august 1, 2019

Nürburgring: Fransk forhjulstrækker med ny rekord

Nürburgring er racerbanen, som bilproducenterne flokkes til, når de skal lancere en sporty gadebil. Renault har netop gæstet banen med deres toptrimmede Mégane, der tog titlen som den hurtigste forhjulstrukne personbil med hjem. Læs med og se hvilke andre biler, der både kan sætte solide omgangstider og huse hele familien.

Af: Simon Hallenslev / d. 1. august 2019

Rekorder på Nürburgring – der også kendt som det grønne helvede – er ligeså populært, som det er kontroversielt. Hver eneste gang der lanceres en sporty version af en personbil, kan det ikke gå hurtigt nok for producenterne at komme til Nürburgring og sætte ny rekord.

Men hver gang sættes der også spørgsmålstegn ved rekordernes relevans såvel som legitimitet. For mens nogle producenter kører personbilen direkte fra fabrikken til det grønne helvede og tilbage, har andre travlt med at smide slicksdæk og bur i bilen samt pille sæder og infotainmentsystemer ud. Og så kan man diskutere, om det stadig kan betegnes som en gadebil.

SE OGSÅ | Video: Renault Megane RS Trophy – Super GTI’en

Ikke desto mindre er rekorderne underholdende at læse om. For personbiler i dag bliver kun hurtigere, og pludselig ser man forhjulstrækkere med fem døre, der kører hurtigere om Nürburgring end regulære superbiler gjorde for bare en håndfuld år siden.

Netop dét er også tilfældet med Renault Mégane R.S. Trophy-R, som netop har fået titlen som den hurtigste forhjulstrukne personbil om Nürburgring. En bil, der er en mere sporty version af Renault Mégane R.S. Trophy, der er en mere sporty version af Renault Mégane R.S., der er en mere sporty version af en almindelig Renault Mégane

Forrygende fart i fransk forhjulstrækker

Den nye og sporty, sporty, sporty, sporty version af Renault Mégane klarede de 20,6 kilometer omkring ’Ringen’ med tiden 7:40,1. En tid, der slår Honda Civic Type R, som siden 2017 har haft titlen som den hurtigste forhjulstrukne personbil med tiden 7:43,8.

Hertil skal det tilføjes, at Honda tilsluttede sig de bilproducenter, som har deres egen fortolkning af ordet ’gadebil’. De hev nemlig både bagsæder og infotainmentsystem ud af bilen, før omgangen blev igangsat. De tilføjede dog også et bur, som måske har gjort op for lidt af vægttabet.

SE OGSÅ | Video: Her er den sjoveste GTI i 2019

Dengang overtog Honda rekorden fra Volkswagen, der dermed i dag har den tredjehurtigste forhjulstrukne personbil i form af VW Golf GTI Clubsport. Den kom rundt om Ringen med tiden 7:47,19 i slutningen af 2016. Også Volkswagen havde et særskilt setup af bilen til omgangen.

Fjerdepladsen holdes af Renault selv med den forrige generation Mégane R.S. 275 Trophy-R. I 2015 kom den Ringen rundt på 7:54,36. Renault har altså skåret hele 14 sekunder af tiden med den seneste toptrimmede Mégane.

Sætter superbiler til vægs

Som nævnt er rekorderne om Nürburgring mere underholdende end de er brugbare. Og så er de usædvanligt gode til at illustrere hvor meget hurtigere gadebiler er blevet i dag.

Tiden 7:40,1 sat af Renault Mégane R.S. Trophy-R matcher nemlig omgangstider sat af prominente superbiler for blot en håndfuld år siden. Mégane R.S. Trophy-R er 10 millisekunder langsommere end en Porsche 911 GT3 fra 2009, en Mercedes SLS AMG fra 2010, en Lamborghini Murciélago LP640 fra 2007 og sågar en Bugatti Veyron fra 2005.

LÆS OGSÅ | Tre familiebiler der kan køre mere end 300 km/t

Holder du i køen til ”Touristenfahrten” – der er åben track-day for alle på Nürburgring – så kan du i din Mégane R.S. Trophy-R sagtens fnyse af biler som Porsche Cayman GT4 og Aston Martin V8 Vantage GT8. Franskmanden er nemlig henholdsvis 6,5 og 10 sekunder hurtigere end de to.

Inden du prøver, skal du dog vide, at fabriksrekorderne er sat på tom bane af professionelle racerkørere. Rekorden i Méganen blev eksempelvis sat af franske Laurent Hurgon, der er testkører for Renault med et sidegesjæft i 24-timers løb i GT-biler.

De hurtigste familie-racere på Ringen

Skulle omgangstider – mod forventning – spille en rolle i din beslutningstagen, når du skal have ny familiebil, kan du herunder se de hurtigste biler på ringen med fire eller fem døre.

På listen finder du således Ringens hurtigste SUV, stationcar og hatchback, som alle har taget turen på under otte minutter. Du kan finde brugte eksemplarer af de hurtige familieslæder på Bilbasen ved at klikke på modelbetegnelserne.

Årgang Model Omgangstid
2018 Audi RS4 Avant 07:58,52
2011 Subaru WRX STI 07:55,0
2013 Mercedes E63 AMG S 07:55,0
2018 Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 07:51,7
2017 Volvo S60 Polestar 07:51,11
2019 Mercedes GLC63 AMG S 07:49,37
2018 Mercedes E63 AMG S Stc. 07:45,19
2017 Honda Civic Type R 07:43,8
2020 Renault Mégane R.S. Trophy-R 07:40,1
2017 Porsche Panamera Turbo 07:38,0
2019 BMW M5 Competition 07:35,9
2017 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 07:32,0
2019 Mercedes AMG GT 63 S 07:25,41
2018 Jaguar XE SV Project 8 07:21,23
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS