februar 15, 2022

Årets Campingtrækker 2022 er en “klassisk” model

Dansk Camping Union kårer hvert år den bedste bil til at trække en campingvogn. Der var for første gang elbiler med i feltet, men vinderen af årets titel blev en stationcar med dieselmotor

FOTO DCU/Lasse Løndahl Henriksen

Tusindvis af danskere står hvert år med et dilemma. De kører med campingvogn, hestetrailer eller noget andet stort på krogen, men når de skal købe ny bil, har de sjældent en chance for at prøve den med trækkrog og læs på.

Dansk Camping Union, DCU, tester derfor nye biler for at finde ud af, hvor gode de er til at køre med campingvogn spændt på trækkrogen. En bil kan gå fra at have fremragende køreegenskaber, når den ikke kører med campingvogn (eller stor trailer) til at være ustabil med den store vogn spændt på.

Hvert år samler DCU et felt af de nyeste biler til Årets Campingtrækker. En campingtrækkertest over to dage med kørsel på offentlig vej og på køreteknisk anlæg. Bilerne testes for stabilitet, bremseevne, svingegenskaber, brændstoføkonomi og meget andet.

Årets Campingtrækker 2022 er Mercedes-Benz C 220 d stationcar. En klassisk biltype med en stærk dieselmotor – noget som undervejs i DCU-kåringen viste sig at virke bedre end de fleste plug-in-drivlinjer

Ny C-Klasse løber med sejren

Kåringen af Årets Campingtrækker 2022 fandt sted i september 2021 med seks personer i juryen. Deriblandt to journalister, en teknisk ekspert fra DCU og en tidligere køreinstruktør fra politiet.

Feltet bestod af 12 biler, og for første gang har DCU haft elbiler med ved kåringen: Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2. Det øvrige felt bestod af BMW X5 45e, Ford S-Max Hybrid, Hyundai Tucson Plug-in Hybrid, Kia Sorento PHEV, Nissan Qashqai, Subaru Outback, Mercedes-Benz C 220 d stationcar, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, MG EHS og Volkswagen Tiguan eHybrid.

LÆS OGSÅ | TEST: Mercedes-Benz C-Klasse som dieseldrevet langtursdrøm

Og vinderen? DCU har netop afsløret, hvilken af de 12 biler, der er Årets Campingtrækker 2022. Ingen af elbilerne, ingen af plug-in hybriderne, men derimod en langt mere klassisk bilmodel. Den velkørende, stabile og stærke Mercedes-Benz C-Klasse i 220 d-udgaven med dieselmotor med 194 hk. Den tyske stationcar vinder på point foran Hyundai Tucson PHEV.

Der er ros til biler som BMW X5 45e og Nissan Qashqai, mens der er øretæver til Subaru Outback og Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – sløve drivlinjer, triste gearkasser og dovne køreegenskaber passer ikke til en campingtrækker.

De to elbiler, Hyundai Ioniq 5 og Polestar 2, gjorde det overbevisende – men rækkevidden halveres typisk med en stor campingvogn spændt på, og det var også tilfældet med Ioniq 5 og 2’eren.

(Artiklens forfatter er en del af juryen bag Årets Campingtrækker)

Forholdsvis prisbillig og med en høj grad af stabilitet. Den nye Nissan Qashqai er en af de nye bilmodeller, der udmærker sig, når det kommer til at trække en campingvogn
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS