3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Rasmus Christiansen FOTO Aston Martin PR
Aston Martin har fremstillet Vantage-modellen i 74 år. Den seneste udgave, der har været tilgængelig siden 2018, gennemgår nu en omfattende opdatering.
Den nye Vantage ser ikke kun bedre ud end sin forgænger; den har også fået en række mekaniske forbedringer. Dette inkluderer en ny knastaksel, ændret chassis og reviderede gear. Ja, den har fået den helt store tur.
Resultatet af alle disse mekaniske opdateringer er imponerende. Den Mercedes-fødte V8-motor yder nu hele 656 hk, hvilket er ikke færre end 156 hk mere end før opdateringen.
AMG-klaveret under hjelmen bliver assisteret af en 8-trins automatgearkasse fra tyske ZF, der leverer gearkasser til alt fra Alfa Romeo til Rolls Royce. Gearkassen sender alle de 656 hk til baghjulene via et elektronisk begrænset slip-differentiale. Den nye opdatering gør, at Vantage nu klarer 0-100 km/t på blot 3,4 sekunder. Den nye topfart er sat til 325 km/t.
Aston Martin siger, at de nye opdateringer ikke blot gør bilen hurtigere, men også sjovere at sidde bag rattet i. Den nye model har et 7% stivere chassis, hvilket vil give en mere kontrolleret køreoplevelse i de skarpe sving.
Indvendigt er der en ny og opdateret touchskærm at finde. Skærmen er 10.25 tommer, mens systemet er udviklet med fokus på at modernisere oplevelsen for både fører og passager med nye smarte funktioner. Aston Martin er dog heldigvis ikke gået all in på digitaliseringen, så der er fysiske knapper til funktioner som traction control og åben/luk for spjældene på udstødningen (også kaldet kikkertknappen).
Produktionen af den nye Vantage starter i de kommende uger, og de første leveringer forventes at komme på den anden side af sommeren. Der er endnu ikke meldt nogen officielle priser ud, men det forventes at der kommer en prisstigning som følge af denne omfattende opdatering.
Det er endnu ikke meldt ud om der vil blive lavet endnu vildere udgaver af den nye Vantage, som tidligere set i form af den bane-fokuserede AMR version eller F1 edition.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.