Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Her slutter historien om Aston Martin DB9

Denne Ugens fund er en dansk designet supersportsvogn, der kun er lavet i ni eksemplarer på verdensplan.

Tekst: Simon Hallenslev / Foto: Salgsbilleder / Dato: 24. januar 2022

DB9 er en uhyre vigtig model for Aston Martin historisk set. Uden DB9 var der sandsynligvis ikke noget, der hed Aston Martin i dag. Da produktionen ophørte i 2016, skulle modellen derfor sendes godt afsted til de evige kornmarker, før faklen skulle overleveres til afløseren Aston Martin DB11.

Aston Martin byggede en specialudgave af DB9 i ni eksemplarer, som de kaldte ‘Last of 9‘ – de sidste ni. De sidste ni biler skulle først en tur forbi Aston Martins såkaldte Afdeling Q, som med få, velvalgte ændringer specificerede de ni biler til perfektion. 

Derefter inspicerede den daværende CEO, Andy Palmer, personligt bilerne med chefingeniørene, før de rullede ud af fabrikken som de sidste DB9’ere nogensinde. Det er én af disse ni Aston Martin DB9, der er denne Ugens fund.

Aston Martin DB9 GT Volante Last of 9

Motor: V12 benzin, 5.935 ccm

Ydelse: 547 hk / 620 Nm

0-100 km/t: 4,5 sek.

Tophastighed: 295 km/t

Vægt: 1.890 kg

Forbrug: 7 km/l

Forhandler fortæller

Det er forhandleren Fleasing, der har denne Ugens fund udbudt til leasing. Her skal du af med 18.707 kr. i månedlig privatleasingydelse, hvis den skal blive din. Den kan også flexleases for 11.021 kr. i gennemsnitlig månedlig leasingydelse.

Mikkel fra Fleasing fortæller, at de har bilen inde for en privatsælger, som har usandsynligt god smag i biler. Det er nemlig den samme privatmand, der sælger den fantastiske Mercedes-AMG SLS ved Fleasing, som var Ugens fund for et par uger siden.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG

Hvor stor vedkommendes bilsamling er, melder historien intet om – men det være en samling. For mens den føromtalte Mercedes-AMG SLS kun havde kørt 7.000 km, står denne specielle Aston Martin DB9 ifølge Mikkel som fabriksny med under 100 km på klokken (!).

Så smuk som denne Aston Martin DB9 GT Volante er, kan jeg godt forstå, at man kan føle sig bjergtaget ved blot at se den parkeret i sin samling. Jeg havde dog alligevel trillet en tur eller tre i den, og det har du nu mulighed for. 

Se den her, hvis ikke den er røget til anden side i mellemtiden.

De sidste 9 (eller 16?)

Hvis ret skal være ret, så byggede Aston Martin faktisk 16 eksemplarer af den specielle DB9 Last of 9-udgave. Forklaringen ligger ganske enkelt i, at de lavede ni eksemplarer af både coupé- og cabrioletvarianten.

Helt korrekt er denne Ugens fund dermed en af de sidste ni Aston Martin DB9 GT Volante, som cabrioletvarianten hedder. Uanset om Last of 9-bilerne er coupé eller cabriolet, er de specificeret ens af Aston Martins Afdeling Q. En afdeling, der normalt står for at skræddersy biler til ekstra velhavende kunder.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Rolls-Royce Phantom er Bilbasens største CHEF

De sidste 16 Aston Martin DB9, der nogensinde er produceret, er derfor alle lakeret i denne specielle ‘Cumberland Grey’. En særlakering, der er tilsvarende med den, som Timothy Daltons Aston Martin V8 har i James Bond-filmen “The Living Daylights” fra 1987.

Foruden den sjældne Bond-lakering er specialudgaven udstyret med “Last of 9”-logoer. På den måde er ingen af Strandvejens beboerer i tvivl om, at din DB9 er helt speciel og sjældent set.

