Så er den klar: Audi A6 E-Tron er hård konkurrence til BMW i5 og Mercedes EQE
Audi A6 E-Tron lander endelig som konkurrent til BMW i5 og Mercedes EQE. Som Sportback og Avant kommer A6 E-Tron med rækkevidde op til over 750 kilometer og med op til 551 hk.
Den der ler sidst, ler bedst. Ikke at Audi har haft det store at grine af i de seneste år, hvor stort set ingen helt nye modeller er kommet på markedet, mens BMW og Mercedes har sprøjtet den ene model efter den anden ud.
Med den elektriske SUV Q6 E-Tron er Audi for nylig kommet ud af starthullet med en spændende og vigtig model, og nu afsløres allerede næste kapitel: den elektriske A6 E-Tron. Med A6 E-Tron har Audi endelig en direkte og attraktiv konkurrent til BMW i5 og i5 Touring og til Mercedes EQE, og den kan blive en meget hård modstander for de to.
A6 E-Tron er en topmoderne elbil med meget lav vindmodstand, længere rækkevidde og hurtigere opladning end konkurrenterne og mange valgmuligheder. Og kunderne skal ikke vente på en stationcar eller en version med mange hestekræfter – både A6 E-Tron Avant og S6 E-Tron er med helt fra starten.
A6 E-Tron Sportback har rækkevidde over 750 kilometer
Premium Platform Electric, PPE, er en betegnelse, Audi har haft travlt med at fortælle om i et par år, og det er da også en vigtig platform. PPE, som er udviklet i samarbejde med Porsche, er hele grundlaget for en ny generation af elbiler i den dyrere ende.
PPE fik en forsinket debut i Q6 E-Tron og den nye elektriske Porsche Macan, og herfra går det stærkt med nye modeller i de kommende år. Både Audi og Porsche arbejder på store elektriske SUV-modeller, og det er bare et spørgsmål om tid, før A8 E-Tron topper modelprogrammet hos Audi.
Med den nye platform viderefører Audi og Porsche ekspertisen omkring 800 volt-opbygningen fra E-Tron GT og Taycan, som giver et lynhurtigt og kompakt ledningsnet – og lynhurtig opladning. A6 E-Tron kan derfor lade, også ved forholdsvis lave temperaturer, med op til 270 kW. 10-80 procent kan på den måde lades på 21 minutter.
Effektive elmotorer er en brik i spillet, men det samme er et stort batteri på 100 kWh med stor energitæthed og meget lav vindmodstand. A6 Sportback E-Tron har en cW-værdi på 0,21, som er den laveste i hele den store Volkswagen-koncern. I den mest effektive form har A6 Sportback E-Tron en WLTP-rækkevidde på over 750 kilometer, og A6 Avant E-Tron har en tilsvarende rækkevidde på over 720 kilometer.
Hvordan ser det ud i forhold til konkurrenterne fra BMW og Mercedes? – Det ser rigtig godt ud for Audi. BMW i5 eDrive40 sedan har en WLTP-rækkevidde op til 579 kilometer, og BMW i5 Touring står til maksimalt 558 kilometer. Mercedes EQE står, i varianten 350+ AMG Edition, som er standardbilen i Danmark, til op til 688 kilometer.
Audi satser på den store bagklap
Audi sætter med Sportback og Avant fuld fart på A6 E-Tron fra starten. Efter offentliggørelsen for nylig af den nye A5, som afløser A4, er det nok ingen overraskelse, at A6 Sportback E-Tron er en hatchback og ikke en sedan. Men forskellen mellem A5 hatchback (som ikke kaldes Sportback) og A6 Sportback E-Tron er, at A5 ligner en sedan, mens A6 Sportback E-Tron ligner det, den er: en hatchback med stor bagklap.
Ved første møde med de to A6 E-Tron-modeller i et fotostudie i München er begge varianter meget rummelige biler, og designet er absolut genkendeligt fra A6 E-Tron Concept, som debuterede i 2021. Grundformen er stort set bevaret på produktionsbilen, og det samme er den sorte bjælke, som går fra bunden af fordørene og hele vejen om i bagkofangeren.
A6 E-Tron har et vindglat design, og fronten virker usædvanligt lav. Det er svært at se på mange billeder, men forlygterne er delt op i en tydelig overdel med LED-kørelys og i en underdel med hovedlygterne, som er integreret i det store, sorte område. Baglygterne kan bestilles med anden generation OLED-teknologi med helt tynde paneler med i alt 450 segmenter. Lyset kan skiftes mellem otte signaturer, og udover et konstant skiftende lysshow kan lygterne også forme en lille advarselstrekant.
Som den første Audi fås A6 E-Tron med rødt belyste ringe bagtil, mens det endnu ikke er lovligt for Audi at sætte lys i de forreste ringe. A6 E-Tron er også den første Audi med anden generation virtuelle, kamerabaserede sidespejle med blandt andet bedre og mere realitetstro visning.
Skærmen til de kamerabaserede sidespejle sidder højere i interiøret for bedre overblik. Og interiøret svarer på de fleste områder til det, der debuterede med Q6 E-Tron; to store skærme bag et fælles panel, som har samme form som bilens Single Frame-grill. Den digitale instrumentering har en skærm på 11,9″, infotainmentsystemet en touchscreen på 14,5″ – og foran passagersædet kan man få MMI-passagerdisplay til underholdning med en skærm på 10,9″.
Den mindste har 367 hk og baghjulstræk
Den nye A6 E-Tron kan bestilles fra september, og Audi starter med at rulle både A6 Sportback E-Tron og A6 Avant E-Tron ud fra starten. Til at starte med kommer de to karrosserivarianter i hver to udgaver. Den foreløbige basismodel er A6 E-Tron Performance med baghjulstræk og en ydelse på 367 hk fra elmotoren. Det er 61 hk mere end i den nye Q6 E-Tron Performance.
Der er endnu ingen standardudgave med firehjulstræk, så skal der være træk på alle fire hjul, er det indtil videre S6 Sportback E-Tron eller S6 Avant E-Tron, man skal gå med. Her er standardydelsen oppe på 503 hk, men S6’erne får et skud mere, når man aktiverer launch control: så er ydelsen 551 hk.
Audi taler ikke om en RS-version med endnu flere kræfter, men da en RS-udgave af Q6 E-Tron allerede har været nævnt, er det næsten en garanti for, at Audi også arbejder på RS 6 E-Tron. I den modsatte ende af modelprogrammet vil Audi på et senere tidspunkt lancere et mindre batteri med en kapacitet på 83 kWh.
BMW i5 starter i dag på 575.000 kr., og Mercedes EQE sælges fra 652.900 kr. Den indtil videre billigste Q6 E-Tron fås fra 589.990 kr., og det er naturligt, at A6 E-Tron vil starte lavere. Når det mindre batteri introduceres, kan A6 E-Tron måske endda komme tæt på 500.000 kr.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.