NyhederVideo

Video: Ny super-SUV fra Audi smadrer Nürburgring-rekord

Af i Nyheder, Video
Audi smider sit SUV-flagskib rundt på Nürburgring og slår rekorden for SUV’er. Nu er den voldsomme RSQ8 officielt præsenteret, og vi ser nærmere på den her.

Af: Simon Hallenslev / d. 21. november 2019

Audi RSQ8 klarer turen rundt på Nürburgring i tiden 7:42,253. Det er 12 sekunder hurtigere end den hidtidige rekord sat af Mercedes-AMG GLC 63 S, som altså gjorde det i tiden 7:54,40.

At smide en bil på over to tons rundt i det grønne helvede i en tid, der er hurtigere end en bane-fokuseret lommeraket som Renault Mégane R.S. Trophy-R, kræver nogle seriøse cojones. Racerkøreren Frank Stippler er dog ikke helt ubekendt med den famøse tyske racerbane. Tidligere i år vandt han nemlig 24-timers løbet på banen i en Audi R8 LMS.

LÆS OGSÅ | Nürburgring: Fransk forhjulstrækker med ny rekord

Men nu er det jo bilen det handler om — og hvilken en. Herligheden på 2.145 kilo bliver skubbet frem af et monstrum af en V8-motor på 4 liter med to turboer og 600 hestekræfter, hjulpet lidt på vej af et 48-volt mild hybridsystem. Motoren er den samme, som du finder i Audi RS6 og Audi RS7.

Hvis det bare er videoen, du er kommet efter, finder du den i bunden af artiklen. Vi andre ser lidt nærmere på, hvad det er, Audi RSQ8 kan. Da bilen kun lige er præsenteret, har vi desværre ingen til salg på Bilbasen endnu. Men vi har mere end en håndfuld Audi Q8 til salg, som har nok at byde på til de fleste.

Et flamboyant flagskib

En af grundene til at RSQ8 er så hurtig, som den er, er fordi den er blevet udstyret med det samme elektromekaniske ’anti-roll’-system, som også findes i Porsche Cayenne og Lamborghini Urus. Et uhyre teknisk system der, via elektrisk styrede anti-roll bars, konstant kæmper for at forhindre den to tons tunge SUV i at krænge i sving.

Derudover har RSQ8 også baghjulsstyring, så baghjulene kan dreje fem grader i modsat retning af forhjulene for øget manøvredygtighed samt halvanden grad i samme retning for øget stabilitet ved højere hastigheder.

Udadtil er der selvfølgelig også sket lidt. Der er tilføjet lidt aero-dele, som får SUV’en til at se væsentligt mere aggressiv ud. Sammenlignet med den almindelige Q8 får RSQ8 en ny forkofanger, en mere sporty diffuser og hækvinge bagtil, klassiske ovale RS-afgangsrør og selvfølgelig 22-tommer store sutter.

Specifikationer

Motor: 4,0 liter V8 twin-turbo

Effekt: 600 hk | 800 Nm

Transmission: 8-trins dobbeltkobling

0-100 km/t: 3,8 sekunder

Topfart: 250 km/t | 305 km/t

Længde: 4.986 mm

Bredde: 1.995 mm

Vægt: 2.145 kg

Startpris: 948.958 kroner u. afgift

Video: Rekorden på Nürburgring

Herunder finder du videoen af Frank Stippler, som kaster monstrummet rundt på den kringlede tyske racerbane. Men vi vil gerne advare: Det er ikke for sarte sjæle! Det går nemlig helt absurd stærkt, taget størrelse og vægt i betragtning.

Jeg tog i hvert fald mig selv i at gribe fat i min kontorstol, da han rammer ‘Schwedenkreutz’-kurven med 275 km/t. Videoen er offentliggjort af Nürburgring.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.