Shelby GT500 Super Snake 1967
januar 9, 2019

Verdens eneste: Nu kan denne Shelby Super Snake blive din

Med mere end 650 hestekræfter under hjelmen blev denne GT500 Super Snake solgt for 5.000 dollar i 1967. I dag er den en del mere værd… Her får du historien om den unikke model.

Af: Esben Skrumsager / d. 3. januar 2019

Der er meget få biler, der kan konkurrere med den historiske betydning i Shelby-hierarkiet, som Super Snake-modellen fra 1967 har. I hvert fald hvis man spørger John Kraman, der er direktør i det amerikanske auktionshus Mecum Auctions. Her har man i øjeblikket en auktion kørende på den unikke model:

– Det var bilen, der for alvor startede kampen i bilindustrien om at lave de bedst præsterende big-block-motorer, fortæller John Kraman i en video på auktionshusets hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Se Jason Watts nye superbil: “Det må være verdens hurtigste invalide-bil”

Modellen er baseret på en standard GT500 Mustang fra 1967, men under hjelmen er der stoppet en motor ned fra Le Mans-raceren Ford GT40 Mk2. Og hvorfor dog gøre det? Jo, bilen skulle bruges til en test, som krævede lidt ud over det sædvanlige…

Topfart på næsten 300 km/t

– Goodyear ville vise markedet, at deres Thunderbolt-dæk (som var et almindeligt men ekstra slidstærkt bildæk), kunne holde til ekstreme belastninger. De ville vise, at du med dét dæk både kunne  køre til købmanden og samtidig give den gas på racerbanen, fortæller John Kraman fra auktionshuset.

Derfor fik Carroll Shelby til opgave at lave en heftig bil, som kunne sætte dækket på lidt af en prøve. Godt nok er den baseret på en standard GT500, men både motor, bagaksel gearkasse og selvfølgelig dækkene adskiller Super Snake fra sin basale søstermodel.

TIL SALG: Søg efter Ford Mustang på Bilbasen

Og hvilket resultat. Allerede under de indledende køreture med journalister som passagerer fik Carroll Shelby bilen op på svimlende 274 km/t. Da selve testen fandt sted, kørte bilen en strækning på 500 miles (805 kilometer) med en gennemsnitsfart på 142 mph (229 km/t).

På trods af den ekstreme belastning skulle Thunderbolt-dækkene efter sigende blot have smidt 3 procent gummi på turen.

https://www.youtube.com/watch?v=zvjhaDmaM1A

Absurd pris aflivede projektet

Det var oprindeligt intentionen, at der skulle bygges mindst 50 eksemplarer af den særlige GT500, men med en pris dobbelt så høj som på den almindelige udgave, måtte man erkende, at den blev for dyr. Den eneste udgave af bilen blev solgt til nogle piloter, som brugte den til drag racing. Få år senere blev den reddet af en fyr i Texas, der tog sig af bilen i 25 år, før den blev solgt videre til bilens nuværende ejer i Californien.

SE OGSÅ: Video: Det sker der når faldskærmen på en dragracer ikke folder sig ud

Her har den fået moderat overhaling, så den nu fremstår næsten lige så autentisk, som da den satte dækkene på prøve i slutningen af 60’erne. Det lykkedes endda ejeren – efter lang tids søgen – at finde 10 originale dæk på et gammelt værksted, så bilen i dag står udstyret med de helt særlige Thunderbolt-dæk.

Her er den forventede pris på Shelby GT500 Super Snake

Men nu er den unikke muskelbil klar til nye eventyr, og det er som nævnt auktionshuset Mecum, der har fået æren af at finde en ny ejer. Indtil d. 13. januar kan du byde på bilen her.

Men du skal nok lige have hævet pensionsopsparingen først. Den forventede salgspris ligger nemlig på den dyre side af 1 million dollar svarende til 6,5 millioner danske kroner.

Hvis det er i overkanten, kan du lige nu finde et par nyere Shelby-modeller på Bilbasen. Og sidst men ikke mindst er der selvfølgelig også knap 50 “almindelige” Mustang-modeller til salg i skrivende stund. Dem kan du se her.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS