Kategorier
Nyheder

Navnet er 707, Aston Martin DBX707 (med 707 hk, selvfølgelig)

Verdens stærkeste luksus-SUV – intet mindre kalder Aston Martin sin nye über-DBX, den nye DBX707 med en V8’er, som spyr 707 hk ud

Der vil altid være kamp om at være den stærkeste og den største. Aston Martin bliver ikke den største, når det kommer til at sælge SUV’er. Selv om DBX sikkert klarer sig fint, så har briterne hverken produktionsapparat eller kundetække til at hamle op med Porsche og Cayenne.

Så det er nemmere bare at være stærkest. Med den nye DBX707 lancerer Aston Martin, hvad mærket selv kalder verdens stærkeste luksus-SUV. Vi går med på legen og siger, at hverken Jeep Grand Cherokee Trackhawk (cirka 710 hk) eller Dodge Durango SRT Hellcat (cirka 720 hk) sådan rigtig er luksusbiler. Briterne tillægger tilsyneladene heller ikke Tesla Model X Plaid med 1.020 hk nogen værdi.

DBX707 har, ikke så besynderligt i forhold til sit navn, 707 hk og en tsunami af et drejningsmoment på 900 Nm. 0-100 km/t skal være overstået, før nogen opdager det: 3,3 sekunder.

Den slår Porsche og Lamborghini på ren ydelse

V8’eren på 4 liter er grundlæggende samme turbomotor som i den DBX, der har været på markedet nogle år. En motor med tyske rødder (den stammer fra Mercedes-AMG). Den er taget fra den almindelige models 550 hk og 700 Nm til vilde højder.

707 hk og 900 Nm er opnået med nye turboladere og kalibrering, og gearkassen er en opgraderet automatisk med 9 trin og vådkobling. Keramiske bremser (sparer 40,5 kilo), ny opsætning af luftaffjedringen og ændret spærredifferentiale sikrer, i følge Aston Martin, at DBX707 ikke kun er brutal, men også kontrollerbar og præcis.

LÆS OGSÅ | UGENS FUND: Her slutter historien om Aston Martin DB9

Et hurtigt kig på konkurrenterne afslører, at de nærmeste af slagsen har færre hestekræfter end DBX707. Den vildeste Porsche Cayenne, Turbo S E-Hybrid, har 680 hk, og Lamborghini Urus har 650 hk.

Men DBX707s status som den stærkeste kan hurtigt ændre sig. Ferrari er tæt på mål med sin første SUV, Purosangue. Den vil muligvis komme som både hybrid med V8 og som ren V12. Der er rygter om cirka 800 hk i den nye Ferrari.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.