Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi præsenterede i sidste uge den forbedrede og fornyede E-Tron GT med op til 925 hk. En vild elbil, som vi håber på et tidspunkt at prøve. Men er der en ny Audi, vi også gerne vil prøve, så er det den nye rekordindehaver RS Q8 Performance.
RS Q8 Performance og den kun lidt mildere standardmodel RS Q8 er netop præsenteret, og Performance-modellen kommer allerede med titlen som den hurtigste serieproducerede SUV på den ikoniske racerbane Nürburgrings Nordschleife-del. Med en rundetid på banen, der er 20,832 kilometer lang, på 7:36,698 minutter har Audi med RS Q8 Performance sat en tid hurtigere end Porsche har med Cayenne Turbo GT.
LÆS OGSÅ | Audi E-Tron GT fyres op til 925 hk
Det er så sikkert som amen i kirken, at Porsche og Lamborghini med opdaterede udgaver af Cayenne og Urus har øjnene stift rettet på at overgå Audi. Men lige nu er det Audi, der står i rampelyset med rekorden.
Med opgraderingen af RS Q8 er det første gang, RS-udgaven findes i to varianter. Det er en forholdsvis ny ting, at Audi har forskellige RS-varianter af samme model. RS Q8 i standardudgaven har 600 hk og 800 Nm – og spurten til de første 100 km/t sker på 3,8 sekunder. Rekordholderen fra Nürburgring, RS Q8 Performance, har 640 hk og 850 Nm. Mere ydelse skærer 0,2 sekunder af 0-100 km/t, så Performance-udgaven klarer det på 3,6 sekunder.
Det er meget mere krævende at frembringe flere hestekræfter i en forbrændingsmotor, end det er at gøre det samme i en elmotor. Her skal skrues på meget mere end bare software-knapperne, så hos Audi Sport GmbH, som laver RS-modellerne. For at nå op på Performance-modellens 640 hk er der installeret et nyt, vægtreducerende udstødningssystem, som har en såkaldt modtryksreducering. Det giver flere kræfter – og endnu mere dramatisk lyd.
Det bankende hjerte i den firehjulstrukne SUV er fortsat en fantastisk motor med otte cylindre. V8-motoren med en slagvolumen på fire liter bruges også hos Audi og Lamborghini, og i kombination med en hurtigt skiftende otte-trins automatgearkasse bliver det en fest at køre RS Q8 Performance (eller “bare” RS Q8).
Forskellene mellem RS Q8 og RS Q8 Performance finder man i motorydelsen, kulfiberdetaljer på karrosseriet og i bremsesystemet. Performance kommer som standard med keramiske bremser, som modstår overophedning langt bedre end stålbremser. Men de kan også tilkøbes til RS Q8, og begge fås med elektro-mekanisk krængningsstabilisator, som går ind og modvirker krængning.
RS Q8 Performance er den eneste af de to Q8’ere, som kan fås med særlige 23″ letvægtsfælge, som er produceret ved en særlige smede-fræse-proces. Fælgene giver bedre bremsekøling, og de sparer cirka 20 kilo vægt i forhold til standardhjulene. Lavere vægt på hjulene er en vigtig del i forhold til mere præcise køreegenskaber.
Man kan også spotte Performance-varianten på lyset, der falder på jorden fra bunden af sidespejlene; når det er mørkt, vil der stå RS Performance. I instrumenteringen har RS Q8 Performance også en blinkende gearskifteindikator, når man kører med manuel styring af gearkassen.
Små detaljer, men når først man er i gang med at anskaffe en RS Q8, kan man lige så godt gå hele vejen og snuppe en Performance. Den er, trods alt, også regerende konge af Nürburgring.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.