Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Audi har en bil, som hverken BMW eller Mercedes har et modsvar til. Den smukke, stærkt vanedannende E-Tron GT. Som RS er den som et missil – med mellemlang rækkevidde.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Der er ingen grund til at prøve at gøre den usædvanligt grønne Audi RS E-Tron GT til en nyere bil, end den er. Den har været til at købe siden 2021, og der er intet nyt ved hverken E-Tron GT eller denne ultimative RS E-Tron GT.
Jeg kører rundt og tiltrækker mig ustoppelig opmærksomhed og blikke i RS E-Tron GT, fordi muligheden for en test først er der nu. Min idé om al opmærksomheden er, at 20 procent af den skyldes selve bilen. E-Tron GT er billedskøn, stærkt tiltrækkende og attraktiv.
Farven, er mit gæt, står for de andre 80 procent. Sonomagrøn, en speciallak fra Audi Exclusive, som er hver eneste af de 59.778 kr. værd. Når bilen, uden nogen flot speciallakering, men blot og simpelt lakeret i Ibishvid, koster 1.572.990 kr., er farvens dråbe i havet uden større virkning.
Mange, mange nye elbiler, særligt store og dyre, har vi set siden 2021. Mercedes EQE, NIO ET7, senest BMW i5. Som RS er E-Tron GT mærkeligt dyrere end alle dem, men er den for dyr? Er den ældet med ynde eller med ynkelighed?
For hver gang jeg ser en E-Tron GT, ser jeg 10 Porsche Taycan. Eller 20. Hvis der nogensinde har været en folke-Porsche, så er det Taycan. Hvorfor nævne den? Taycan og E-Tron GT er blodsbrødre, men de er også meget forskellige. Med Taycan har Porsche lavet den ene afart efter den anden, som en velsmurt pengemaskine. Audi har holdt sig tilbage, og der er ingen E-Tron Avant eller Allroad, og der er kun to motorstyrker at vælge mellem.
At en Audi i sammenligning med en Porsche er den eksklusive, er bestemt ikke skadeligt for Audis ry. E-Tron GT, og mest af alt denne RS, er den ubestridte topmodel hos Audi. Dyr, eksklusiv, smuk. Taycan er en Porsche blandt mange Porscher.
Den bedste vinkel på E-Tron GT-modellerne, er også den vinkel, de fleste vil se den fra. Direkte bagfra. Stå bag den, hvis den er parkeret, gå ned i knæ, og se hvor bred og spændt som en flitsbue, den er. Mercedes EQE tager sig ud som et brugt stykke håndsæbe, hvor E-Tron GT ser ud som om, den er modelleret af en skulptør.
EQE har to betydelige elementer, som E-Tron GT ikke har. God plads på bagsædet og mulighed for at vælge en variant med lang rækkevidde. En EQE kan køre op til 673 kilometer på en opladning. En E-Tron GT op til 491 kilometer. Men hvis hestekræfterne skal være sammenlignelige, falder fordelen for EQE væk, og den ender kun lidt over E-Tron GT i rækkevidde.
Som GT, Grand Tourer, har RS E-Tron GT alt det, EQE ikke har. Drama i lyd og køreegenskaber, en intim oplevelse for to personer. Hvis mere end to voksne skal på forlænget weekend i Berlin, bliver der trængsel ikke kamp om bagsædet, og i bagagerummet er mere en trang hule end et rum. For de to voksne, som sidder forest, er RS E-Tron GT en specialitet.
Wikipedia, som du, jeg og milliarder af andre kan bidrage til og ændre i, fortæller om Grand Tourer som koncept:
“En Grand Tourer (GT) er en type bil, der er designet til høje hastigheder og langdistance-kørsel ved at kombinere performance og luksus.”
Audi RS E-Tron GT er selvteste billedet, bogstaveligt og i overført betydning, på en elektrisk Grand Tourer. Jeg har overordentligt, beklageligt svært ved at holde mig på passende hastigheder på motorvejen. RS’eren bevæger sig ikke, lægger sig fladt ned på sin luftundervogn og forbliver tyst i kabinen.
Kabinens intimitet er sammensat af de mørke materialer fra top til bund, af det lave tag og svulstige sæder og dørsider. Nok er nogle ting, som infotainmentsystemet, klassisk Audi anno 2021. Skærmen er lille, men den står knivskarpt. Til gengæld er det længe siden, jeg har set så solide og interessante materialer i så god en sammensætning.
Mange elbiler er hurtige. Nogle er ubrugeligt hurtige, andre hurtige og stabile, andre dramatiske. RS E-Tron har, i forhold til vildskaben i dag, beskedne 598 hk. Med boost, overtryk og korttidsryk er den oppe på 646 hk. 3,3 sekunder er så kort en tid, at adgang burde kræve en ekstra køreprøve.
Tesla kan Plaid’e sig til hurtigere 0-100-tid, men RS E-Tron GT er markant hurtigere end NIO ET7 og 0,2 sekunder end den stærkere AMG EQE 53 4Matic+. Nok ikke så dårligt af en “ældre” elbil. At Audi så allerede i 2021 forstod at lave en motorlyd, som virker så naturlig, at jeg helt uden at tænke over det trykker ekstra i små doser for at fremkalde den.
Først efter et par hundrede kilometers kørsel kigger jeg RS E-Tron GT efter i data-sømmene. Den vejer, viser det sig, 2,4 tons. Jeg er helt paf. Det mærker jeg ikke på bilen. Den perfekte, faste, utroligt stabile og alligevel tilgivende undervogn, bilens lave, lave karrosseri. Det er modgift til overvægten. Og for øvrigt, så vejer en SQ8 E-Tron 305 kilo mere.
Med sine 93,4 kWh har E-Tron GT-modellerne et velvoksent batteri, som forklarer meget af vægten. Kun 83,7 af de kWh har man som ejer adgang til, så der er meget i reserve. At en opladning her om sommeren tyder på cirka 400 kilometer blandet kørsel på en opladning, åbner op for at ønske sig mere.
For en elektrisk Grand Tourer ville 500 motorvejs-kilometer være ønskværdigt. E-Tron GT og RS E-Tron GT kan lade med op til 270 kW, så hastigheden for den del er virkelig allerede i orden. Men før Audi laver en afløser på den nye PPE-platform, bliver det sikkert ikke til rigtig meget mere rækkevidde i en E-Tron GT.
LÆS OGSÅ | Audi siger tschüss til V10-motoren
Med 1,6 millioner er RS E-Tron GT skræmmende og forskrækkende dyr. Mercedes giver endnu flere kræfter for 400.000 færre kroner. Audi giver igen med en mindre skræmmende pris på E-Tron GT i standardudgave med 476 hk. 1.026.990 kr. er en høj pris for en elbil, men 110.000 kr. billigere end AMG EQE 43 4Matic+ med 476 hk.
RS E-Tron GT har ikke mistet det mindste af sin eksklusivitet, sit drama og sin skønhed, siden jeg prøvede den tilbage i 2021. Den har noget udefinerbart, men også noget direkte indbygget, som gør den til noget særligt.
SPECIFIKATIONER
Audi RS E-Tron GT Pro
Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 598 hk/830 Nm (med boost 646 hk)
0-100 km/t: 3,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 20,8 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 83,7 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Rækkevidde: 476 kilometer
Mål (L/B/H): 499/196/141 cm
Køreklar vægt: 2.420 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 350/81 liter (for/bag)
Pris: 1.572.990 kr. (E-Tron GT fås fra 1.026.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler
Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.