For sidste gang kan man nyde 12 cylindre under motorhjelmen på den mindste Aston Martin – Vantage. Den nye V12 Vantage med 700 hk produceres i 333 eksemplarer. Og de er alle solgt
TEKST Morten Bek FOTO PR
En Porsche 911 er noget særligt. En eftertragtet sportsvogn med sekscylindret (boxer-)motor, evolutionært design og fantastiske køreegenskaber.
Men for nogle mennesker er 911 for almindelig. Porschen er ikke ualmindelig i Danmark, og hvis det skal være mere unikt og eksklusivt i samme klasse, så skal man købe en Aston Martin Vantage.
LÆS OGSÅ | Navnet er 707, Aston Martin DBX707 (med 707 hk, selvfølgelig)
Ikke nok med at den britiske sportsvogns prestige kommer af en V8-motor og langt, langt lavere produktionstal end hos Porsche. Den kan køres op i et felt, hvor Porsche på ingen måde kan være med: Med en V12 i motorrummet.
Aston Martin V12 Vantage. Alene det at V12 står før modelnavnet viser, hvor meget stolthed briterne har omkring motorer. Den har eksisteret flere gange før, modellen V12 Vantage, senest frem til 2018 som S-model med 563 hk. En 6-liters V12 i en forholdsvis kompakt sportsvogn.







Nu er V12 Vantage tilbage i den nye modelgeneration. Den nye Vantage-model, Aston Martin præsenterede i slutningen af 2017 med 4-liters V8-motor fra Mercedes-AMG.
Det er sidste gang, Aston Martins mindste model kommer med V12-motor. 6-liters V12’eren er erstattet af en 5,2-liters V12 med turbo. Det gør i den grad noget ved ydelsen. Fra den tidligere V12 Vantage S-models 563 hk til den nye model med 700 hk.
753 Nm og 0-100 km/t på 3,5 sekunder kan give de fleste Porsche 911-kørere sved på panden. Nogle af dem kan følge med, men ingen af dem har en V12 med stor slagvolumen under hjelmen.




333 eksemplarer – og så er det slut
Stort set ingen detalje er uændret fra “standardbilen” V8 Vantage til den nye V12 Vantage. ZF-automatgearkassens software er ændret for hurtigere og mere dynamiske skift. Affjedringen kører med 50 procent stivere fjedre foran, 40 procent stivere bagtil.
Sporvidden er ændret, så skærmene er udvidet med 4 cm. Bremserne er kulfiber-keramiske som standard, og det giver, udover bremser som stort set ikke bliver varme, en vægtbesparelse på 23 kilo i forhold til bremser i stål.
Karrosseriet er strøet til med kulfiberdele, og fælge i Satin Black fås som ekstraudstyr i en særlig letvægtsversion. Det sparer 8 kilo. Det tyder på, at den store V12’er er godt mandsopdækket.
Produktionen af V12 Vantage er ved at starte, og det bliver kun til sammenlagt 333 eksemplarer. Nyheden om den nye – og sidste – generation V12 Vantage kom i december, og kunderne har stået i kø: V12 Vantage er for længst udsolgt, og der er kunder på venteliste. Elektrificering er alle vegne, men lysten til at køre med V12-motor med benzin i årerne skal man altså ikke underkende.