Fem biler i finalen endte i finalen ved årets kåring af den bedste nye varevogn. Årets Varebil 2025 er makkerparret Renault Master og Nissan Interstar.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Vinderen af Årets Varebil 2025 er afsløret. Og der er faktisk tale om to vindere, som må deles om prisen, da de rent teknisk er identiske og derfor optræder i kåringen som en enkelt model.
Vinderne er et par store og gode modeller: de nye udgaver af Renault Master og Nissan Interstar. Det er Renault, som har udviklet alt til de store kassevogne, og det er Renault, som producerer bilerne på en fabrik i den østlige del af Frankrig.
Finalefeltet bestod af fem biler: Ford Transit Custom, Nissan Interstar, Renault Master, Toyota Proace Max og Volkswagen Transporter. Da den nye Transporter – for første gang for en Transporter – er udviklet og produceret af Ford som søstermodel til Transit Custom, tæller også de to som en bilmodel.



Vinder på køreegenskaber, priser og el
Syv jurymedlemmer til Årets Varebil 2025 har testet de nye varebiler og afgivet stemmer (artiklens forfatter er en del af juryen), og vinderparret Nissan Interstar og Renault Master fik i alt 32 point.
De to varebiler får ros for gode køreegenskaber, indretning, valgmuligheder (blandt andet diesel eller el), rækkevidde op til 405 kilometer for de elektriske udgaver og attraktive priser.
Det andet sæt tvillinger kom ind på andenpladsen med i alt 25 point fra juryen, og også de to modeller får ros for køreegenskaberne, indretningen og valget mellem diesel og 100 procent elektrisk.
Med klart færrest point kom Toyota Proace Max ind på en tredjeplads: i alt 13 point. Den deltog i kåringen udelukkende som elbil. Den har en kraftig elmotor med næsten 200 hestekræfter, men modellen har efterhånden mange år på bagen.