Den store elektriske SUV fra Audi får Q4 E-Tron-inspireret design og øget rækkevidde – som den skal klare sig med, frem til den udgår i 2026
TEKST Morten Bek FOTO PR
Audi og Porsche har i samarbejde udviklet en ny platform til elbiler – Premium Platform Electric (PPE). De første biler på PPE-basis bliver Audi Q6 E-Tron og Porsche Macan, som har premiere i løbet af 2022 og forventes at nå ud til kunderne i 2023.
Nogle af de næste elektriske skridt hos Audi frem mod 2025-26, hvor den sidste nye Audi med forbrændingsmotor går i produktion, er A6 E-Tron og Q8 E-Tron.
Med først Q6 E-Tron, som bliver en SUV på størrelse med eller lidt større end Q5, og senere Q8 E-Tron, som vil strække sig til Q8- eller Q7-størrelse, vil der ikke længere være plads til SUV’en E-Tron. E-Tron, den første elbil fra Audi, gik i produktion i 2018.

E-Tron udgår senest i 2026
Med sin efterhånden fremskredne alder står E-Tron og søstermodellen E-Tron Sportback et svært sted, når Q6 E-Tron introduceres. Mens Q6 E-Tron, og de øvrige store elbiler fra Audi, kører på den helt nye PPE-platform, kører E-Tron på en platform konverteret fra forbrændingsmotordrift til eldrift.
Men E-Tron får lov at køre videre, for indtil 2026 er der plads på samlebåndet i Bruxelles – og derefter er det slut for E-Tron. Q8 E-Tron overtager pladsen på samlebåndet i Belgien.
LÆS OGSÅ | Test: Tre elmotorer giver Audi E-Tron S Sportback stort overskud
I 2026 vil E-Tron være en model med 8 år på bagen, så et facelift er så godt som påkrævet inden da. Kamuflerede E-Trons viser, at faceliftet er tæt på. Ændringerne bliver formentlig både visuelle og i nogen grad tekniske. Designet får et strejf af Q4 E-Tron, og rækkevidden fra batteriet på 95 kWh øges formentlig.
Før hvert eneste facelift er der spekulationer. Flere udenlandske medier taler for, at faceliftet af E-Tron kommer med en navneændring, så E-Tron bliver til Q8 E-Tron. På den måde vil overgangen til den nye Q8 E-Tron i 2026 blive mere naturlig. Om spekulationerne holder vand? Kun Audi har den viden.






