juni 25, 2024

Ny Audi RS Q8 er den hurtigste SUV på Nürburgring

Den opdaterede RS Q8 i Performance-udgaven er med den stærkeste serieproducerede bil med forbrændingsmotor nogensinde fra Audi. Den har også taget titlen som hurtigste SUV på Nürburgring Nordschleife.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Audi præsenterede i sidste uge den forbedrede og fornyede E-Tron GT med op til 925 hk. En vild elbil, som vi håber på et tidspunkt at prøve. Men er der en ny Audi, vi også gerne vil prøve, så er det den nye rekordindehaver RS Q8 Performance.

RS Q8 Performance og den kun lidt mildere standardmodel RS Q8 er netop præsenteret, og Performance-modellen kommer allerede med titlen som den hurtigste serieproducerede SUV på den ikoniske racerbane Nürburgrings Nordschleife-del. Med en rundetid på banen, der er 20,832 kilometer lang, på 7:36,698 minutter har Audi med RS Q8 Performance sat en tid hurtigere end Porsche har med Cayenne Turbo GT.

Det er så sikkert som amen i kirken, at Porsche og Lamborghini med opdaterede udgaver af Cayenne og Urus har øjnene stift rettet på at overgå Audi. Men lige nu er det Audi, der står i rampelyset med rekorden.

Med opgraderingen af RS Q8 er det første gang, RS-udgaven findes i to varianter. Det er en forholdsvis ny ting, at Audi har forskellige RS-varianter af samme model. RS Q8 i standardudgaven har 600 hk og 800 Nm – og spurten til de første 100 km/t sker på 3,8 sekunder. Rekordholderen fra Nürburgring, RS Q8 Performance, har 640 hk og 850 Nm. Mere ydelse skærer 0,2 sekunder af 0-100 km/t, så Performance-udgaven klarer det på 3,6 sekunder.

Den stærkeste benzinmotor nogensinde fra Audi Sport GmbH

Det er meget mere krævende at frembringe flere hestekræfter i en forbrændingsmotor, end det er at gøre det samme i en elmotor. Her skal skrues på meget mere end bare software-knapperne, så hos Audi Sport GmbH, som laver RS-modellerne. For at nå op på Performance-modellens 640 hk er der installeret et nyt, vægtreducerende udstødningssystem, som har en såkaldt modtryksreducering. Det giver flere kræfter – og endnu mere dramatisk lyd.

Det bankende hjerte i den firehjulstrukne SUV er fortsat en fantastisk motor med otte cylindre. V8-motoren med en slagvolumen på fire liter bruges også hos Audi og Lamborghini, og i kombination med en hurtigt skiftende otte-trins automatgearkasse bliver det en fest at køre RS Q8 Performance (eller “bare” RS Q8).

Forskellene mellem RS Q8 og RS Q8 Performance finder man i motorydelsen, kulfiberdetaljer på karrosseriet og i bremsesystemet. Performance kommer som standard med keramiske bremser, som modstår overophedning langt bedre end stålbremser. Men de kan også tilkøbes til RS Q8, og begge fås med elektro-mekanisk krængningsstabilisator, som går ind og modvirker krængning.

RS Q8 Performance er den eneste af de to Q8’ere, som kan fås med særlige 23″ letvægtsfælge, som er produceret ved en særlige smede-fræse-proces. Fælgene giver bedre bremsekøling, og de sparer cirka 20 kilo vægt i forhold til standardhjulene. Lavere vægt på hjulene er en vigtig del i forhold til mere præcise køreegenskaber.

Man kan også spotte Performance-varianten på lyset, der falder på jorden fra bunden af sidespejlene; når det er mørkt, vil der stå RS Performance. I instrumenteringen har RS Q8 Performance også en blinkende gearskifteindikator, når man kører med manuel styring af gearkassen.

Små detaljer, men når først man er i gang med at anskaffe en RS Q8, kan man lige så godt gå hele vejen og snuppe en Performance. Den er, trods alt, også regerende konge af Nürburgring.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS