september 9, 2023

Test: Audi RS E-Tron GT er en næsten perfekt Grand Tourer

Audi har en bil, som hverken BMW eller Mercedes har et modsvar til. Den smukke, stærkt vanedannende E-Tron GT. Som RS er den som et missil – med mellemlang rækkevidde.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Der er ingen grund til at prøve at gøre den usædvanligt grønne Audi RS E-Tron GT til en nyere bil, end den er. Den har været til at købe siden 2021, og der er intet nyt ved hverken E-Tron GT eller denne ultimative RS E-Tron GT.

Jeg kører rundt og tiltrækker mig ustoppelig opmærksomhed og blikke i RS E-Tron GT, fordi muligheden for en test først er der nu. Min idé om al opmærksomheden er, at 20 procent af den skyldes selve bilen. E-Tron GT er billedskøn, stærkt tiltrækkende og attraktiv. 

Farven, er mit gæt, står for de andre 80 procent. Sonomagrøn, en speciallak fra Audi Exclusive, som er hver eneste af de 59.778 kr. værd. Når bilen, uden nogen flot speciallakering, men blot og simpelt lakeret i Ibishvid, koster 1.572.990 kr., er farvens dråbe i havet uden større virkning.

Mange, mange nye elbiler, særligt store og dyre, har vi set siden 2021. Mercedes EQE, NIO ET7, senest BMW i5. Som RS er E-Tron GT mærkeligt dyrere end alle dem, men er den for dyr? Er den ældet med ynde eller med ynkelighed?

Den folkelige Porsche Taycan

For hver gang jeg ser en E-Tron GT, ser jeg 10 Porsche Taycan. Eller 20. Hvis der nogensinde har været en folke-Porsche, så er det Taycan. Hvorfor nævne den? Taycan og E-Tron GT er blodsbrødre, men de er også meget forskellige. Med Taycan har Porsche lavet den ene afart efter den anden, som en velsmurt pengemaskine. Audi har holdt sig tilbage, og der er ingen E-Tron Avant eller Allroad, og der er kun to motorstyrker at vælge mellem.

At en Audi i sammenligning med en Porsche er den eksklusive, er bestemt ikke skadeligt for Audis ry. E-Tron GT, og mest af alt denne RS, er den ubestridte topmodel hos Audi. Dyr, eksklusiv, smuk. Taycan er en Porsche blandt mange Porscher.

Den bedste vinkel på E-Tron GT-modellerne, er også den vinkel, de fleste vil se den fra. Direkte bagfra. Stå bag den, hvis den er parkeret, gå ned i knæ, og se hvor bred og spændt som en flitsbue, den er. Mercedes EQE tager sig ud som et brugt stykke håndsæbe, hvor E-Tron GT ser ud som om, den er modelleret af en skulptør.

En Grand Tourer mest for to personer

EQE har to betydelige elementer, som E-Tron GT ikke har. God plads på bagsædet og mulighed for at vælge en variant med lang rækkevidde. En EQE kan køre op til 673 kilometer på en opladning. En E-Tron GT op til 491 kilometer. Men hvis hestekræfterne skal være sammenlignelige, falder fordelen for EQE væk, og den ender kun lidt over E-Tron GT i rækkevidde.

Som GT, Grand Tourer, har RS E-Tron GT alt det, EQE ikke har. Drama i lyd og køreegenskaber, en intim oplevelse for to personer. Hvis mere end to voksne skal på forlænget weekend i Berlin, bliver der trængsel ikke kamp om bagsædet, og i bagagerummet er mere en trang hule end et rum. For de to voksne, som sidder forest, er RS E-Tron GT en specialitet. 

Wikipedia, som du, jeg og milliarder af andre kan bidrage til og ændre i, fortæller om Grand Tourer som koncept:

“En Grand Tourer (GT) er en type bil, der er designet til høje hastigheder og langdistance-kørsel ved at kombinere performance og luksus.”

Audi RS E-Tron GT er selvteste billedet, bogstaveligt og i overført betydning, på en elektrisk Grand Tourer. Jeg har overordentligt, beklageligt svært ved at holde mig på passende hastigheder på motorvejen. RS’eren bevæger sig ikke, lægger sig fladt ned på sin luftundervogn og forbliver tyst i kabinen.

Kabinens intimitet er sammensat af de mørke materialer fra top til bund, af det lave tag og svulstige sæder og dørsider. Nok er nogle ting, som infotainmentsystemet, klassisk Audi anno 2021. Skærmen er lille, men den står knivskarpt. Til gengæld er det længe siden, jeg har set så solide og interessante materialer i så god en sammensætning.

Integreret i et missil

Mange elbiler er hurtige. Nogle er ubrugeligt hurtige, andre hurtige og stabile, andre dramatiske. RS E-Tron har, i forhold til vildskaben i dag, beskedne 598 hk. Med boost, overtryk og korttidsryk er den oppe på 646 hk. 3,3 sekunder er så kort en tid, at adgang burde kræve en ekstra køreprøve.

Tesla kan Plaid’e sig til hurtigere 0-100-tid, men RS E-Tron GT er markant hurtigere end NIO ET7 og 0,2 sekunder end den stærkere AMG EQE 53 4Matic+. Nok ikke så dårligt af en “ældre” elbil. At Audi så allerede i 2021 forstod at lave en motorlyd, som virker så naturlig, at jeg helt uden at tænke over det trykker ekstra i små doser for at fremkalde den.

Først efter et par hundrede kilometers kørsel kigger jeg RS E-Tron GT efter i data-sømmene. Den vejer, viser det sig, 2,4 tons. Jeg er helt paf. Det mærker jeg ikke på bilen. Den perfekte, faste, utroligt stabile og alligevel tilgivende undervogn, bilens lave, lave karrosseri. Det er modgift til overvægten. Og for øvrigt, så vejer en SQ8 E-Tron 305 kilo mere.

Det er okay at spare en halv million

Med sine 93,4 kWh har E-Tron GT-modellerne et velvoksent batteri, som forklarer meget af vægten. Kun 83,7 af de kWh har man som ejer adgang til, så der er meget i reserve. At en opladning her om sommeren tyder på cirka 400 kilometer blandet kørsel på en opladning, åbner op for at ønske sig mere.

For en elektrisk Grand Tourer ville 500 motorvejs-kilometer være ønskværdigt. E-Tron GT og RS E-Tron GT kan lade med op til 270 kW, så hastigheden for den del er virkelig allerede i orden. Men før Audi laver en afløser på den nye PPE-platform, bliver det sikkert ikke til rigtig meget mere rækkevidde i en E-Tron GT.

Med 1,6 millioner er RS E-Tron GT skræmmende og forskrækkende dyr. Mercedes giver endnu flere kræfter for 400.000 færre kroner. Audi giver igen med en mindre skræmmende pris på E-Tron GT i standardudgave med 476 hk. 1.026.990 kr. er en høj pris for en elbil, men 110.000 kr. billigere end AMG EQE 43 4Matic+ med 476 hk.

RS E-Tron GT har ikke mistet det mindste af sin eksklusivitet, sit drama og sin skønhed, siden jeg prøvede den tilbage i 2021. Den har noget udefinerbart, men også noget direkte indbygget, som gør den til noget særligt.


SPECIFIKATIONER

Audi RS E-Tron GT Pro

Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 598 hk/830 Nm (med boost 646 hk)
0-100 km/t: 3,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 20,8 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 83,7 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Rækkevidde: 476 kilometer
Mål (L/B/H): 499/196/141 cm
Køreklar vægt: 2.420 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 350/81 liter (for/bag)

Pris: 1.572.990 kr. (E-Tron GT fås fra 1.026.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

Del artikel:

Brugte elbiler fra Audi til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS