer være to års fabriksgaranti tilbage.
I skrivende stund er der 162 til salg på Bilbasen med en gennemsnitspris på 108.000 kr. Den gennemsnitlige liggetid er 43 dage og når det kommer til tidligere ejeres tilfredshed scorer i30 4,4 ud af 5 mulige.
Mercedes-Benz C-klasse

Årgang 2013 (sept.) – 2018
Antal til salg: 471
Tidligere ejere rating: 4,6/5
Reservedelsprisindeks: 138 (C220 d, 2015)
Serviceprisindeks: 128 (C220 d, 2015)
Gennemsnitspris: 266.000 kr.
Liggetider: 44
Feltets klart dyreste men også mest lækre er Mercedes-Benz C-Klasse. En yndet firmabil til pendlere og med stjernen solidt på fronten udstråler C-Klassen prestige og klasse.
Men det behøver nødvendigvis ikke at være så dyrt igen. Den billigste C-Klasse , der er til salg på Bilbasen står til knap 90.000 kr. for en C180 DCi fra 2014. Til gengæld kommer vi ikke udenom, at Mercedesen er den dyreste finalist at holde kørende. De totale omkostninger* over fire års ejerskab eller 80.000 km. løber op i 2,51 kr./km for en benzinvariant og 2,61 kr./km for en dieselvariant. Til sammenligning ligger elbilen, BMW i3, på 1,71 kr./km.
I skrivende stund er der hele 471 til salg på Bilbasen med en gennemsnitspris på 266.000 kr. Mercedesen er finalisten med den længste liggetid på 44 dage men også en høj tilfredshed blandt tildligere eje på 4,6 ud af 5 mulige.
Skoda Superb

Årgang 2014 (sept.) – 2018
Antal til salg: 149
Tidligere ejere rating: 4,7/5
Reservedelsprisindeks: 117 (1,6 TDi, 2016)
Serviceprisindeks: 115 (1,6 TDi, 2016)
Gennemsnitspris: 202.000 kr.
Liggetider: 41
Den rummelige tjekke er med som finalist til Årets Brugtbil for tredje år i træk. Blandt andet fordi man får rigtig meget bil for pengene samtidig med, at den er billigt at holde kørende. Både reservedelene og priserne for service ligger lavt kun overgået af Toyota Yaris.
Til gengæld var Skoda Superb den finalist, der har flest generelle og markante fejl ifølge synsmanden hos FDM. Han ser oftere end gennemsnittet, at modellen står forkert i styringen og 10% har fejl på klimaanlægget.
I skrivende stund er der 149 til salg på Bilbasen med en gennemsnitspris på 202.000 kr. Efter Skoda Superb bliver sat til salg får den i gennemsnit lov at ligge i 37 dage, inden den bliver solgt. Skoda Superb rater højest på tilfredshed blandt finalisterne med en score på 4,7 ud af 5 mulige.
Toyota Yaris

Årgang 2013 (sept.) – 2018
Antal til salg: 198
Tidligere ejere rating: 4,3/5
Reservedelsprisindeks: 111 (1,3 VVT-I T2, 2015)
Serviceprisindeks: 112 (1,3 VVT-I T2, 2015)
Gennemsnitspris: 108.000 kr.
Liggetider: 37
Skal Årets Brugtbil bare være billig skal det være Toyota Yaris, der vinder. Ingen af de andre kan konkurrere med Yaris på pris, hvor både gennemsnitsprisen, reservedelspriserne og priserne på service er de laveste i feltet.
Når man ser på de totale omkostninger* over fire år eller 80.000 km. er Yaris også billigst. Når alt er regnet sammen koster det kun 1,68 kr./km at køre Yaris.
I skrivende stund er der 198 til salg på Bilbasen med en gennemsnitspris på 108.000 kr. Toyota Yaris har en gennemsnitlig liggetid på 37 dage. Det kan dog godt være, at Yaris er billig, men det er også den finalist, der scorer lavest på tilfredshed fra tidligere ejere: 4,3 ud af 5 mulige.
*Totale omkostninger, fire års ejerskab/80.000 km kørsel
TCO’en indeholder omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 13,21kr, dieselpris: 11,98 kr, kWh-pris: 2,55 kr). Løbetid for finansiering: 84 mdr med 20% udbetaling, effektiv rente: 2,7%, billån indfries efter 48 mdr, bil sælges i ren handel. Forsikringstager bosat i 5000 Odense C, 41 år, elitebilist.
| TCO kr/km | TCO kr/km |
BMW i3 | 1,71 |
|
Hyundai i30 | 1,89 | 2,11 |
Mercedes C-klasse | 2,51 | 2,61 |
Skoda Superb | 2,18 | 2,34 |
Toyota Yaris | 1,68 | 1,79 |