Test: VW ID.7 Tourer er en stationcar, der sparker opad
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fra tørke til fuld stormflod. Audi-forhandlerne har længe tørstet efter helt nye produkter – mere end bare facelifts og opdateringer af motorprogrammet – og med Q6 E-Tron begyndte et modelangreb, som må gøre sælgerne forpustede.
Efter Q6 E-Tron blev præsenteret, er A5 og A5 Avant, Q5 og A6 E-Tron og A6 E-Tron Avant blevet præsenteret, og inden vi har fået lejlighed til at prøve en eneste af dem, er Audi klar med endnu en ny model: Q6 Sportback E-Tron.
LÆS OGSÅ | Test: Q6 E-Tron er, som en Audi er bedst
Audi har for vane at lave Sportback-udgaver af de fleste af sine modeller, og konceptet er coupé-stil, som ikke går voldsomt meget ud over funktionalitet og rummelighed. Q6 E-Tron Sportback afviger ikke fra formgivningen, som vi kender fra Sportback-udgaver af Q4 E-Tron og Q8 E-Tron; bilen er 3,7 centimeter lavere end den almindelige SUV-udgave, og det er med til at gøre den mere aerodynamisk.
I direkte sammenligning med den almindelige Q6 E-Tron giver aerodynamikken en lille bonus på rækkevidden. Den absolutte rækkeviddemester i Q6 E-Tron-modelprogrammet er Performance-udgaven med baghjulstræk og 306 hestekræfter, som har en officiel rækkevidde på op til 641 kilometer. Den tilsvarende udgave af Q6 Sportback E-Tron kan levere 656 kilometer på en opladning.
I den anden ende af skalaen finder man basisudgaverne, der slet og ret hedder Q6 E-Tron/Q6 Sportback E-Tron. De har, som eneste varianter, et mindre batteri. Hvor de øvrige udgaver (Performance, Quattro og SQ6) har et batteri med 100 kWh kapacitet (deraf er 94,9 kWh til rådighed), er basisudgaverne udstyret med celler, som giver sammenlagt 83 kWh (75,8 kWh).
Det går absolut ikke helt galt for rækkevidden, selv om batteriet er forholdsvis lille i forhold til bilstørrelsen. Op til 531 kilometer i Q6 E-Tron og op til 545 kilometer i Q6 Sportback E-Tron, som begge har baghjulstræk og 252 hestekræfter. I forhold til eksempelvis XPeng G9 Standard Range med 460 kilometer er rækkevidden anseelig.
Som det gælder både Q6 E-Tron og XPeng G9, så kan Q6 Sportback E-Tron lade hurtigt i kraft af sit 800V-system. Opladningkapaciteten går, alt efter model, fra 225 til 270 kW, som i minutter er lig med 21 minutter fra 10 til 80 procent kapacitet.
Audi debuterede tidligere i år sit nye interiørdesign- og layout med Q6 E-Tron, og der er tilsyneladende ikke den mindste forskel i overførslen til Sportback-udgaven. Der er skærme en masse – instrumentering med 11,9″ skærm, MMI-infotainmentsystem med 14,5″ touchscreen og et MMI-display på 10,9″ til personen i passagersædet.
På Bilbasen har vi ikke været ovenud begejstrede for materialekvaliteten, og det er fordi, vi er rigtig godt vant fra andre modeller. Det er især Q8 E-Tron, vi tænker på her. Omvendt er Q6 E-Tron-modellerne langt mere moderne med Android Automotive-styresystem og langt større infotainmentskærm.
LÆS OGSÅ | Er der plads til den nye Audi Q5?
Audi kan ikke trylle nær så stort et bagagerum frem i Q6 Sportback E-Tron som i den mere kasseformede Q6 E-Tron. Sidstnævnte har et standardbagagerum på 526 liter, og de tilsvarende 511 liter i Sportbacken ligger ikke langt fra. Men udnytter man fremefter i bilen, altså folder bagsæderyglænene ned, så er forskellen større: middelmådige 1.529 liter mod kun 1.373 liter.
Fordi vi er i stand til at udgive denne nyhed samtidig med Audi selv, kender vi ikke prisen på Q6 Sportback E-Tron. Men vi gætter gerne på en startpris: cirka 575.000 kr. Det er en merpris i forhold til Q6 E-Tron på 25.000 kr., og prisen vil være for basisudgaven Q6 Sportback E-Tron med 252 hestekræfter og Progress-udstyrsniveau.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.