Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Audi er kendt som de ordentlige. Selvom Q6 E-Tron bryder en årelang tørke uden nye Audi-modeller, så fejres lanceringen ikke med farverige lakeringer og konfettirør. Den vigtigste Audi i lang tid er trillet ind hos forhandlerne og ud på landevejene uden det store cirkus.
Audi Q6 E-Tron deler mangt og meget med Porsche Macan Electric, der i kontrast kan bestilles i en støvet lilla eller papaya-lakering med bordeauxrød kabine. Her er Audi bare Audi og garanterer, foruden mere nedtonede farvevalg, en mere komfortorienteret teknisk opsætning af Q6 E-Tron.
Det lyder lovende, og jeg har æren af at se, om det har hold i virkeligheden, når den længe ventede Audi Q6 E-Tron Quattro Ultra holder til test hos Bilbasen.
Audi brød den elektriske is med modellen E-Tron (i dag døbt Q8 E-Tron), og hvis der er noget, den er, så er det komfortabel. Denne egenskab har Audi videreført direkte til lillesøster; i hvert fald i testbilen, der i topudstyrsvarianten Ultra er iført en adaptiv luftundervogn. En undervogn, der tydeligt bygger på Q8-erfaringen og tilføjer endnu en smule velafstemt komfort.
Opdagelsen af det tårnhøje komfortniveau er en glædelig overraskelse, da min indledende oplevelse af bilen faktisk er underligt stivbenet. Hurtigt viser det sig heldigvis, at en konkollega før mig har indstillet testbilen til at starte i Dynamic-modus. Alt skrues tilbage til Comfort, og Q6 E-Tron forvandles omgående til byens nye komfortkonge.
Audi Q6 E-Tron fungerer som et effektivt dampstrygejern, der udglatter enhver ujævnhed i vejen. Om det er brønddækslet i byen eller det bløde bump på motorvejen, så tager Q6 sig af det, og forbliver tyst, mens den gør det. Kun de store fælge kaster en smule vejstøj af sig, når man kommer op i fart.
Efter at have kørt med alt i Comfort-modus i et par dage, justerer jeg én ting tilbage i det Dynamic-modus, jeg modtog den i: Styretøjet. Nok er det præcist, men det er også komplet blottet for følelse. I jagten på at få noget der bare minder om føling med forhjulene, køres resten af testen med styretøjet i dets tungeste indstilling.
LÆS OGSÅ | Test: Kampklar og komplet Audi Q4 E-Tron 45
Styretøjet bliver et symptom på den komfortorientering, som Audi er gået hårdt efter. Man kan ikke både blæse og have mel i munden, hvorfor titlen som komfortkonge kommer på bekostning af dynamikken. Med en kampvægt på 2.400 kg, et dødt styretøj og en blød undervogn, er Q6 rolig og stabil på bagvejene – men den er aldrig engagerende.
Audi Q6 E-Tron er udstyret med en krasbørstig batteripakke på 94,9 kWh, der er god for op til 625 km i rækkevidde. Hvis man altså ikke har hang til luksus. Den testede Ultra-variant kører 64 km mindre med sit tunge panoramaglastag og store B&O-lydanlæg. Rækkevidden på 561 km bør dog stadig være nok for de fleste og virker ikke urealistisk.
Testugen byder på ren og skær optimale vejrforhold for en elbil, og selv på motorvej er det ikke umuligt at komme i nærheden af 500 km i Q6, hvis man kører forsigtigt. Med 800V arkitektur lades bilen op igen med op til 270 kW, hvorfor en opladning fra 10 til 80 procent kan barberes helt ned til 21 minutter.
At påstå, at der er decideret knas med kabinen er en stramning – med mindre man kommer fra en Q8 E-Tron. Nok trumfer Q6 sin storesøster på komfort, men på bygge- og materialekvalitet kan den ikke være med.
Kabinen er som udgangspunkt pakket ind i bløde materialer, mens både ambientebelysning samt en skærmfest med tre digitale paneler giver en kabine, der ser dekadent ud. Mærker man efter, vil man dog finde, at der bag de bløde materialer gemmer sig tynde plastmaterialer uden tyngde.
Hård plast er også krøbet forholdsvist højt op, hvor særligt stykkerne med højglans i midterkonsollen og omkring skærmene skuer øjet. Sidst er der de mange touch-knapper, der fylder både på rattet samt i dørsiden. De bliver aldrig lækre at betjene, og det bliver små irritationsmomenter, der tager toppen af helhedsoplevelsen.
