Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Var man så heldig at besøge biludstillingen i Genève i foråret 2019, kunne man på Alfa Romeo-standen møde SUV-konceptbilen Tonale Concept. En konceptbil som hurtigst muligt skulle blive en produktionsklar model, hvis Alfa Romeo vidste, hvad der var godt for dem selv.
Det vidste italienerne helt sikkert. En kompakt-til-mellemstor SUV er uundværlig for et bilmærke, og det var den allerede tilbage i 2019. Men Alfa Romeo er ikke et bilmærke uden problemer, og med Alfa Romeo (og Fiat) som en del af den store Stellantis-koncern gik Tonale-projektet langsomt videre.
I dag er en stor dag for Alfa Romeo. Tonale er efter tre år ikke længere et fatamorgana, men en ægte bil. Tonale debuterer som den vigtigste brik i Alfa Romeo-puslespillet i mange år. Og som den første Alfa Romeo kan SUV’en fås som både hybrid og plug-in-hybrid. Fagre nye – og meget tiltrængte – verden.
Tonale er helt tydeligt en Alfa Romeo. Bløde kurver og for- og baglygter med tydelig signatur med tre LED-segmenter i hver side. Grillen, formet som det klassiske scudetto (italiensk for skjold), virker næsten tilbageholdende i forhold til det, der pryder mange modeller fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er en ros til designerne, hvis du skulle være i tvivl.
Med en længde på 453 cm er Tonale en lidt større SUV end de væsentligste konkurrenter. Audi Q3 måler 448 cm, mens Mercedes-Benz GLA er markant mindre med sine 441 cm. BMW X1, som vi snart ser en helt ny af, hopper ind mellem de to med sine 445 cm.
Tonale går til konkurrenterne med de største skærme i klassen. Altså, ikke sideskærme, men digitale skærme i kabinen. Instrumenteringen er med en skærm på 12,3″ og infotainmentsystemet, som er det første med internetbaseret opbygning og opdatering, har en skærm på 10,25″.
Alfa Romeo har store forventninger til sin nye stjerne. For at give den de bedste chancer, kommer den med et, for Alfa Romeo, bredt motorprogram. En ny 1,5-liters benzinmotor med 48V-teknik fås med enten 130 eller 160 hk (elmotor med 15 kW og 55 Nm, som kan drive bilen selvstændigt). Og stik mod hvad mange andre mærker gør for tiden, er der en ny dieselmotor på 1,6 liter med 130 hk.
Stjernen i modelprogrammet er imidlertid plug-in-hybriden. Med 275 hk og firehjulstræk er den markant kraftigere motoriseret end konkurrenterne, hvor Audi Q3 eksempelvis stiller med 245 hk. Men der er grund til at være skeptisk: benzinmotoren er en motor på blot 1,3 liter, og det overlader meget til den elektriske del af drivlinjen.
LÆS OGSÅ | UGENS FUND: Alfa Romeo GTV6 er en sand italiensk legende
Batteriet, med en kapacitet på 15,5 kWh, giver op til 80 kilometer på en opladning. Men her er der tale om WLTP-tal for ren bykørsel, og tallet for blandet kørsel er 60 kilometer.
Alfa Romeo sender Tonale ud med et par gulerødder, som vi ser frem til at bide i. Tonale har klassens mest direkte styretøj (udveksling 13,6), Brembo-bremser, mulighed for adaptiv undervogn – og elektronisk spærredifferentiale i udgaverne med forhjulstræk. Der er grund til at tro, at Tonale bliver en sjovere bil at køre end konkurrenterne.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.