Kategorier
Ugens fund

Ugens fund: Aston Martin Zagato er det, drømme er lavet af

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake. Et langt navn til et britisk-italiensk fusionsmesterværk, der er produceret i kun 99 eksemplarer. Nu kan nummer 77 blive din lige her på Bilbasen.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder & PR

Velkommen til en udgave af Ugens fund, der lige så godt kunne være hentet direkte fra min frontallap. Denne Ugens fund er en Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake, og sammen med Ferrari F40 har den en topplacering på min helt egen personlige liste over totalt uopnåelige drømmebiler.

Den er et automobilt fusionskøkken med base i den britiske herlighed Aston Martin Vanquish. En bil, der i forvejen er ufejlbarligt smuk, men som alligevel har fået et nøk opad og er blevet forfinet af det italienske designhus Zagato. Mit yndlings designhus, hvis du vil vide det. Nerd-alert.

I denne artikel vil jeg dykke ned i Zagato-historien og forsøge at retfærdiggøre min besættelse af denne Ugens fund: Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake, der kan privatleases hos Selected Car Group for 68.570 kr.


Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Motor: V12, 5.935 cm2, benzin
Ydelse: 603 hk / 630 Nm
0-100 km/t: 3,5 sekunder
Tophastighed: 324 km/t
Forbrug: 6,9 km/l
Mål (L/B/H): 473/191/129 cm
Køreklar vægt: 1.739 kg
Bagagerumsvolumen: 

Privat leasingydelse: 68.570 kr. pr. md.


Forhandler fortæller

Efter en tur i telefonkarusellen mellem Selected Car Leasings efterhånden mange, prangende afdelinger, får jeg fat i Mathias, der er den helt rigtige mand til at fortælle om denne Ugens fund. Han starter med udstyrslisten, som viser sig ret unik selv for en bil, der kun er produceret i 99 eksemplarer.

Før italienske Zagato fik fingrene i bilen, var den nemlig forbi den specielle Afdeling Q hos Aston Martin. Det er ikke en afdeling for uopklarede sager med Carl Mørck i spidsen men derimod en afdeling, der håndterer særbestillinger og personalisering af Aston Martin-modellerne, før de triller af samlebåndet. Mod merbetaling, naturligvis.

Mathias fremhæver Q Exclusive-interiøret, der giver Ugens fund læder af allerhøjeste rang i en to-tonet, grålig nuance. Der er nærmere bestemt tale om farverne Duotone Phantom Grey og Moon Shadow. Også lakeringen Stirling Green er lavet på specialbestilling hos Q.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Her slutter historien om Aston Martin DB9

Selected Car Group udbyder bilen på vegne af en god, mangeårig kunde, der naturligvis også er en ihærdig bilsamler. Faktisk hjalp de selvsamme kunde med at købe denne Ugens fund ind og hente den hjem fra Tyskland tilbage i 2018.

Nu er det dog tid for samleren at gøre plads til noget mere. Derfor sælger Selected Car Leasing ikke kun denne Ugens fund, men også en Lamborghini Huracan Performante Spyder og en Porsche 911 GT3 RS for vedkommende.

Hvad er Zagato?

Zagato er et designhus baseret i Milano, Italien. Siden 1919 har de formet karosserier til bilindustrien, hvoraf de fleste af dem er blevet til uvurderlige samlerobjekter. Samarbejdet med Aston Martin går langt tilbage, og modellen DB4GT Zagato er den dyreste Aston Martin, der nogensinde er solgt med et hammerslag på 92 mio. kr. tilbage i 2018.

Efter en årrække hos flyproducenten Officine Aeronautiche Pomilio i Torino siger en ung Ugo Zagato op for at starte sin egen karosseri-biks i Milano i 1919. Drømmen er at tage sin viden om letvægtsbyggeri og aerodynamik fra flyindustrien med ind i bilindustrien. På dét tidspunkt er personbiler store, tunge og klodsede, hvilket Ugo Zagato ynder at ændre på.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Audi R8 RWS er rendyrket ondskab

Han starter med racerbiler, og den første store kunde i butikken er Alfa Romeo, der også bygger biler i Milano. Zagato bruger sin flyviden til at bygge et stærkt, let og slankt skrog til Alfa Romeo 6C 1750 – en model, som Alfa solgte som et rullende chassis til håbefulde karosseribyggere. 

Bilen bliver bygget i forskellige afskygninger, men det er Ugo Zagatos karosseri, der kører de italienske bilbyggere til sejr i adskillige legendariske racerløb som Mille Miglia og 24-timers løbet på Spa.

De mange racerløb, som Alfa Romeo 6C 1750 Zagato vinder, går ikke ubemærket hen. Kort derefter melder flere storkunder sig i butikken i Milano. Etablerede bilmærker som Bugatti, Maserati og sågar Rolls-Royce begynder at trække på Zagatos evner. Rygtet spredes hurtigt, og ved Mille Miglia i 1938 stiller intet færre end 38 Zagato-byggede racerbiler op.