Det er ærgerligt, fordi rammerne er der. Tag bare S-Line forsæderne, der er fabelagtigt fede og giver en komfortabel såvel som overskuelig førerposition. Positionen bag rattet er desuden dejligt høj, hvilket giver et godt overblik og en følelse af, at man troner over sine medbilister.
Teknikken er også ganske skarp. Den digitale instrumentering på 11,9” og infotainmentskærmen 14,5” er integreret i en blød bue i instrumentbordet, som man ser det på nye BMW-modeller, og iført Audis seneste MMI-styresystem. Systemet er måske ikke det mest intuitive på markedet, men skærmene er krystalklare og en hurtig processor eliminerer enhver form for tøven.
Den ekstra skærm på 10,9” til passageren, som testbilen er udstyret med, er komplet irrelevant. Den følger samme gode stil som de to andre skærme, men fordi betjeningsmulighederne er så begrænsede, er det reelt bare en dyr gimmick. B&O-anlægget er dog alt andet end en gimmick, som selv til 40.000 kr. ekstra virker det som en god idé. Det spiller pivhamrende godt.
Audi Q6 E-Tron placerer sig i modelrækken mellem Q4 og Q8 E-Tron, men set på størrelsesforholdene, er den tættere på Q8. Det er godt nyt for den store familie, da Q6 E-Tron rummer selv de langlemmede. Her er god plads til både knæ og hovede, hvor sidstnævnte også hjælpes på vej af panoramaglastaget. Bredden er tæt på identisk med Q8, hvorfor midterpladsen på bagsædet fint kan gå an til en voksen på kortere køreture.
LÆS OGSÅ | Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Et højt bagagerum pakker i alt 526 liter med bred åbning og uden en høj læssekant. Det bør med andre ord være en smal sag at parkere sin Bugaboo heromme. Et rummeligt frunk på 64 liter højner praktikken og rummer mere end blot et ladekabel. Jeg glemte til gengæld at affotografere det og undskyld for det!
Det er allerede afdækket, at luksus koster på rækkevidden. Vigtigere er det dog, at luksus selvfølgelig også koster knaster – og Audi Q6 E-tron Ultra Quattro er ikke billig.
Med stort batteri og to elmotorer i Quattro-udgaven med 388 hk og 580 Nm starter Q6 i 670.390 kr. mens udstyrsvarianten Ultra løber op i 744.990 kr. Tag dertil S Line-interiør, B&O-anlæg, panoramaglastag og lignende lir; så har du en testbil til 879.989 kr.
Audi Q6 E-tron kan købes fra 589.990 kr. med samme store 94,9 kWh batteri som i Quattro, men med en enkelt elmotor på bagakslen, der yder 306 hk. Det virker som en bedre løsning på papiret, men da denne basisversion ikke kan vælges med den lækre luftundervogn, som vi har testet, tør jeg ikke udtale mig om det. En senere test må afklare, om den variant er den rigtige.
Audi Q6 E-Tron er, som en Audi er bedst. På den ene side lidt konservativ, på den anden side aldeles velsammensat. Diskret, komfortabel og på alle måder velfungerende. Nok er kabinen til den mere ordinære side, men alt fungerer og er placeret inden for armslængde af chaufføren, der kommer godt til rette i det sekund, bagdelen rammer læderet.
Hvis finanserne er i orden og en Audi Q8 E-Tron har været på din radar, så bør Audi Q6 E-Tron Ultra være din nye favorit. Komforten er konge, rummeligheden er tydelig og så er den proppet med den al den seneste teknologi, der ikke kun sikrer god rækkevidde og hurtig opladning, men også moderne betjening i kabinen.
Hvis Audi Q6 E-Tron er i overvejelserne som et rummeligt alternativ til lillesøster Q4 E-Tron, må tiden vise, om basisversionen duer. Der er tilmed en variant på vej med et mindre batteri, der bliver endnu billigere, og hvis den hamler bare lidt op med den udstyrshøvl, der står til test her, er der gode udsigter for Audi med deres nye og vigtige model.
Audi Q6 E-Tron Ultra Quattro
Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 387 hk/275 + 580 Nm*
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 17 kWh/100 km
Rækkevidde: 623 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Mål: 477/194/165 cm
Køreklar vægt: 2.400 kilo
Trækvægt: 2.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 526-1.529 liter
Pris: 744.990 kr. (Q6 E-Tron fås fra 589.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/7.995 kr. (Q6 E-Tron fås fra 40.000/6.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 620.001 kr. (Q6 E-Tron fås fra 550.001 kr.)
*Audi oplyser drejningsmomentet separat for de to elmotorer. Først tal er for forreste elmotor, andet tal for bagerste elmotor.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.