Indvendigt har Afdeling Q udstyret de sidste DB9’ere med den samme farve læderkabine med navnet ‘Bitter Chocolate Semi-Aniline‘. Det tykke, håndsyede læder samles af guldfarvede syninger og strækker sig fra dørsider til rat. De tykke gulvtæpper matcher naturligvis resten af kabinen.

Når kursen sættes mod Saint Tropez, har Aston Martin din ryg. Denne Ugens fund leveres nemlig også leveres med lædertasker, som matcher den lækre kabine i farve såvel kvalitet. Foruden den særlige chokoladekabine kommer bilen også med stort Bang & Olufsen lydanlæg.

Den danske vinkel

Aston Martin var ængstelige ved præsentationen af DB9 på bilmessen i Frankfurt i 2003. 1980’erne og 1990’erne havde været hårde ved det britiske bilmærke, som efterhånden havde fået et ry for at bygge halvslatne og upålidelige sportsvogne. Sportsvogne, der ikke kunne hamle op med konkurrencen fra mærker som Porsche og Ferrari.

Egentlig havde forgængeren Aston Martin DB7 solgt udmærket, selvom den på alle måder var udateret. DB7 var den første Aston Martin-model under Ford-ejerskab, hvorfor den var spækket med gængse Fiesta-knapper i kabinen. Ved lanceringen i 1993 var den desuden bygget på en allerede 20 år gammel Jaguar-platform.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Super sjælden Jaguar XKR-S er en britisk brøleabe

Det var på tide, at Aston Martin oppede sig – og det ville de gøre med DB9. Den skulle hedde DB9 og ikke DB8, fordi der ikke var tale om en evolution men i stedet en revolution. Den skulle være lettere, bygget i aluminium, og proppet med luksus og teknik som Porsche-ejere kun kunne drømme om.

Det eneste Aston Martin genbrugte var den 5,9-liter store V12-motor, som de tog fra V12 Vanquish. Derudover var alt nyt og moderne.

De store DB9-drømme var dog næppe gået i opfyldelse, hvis ikke det var for en vis dansker. Danske Henrik Fisker blev ansat ved Aston Martin i 2001, og det første projekt, han kastede sig over sammen med designeren Ian Callum, var DB9. Et samarbejde, der viste sig yderst givende, da Aston Martin pludselig stod med deres smukkeste model siden den ikoniske DB4.

LÆS OGSÅ : Ugens fund: Køb Kronprinsens Fisker Karma

Folk tabte kæberne i flæng over den nye DB9, og med ét havde Aston Martin igen en model, der kunne hamle op med konkurrencen på både teknik og design. Både teknikken og designet af DB9 skulle senere danne ramme for en bred vifte af Aston Martin-modeller – desværre mere af nød end af lyst.

Redningskransen

Bedst som det så lyst ud for Aston Martin i kølvandet på DB9-lanceringen, solgte Ford det britiske sportsvognsmærke til højestbydende. Et salg der begrænsede finanserne for Aston Martin, som efterfølgende var nødt til at bruge den smukke og teknisk veludviklede DB9 som basis for en hel håndfuld andre modeller.

Det er derfor en Aston Martin DB9, der gemmer sig under modellerne: DBS, Virage, Vanquish, V8 Vantage, V12 Vantage samt den 4-dørs Rapide. Alle blev desuden ganske vellykkede og velsælgende modeller, der havde gavn af den moderne teknik og underskønne designlinje fra Fisker og Callum.

Sådan så det ud, da Aston Martin rullede ‘Last of 9‘ af samlebåndet i 2016.

Der er med andre ord ikke noget at sige til, at Aston Martin ønskede at sige pænt farvel og tak til DB9, som endte med at blive som en økonomisk redningskrans for hele bilmærket. De ni sidste Aston Martin DB9 GT Volante markerer en smuk og værdig afgang for en skelsættende model.

Leaser du denne Ugens fund, er det ikke bare endnu en cabriolet på Strandvejen. Det er en supersjælden specialudgave med dansk islæt og stor betydning for Aston Martins eksistens. Du kan se denne Ugens fund her, hvor den står udbudt til 18.707 kr. i privatleasingydelse hos forhandleren Fleasing.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.