Et stærkt samarbejde

Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia, Lamborghini, Maserati, Bentley, ja selv Volvo har fået bygget et unikt eksemplar af en 140-serie af Zagato. Fælles for dem alle er, at de modeller, der har fået en overhaling af Zagato, er blevet til eftertragtede samlerobjekter, der altid indbringer svimlende millionbeløb, når de en sjælden gang rammer en auktion.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale

Det er dog Aston Martin, der historisk har haft det stærkeste samarbejde med Zagato. Det startede altsammen med den førnævnte Aston Martin DB4GT Zagato, der i 1960 blev bygget i 19 eksemplarer. Selvom den blev kørt af prominente racerkørere som Jim Clark og Stirling Moss, vandt den aldrig det, der blev forventet af den. Det har dog ikke påvirket hammerslagene, hvor de tilbageværende eksemplarer altså er solgt for op mod 90 mio. kr. 

Aston Martin DB4GT Zagato – Foto: Aston Martin PR

Siden den første DB4GT Zagato har Aston Martin brugt Zagato til at forfine 14 forskellige modeller, og her står denne Ugens fund som noget helt særligt. I 2017 skulle Aston Martin sige farvel til deres Vanquish-model, og det gjorde de med en række specialmodeller, der skulle bygges af Zagato. På den måde kunne Aston Martin både fejre den succesfulde model samt det mangeårige samarbejde med Zagato.

Aston Martin byggede i alt 325 Vanquish Zagato-modeller: 99 coupéer, 99 cabrioleter, 99 shooting brakes og 28 speedsters. Og selvom det er speedster-modellen, der er mest sjælden, blev det shooting brake-modellerne som denne Ugens fund, der fik mest opmærksomhed, og det er der god grund til.

Seriøs stationcar

For mens Aston Martin er kendte for at bygge sprøde coupéer, cabrioleter og fra tid til anden også speedsters, så faldt shooting brake-formatet uden for rammen. Ikke alene gjorde Zagato den 12-cylindrede Vanquish mere praktisk med den stationcar-agtige ombygning – det var også den ombygning, det krævede mest arbejde, og som endte med det mest særegne design af de i alt 325 specialmodeller.

For at lykkedes med ombygningen til shooting brake, måtte Zagato og Aston Martin ændre på grundkonstruktionen af Vanquish. Det rummelige bagagerum kunne ikke bygges på Vanquish smalle sportsvogns-bagende. Derfor tog man den bagerste del af karossen fra Aston Martin Rapide og byggede på Vanquish.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fiat Uno Turbo er til dig, der virkelig mener det

Taget er plant i stedet for at hælde som på enhver anden Aston Martin-coupé. Da bilen kunne bestilles fra ny, kunne man som heldig køber vælge, om taget skulle være indfarvet eller om kulfiberen skulle stå nøgent og råt. Denne Ugens fund er udstyret med det rå kulfibertag, hvilket var ekstraudstyr for små 70.000 kr. Kulfiberbeklædningen i det nyfundne Zagato-bagagerum var ekstraudstyr for 130.000 kr.

Spørger du mig, er alle besværlighederne og de omkostningstunge tilvalg det hele værd. Hvis man kan tillade sig at kalde denne Ugens fund for en stationcar, er den velsagtens verdens smukkeste. Gav det mening for Aston Martin at bygge en stationcar-udgave? Nej. Og det gør den kun endnu mere genial.

Den forsvundne Zagato

Der er som fortalt mange bilproducenter, der har haft fat i Zagato fra 1920’erne og frem til i dag. Det er der kommet mange sjældne, uvurderlige mesterværker ud af, og en håndfuld af dem står der ‘Porsche‘ på snuden af.

I 50’erne puklede Porsche med deres 356 Speedster, der var for tung til at følge med konkurrencen på racerbanen. Ferdinand Porsche rakte ud til flere karosseribyggere og tunere, heriblandt Ugo Zagato, for at få en lettere, mere konkurrencedygtig bil. Det kommer der Porsche 356 Speedster Zagato ud af, der vinder flere løb, før den i 1959 bliver totaltskadet.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Abarth 695 er den eneste minibil fra Ferrari

Til Ugo Zagatos store ærgelse vælger Porsche at gå med en anden italiensk bilbygger, Abarth, og for det ikke skal være løgn, forsvinder den skadede 356 Speedster Zagato også ud af den blå luft. Mange bildetektiver har forsøgt at finde frem til, hvor den blev fragtet hen efter ulykken, da den betragtes som den hellige Porsche-gral – men uden held.

Porsche 356 Carrera Zagato – Foto: Porsche PR; Lars Ege, Field Production

I 2010’erne finder efterkommerne til Ugo Zagato de oprindelige tegninger til den forsvundne Zagato. Tegningerne fremvises til Porsche, som fluks vælger at bygge ni eksemplarer for at hylde Zagato og den mytiske historie. Én af dem blev solgt til den danske Porsche-samler, Peter Iversen, for et ukendt beløb og på betingelse af, at han aldrig sælger den.

Den er, sammen med denne Ugens fund, med til at stadfæste, at alt, der er trillet ud af Zagato-værkstedet i Milano, er noget helt særligt og yderst eftertragtet blandt verdens mest ihærdige bilsamlere. For 68.570 kr. om måneden i privatleasingydelse kan du få dit helt eget stykke af en unik historie og lade dig befordre i et kunstværk på hjul, som selv den kræsne milliardær vender sig efter på gaden. Se bilen her, hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.