Dansk Camping Union kårer hvert år den bedste bil til at trække en campingvogn. Der var for første gang elbiler med i feltet, men vinderen af årets titel blev en stationcar med dieselmotor
FOTO DCU/Lasse Løndahl Henriksen
Tusindvis af danskere står hvert år med et dilemma. De kører med campingvogn, hestetrailer eller noget andet stort på krogen, men når de skal købe ny bil, har de sjældent en chance for at prøve den med trækkrog og læs på.
Dansk Camping Union, DCU, tester derfor nye biler for at finde ud af, hvor gode de er til at køre med campingvogn spændt på trækkrogen. En bil kan gå fra at have fremragende køreegenskaber, når den ikke kører med campingvogn (eller stor trailer) til at være ustabil med den store vogn spændt på.
Hvert år samler DCU et felt af de nyeste biler til Årets Campingtrækker. En campingtrækkertest over to dage med kørsel på offentlig vej og på køreteknisk anlæg. Bilerne testes for stabilitet, bremseevne, svingegenskaber, brændstoføkonomi og meget andet.

Ny C-Klasse løber med sejren
Kåringen af Årets Campingtrækker 2022 fandt sted i september 2021 med seks personer i juryen. Deriblandt to journalister, en teknisk ekspert fra DCU og en tidligere køreinstruktør fra politiet.
Feltet bestod af 12 biler, og for første gang har DCU haft elbiler med ved kåringen: Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2. Det øvrige felt bestod af BMW X5 45e, Ford S-Max Hybrid, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid, Kia Sorento PHEV, Nissan Qashqai, Subaru Outback, Mercedes-Benz C 220 d stationcar, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, MG EHS og Volkswagen Tiguan eHybrid.
LÆS OGSÅ | TEST: Mercedes-Benz C-Klasse som dieseldrevet langtursdrøm
Og vinderen? DCU har netop afsløret, hvilken af de 12 biler, der er Årets Campingtrækker 2022. Ingen af elbilerne, ingen af plug-in hybriderne, men derimod en langt mere klassisk bilmodel. Den velkørende, stabile og stærke Mercedes-Benz C-Klasse i 220 d-udgaven med dieselmotor med 194 hk. Den tyske stationcar vinder på point foran Hyundai Tucson PHEV.
Der er ros til biler som BMW X5 45e og Nissan Qashqai, mens der er øretæver til Subaru Outback og Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – sløve drivlinjer, triste gearkasser og dovne køreegenskaber passer ikke til en campingtrækker.
De to elbiler, Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2, gjorde det overbevisende – men rækkevidden halveres typisk med en stor campingvogn spændt på, og det var også tilfældet med Ioniq 5 og 2’eren.
(Artiklens forfatter er en del af juryen bag Årets Campingtrækker)
