Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Med en ny elmotor præsterer basisudgaven af Audi Q4 E-Tron nu 286 hk, og den stærkeste er hævet til 340 hk. Priserne starter ved 419.990 kr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Audi-forhandlerne havde sikkert gerne set, at opgraderingen af Q4 E-Tron var landet noget tidligere, end den gør. Siden januar har Tesla ved hjælp af lave priser på Model Y (og Model 3) givet problemer hos konkurrenterne – og Q4 E-Tron er selvfølgelig heller ikke gået fri.
Fra den 11. november kan Q4 E-Tron med flere kræfter, længere rækkevidde og mere udstyr opleves hos forhandlerne, og de danske priser starter ved 419.990 kr. for en 45-version med baghjulstræk og Progress-udstyr. Der er lige nu kun pris på basisudgaven af standardbilen – og ingen priser på Sportback-udgaven; alle priser frigives den 26. september.
Den væsentligste ændring, ud fra et teknisk synspunkt, er den nye elmotor. Den debuterede for kort tid siden i Volkswagen ID.4 og ID.5, og også Skoda har den i visse udgaver af Enyaq. Den nye elmotor har 286 hk og imponerende 545 Nm, og det er en stor forstærkning i forhold til de tidligere basisudgaver af Q4 E-Tron med 170 og 204 hk.
Q4 E-Tron findes i den opgraderede udgave i tre varianter som standardmodel og tre udgaver som Sportback. Basisudgaven 45 har i begge tilfælde baghjulstræk og elmotoren med 286 hk, og da elmotoren er mere effektiv end den gamle, kører de også længere på en opladning end før: 531 kilometer for Q4 45 E-Tron og 546 kilometer for Q4 Sportback 45 E-Tron.
Næste variant på modelprogrammet for begge karrosserivarianter er Q4 45 E-Tron Quattro, som har samme ydelse som basismodellen – 286 hk – men firehjulstræk. Her er det en ekstra elmotor ved forhjulene (med 134 Nm), som gør forskellen, men ydelsesmæssigt ligger de altså begge på 286 hk og nogenlunde samme tid fra 0-100 km/t.
Før opgraderingen havde topmodellen Q4 55 E-Tron Quattro med firehjulstræk 299 hk. De to elmotorer yder nu tilsammen 340 hk.
Standardudstyr er der mere af i Q4 E-Tron, end der har været før. Der er nu flere aktive sikkerhedssystemer, 360 graders kamera, lyddæmpende akustiske ruder, nøglefri betjening, el-betjent bagklap med sensorstyring (fod under kofangeren), MMI Navigation Plus og udvidet digital instrumentering standard.
Med flere kræfter, mere udstyr og længere rækkevidde, men samme prisniveau som før, har Audi med Q4 E-Tron en bedre chance mod Tesla Model Y.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.